Το YouTube γιορτάζει 20 χρόνια και όλα ξεκίνησαν από έναν… ζωολογικό κήπο – Δείτε το πρώτο βίντεο

Πριν από ακριβώς 20 χρόνια, μια νέα εποχή στο διαδίκτυο έκανε δειλά τα πρώτα της βήματα. Ήταν η 23η Απριλίου 2005, όταν ένα σύντομο βίντεο με τίτλο «Me at the zoo» ανέβηκε στην τότε άγνωστη πλατφόρμα YouTube, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας ψηφιακής επανάστασης στο περιεχόμενο βίντεο.
Το βίντεο, διάρκειας 19 δευτερολέπτων, κατέγραψε τον Jawed Karim, έναν από τους τρεις ιδρυτές του YouTube, να στέκεται μπροστά από τους ελέφαντες του ζωολογικού κήπου του Σαν Ντιέγκο, σχολιάζοντας με απλότητα το μέγεθος της προβοσκίδας τους. Αν και λιτό σε παραγωγή, αποτέλεσε το πρώτο βίντεο που ανέβηκε στην πλατφόρμα και σήμερα μετρά πάνω από 355 εκατομμύρια προβολές και περισσότερα από 10 εκατομμύρια σχόλια.
Η σύλληψη της ιδέας του YouTube έγινε το 2004 από τους Karim, Steve Chen και Chad Hurley, τρεις πρώην υπαλλήλους της PayPal, οι οποίοι διαπίστωσαν την απουσία μιας ενιαίας πλατφόρμας για τη γρήγορη και εύκολη ανάρτηση βίντεο στο διαδίκτυο. Η πλατφόρμα youtube.com λειτούργησε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2005, αλλά το «Me at the zoo» ήταν αυτό που έμελλε να γράψει ιστορία στο ψηφιακό περιεχόμενο.
Το YouTube εξελίχθηκε ραγδαία από μια πλατφόρμα προσωπικής έκφρασης σε έναν παγκόσμιο κολοσσό βίντεο, επηρεάζοντας τη δημοσιογραφία, τη διαφήμιση, την εκπαίδευση, αλλά και τη λαϊκή κουλτούρα. Η Google εξαγόρασε την εταιρεία το 2006, καταβάλλοντας το ποσό των 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε μια από τις πιο εμβληματικές εξαγορές στην ιστορία της τεχνολογίας.
Αν και ο Jawed Karim αποσύρθηκε νωρίς από την ενεργή εμπλοκή στην εταιρεία, κατέχοντας 137.000 μετοχές που του απέφεραν περίπου 64 εκατομμύρια δολάρια, παραμένει παρών στον δημόσιο διάλογο γύρω από την πορεία του YouTube. Έχει ασκήσει δημόσια κριτική για αποφάσεις της πλατφόρμας, όπως η επιβολή σύνδεσης με Google+ το 2013 και η κατάργηση της δημόσιας εμφάνισης των dislikes το 2021, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του μέσα από την περιγραφή του ιστορικού βίντεο.
Σήμερα, το «Me at the zoo» δεν είναι το πιο προβεβλημένο βίντεο του YouTube – τη θέση αυτή κατέχει το «Baby Shark Dance» με 15,8 δισεκατομμύρια προβολές – παραμένει όμως το πιο συμβολικό, αποτελώντας τον ψηφιακό θεμέλιο λίθο της πλατφόρμας.
Όπως δήλωσε κάποτε ο ίδιος ο Karim: «Όταν όλοι οι YouTubers συμφωνούν ότι κάτι δεν πάει καλά, τότε μάλλον κάτι όντως δεν πάει καλά».

