Αγανάκτηση από την Ένωση Τυφλών Κρήτης για τα επικίνδυνα πεζοδρόμια του Ηρακλείου
Αγανάκτηση από την Ένωση Τυφλών Κρήτης για τα επικίνδυνα πεζοδρόμια του Ηρακλείου

Αγανάκτηση από την Ένωση Τυφλών Κρήτης για τα επικίνδυνα πεζοδρόμια του Ηρακλείου

Η Περιφερειακή Ένωση Κρήτης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών (Π.Ε.Τ.Κ.) εξέφρασε έντονη διαφωνία και κριτική απέναντι στον τρόπο λειτουργίας της υπηρεσίας πρασίνου του Δήμου Ηρακλείου, κατηγορώντας την ότι υπονομεύει τη δυνατότητα κινητικότητας και την ασφάλεια των πολιτών, ιδιαίτερα των ευάλωτων ομάδων όπως οι άνθρωποι με οπτική αναπηρία.

Σύμφωνα με την Π.Ε.Τ.Κ., η υπηρεσία πρασίνου συστηματικά εμποδίζει τη βελτίωση της προσβασιμότητας, λόγω λανθασμένων επιλογών φύτευσης δέντρων που καταλαμβάνουν χώρο στα πεζοδρόμια. Η επιστολή αναφέρει ότι τα δέντρα συχνά φυτεύονται σε λάθος σημεία, καταστρέφοντας τη δυνατότητα ελεύθερης και ασφαλούς διέλευσης των πεζών. Παρά τις προσπάθειες βελτίωσης, η υπηρεσία πρασίνου, κατά την ένωση, επιμένει σε πρακτικές που καθιστούν τα πεζοδρόμια ακατάλληλα για χρήση.

Η ένωση καλεί τον Δήμο να λάβει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες των ανθρώπων με αναπηρίες και να εφαρμόσει τη σχετική νομοθεσία που ορίζει τη σωστή διαμόρφωση των πεζοδρομίων και τη χωροθέτηση του πράσινου. Τονίζεται η ανάγκη για συνεργασία με την τεχνική υπηρεσία, ώστε να δημιουργηθούν ασφαλείς ζώνες πεζών, να αφαιρεθούν τα γερασμένα δέντρα και να φυτευτούν νέα, σύμφωνα με τους κανόνες που εξασφαλίζουν προσβασιμότητα και ασφάλεια.

Η Π.Ε.Τ.Κ. καλεί τον Δήμο Ηρακλείου να απαντήσει στις καταγγελίες και να εξηγήσει πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα στους δρόμους που αναπλάθονται.

Η επιστολή προς τον αντιδήμαρχο Πρασίνου Νίκο Γιαλιτάκη: «Η Περιφερειακή Ένωση Κρήτης (Π.Ε.Τ.Κ.), του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών (Π.Σ.Τ.) και αποκλειστικός φορέας και εκπρόσωπος των ανθρώπων με οπτική αναπηρία και των οικογενειών τους στην Κρήτη, θα ήθελε να σας εκφράσει την έντονη διαφωνία της σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και την απαράδεκτη νοοτροπία της υπηρεσίας πρασίνου του Δήμου Ηρακλείου, η οποία καταστρέφει συστηματικά την πεζή κινητικότητα, όντας η ρίζα του προβλήματος.

Διαχρονικά, η υπηρεσία σας ναρκοθετεί κάθε απόπειρα της εκάστοτε δημοτικής αρχής να βελτιώσει το ευ ζην των δημοτών του Ηρακλείου, που επιθυμούν να ζουν σε μια αξιοβίωτη πόλη. Οι πρώτοι που υφίστανται αυτές τις συνέπειες είναι οι ευάλωτες ομάδες πολιτών, όπως για παράδειγμα οι άνθρωποι με οπτική αναπηρία.

Η υπηρεσία σας, εδώ και χρόνια, μοιάζει αποκομμένη από τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας, επαναλαμβάνοντας και συντηρώντας εμμονικά τα ίδια και τα ίδια σφάλματα.

Όλα, κύριε Γιαλιτάκη, θα έβαιναν καλώς εάν η υπηρεσία πρασίνου δεν λειτουργούσε σαν κράτος εν κράτει, εντός του Δήμου Ηρακλείου, και δεν αυτοσχεδίαζε. Γνωρίζουμε πολύ καλά πως συχνά η υπηρεσία σας λειτουργεί υπό το κράτος του φόβου, των ύβρεων και των απειλών για τραμπουκισμό. Γνωρίζουμε, επίσης, πως συχνά ο προϊστάμενος της υπηρεσίας πρασίνου (ο εκάστοτε αντιδήμαρχος), όταν προσπαθεί να κάνει σωστά τη δουλειά του, απειλείται, δυστυχώς, με τη χρήση νόμιμου δικαστικού εκφοβισμού.

Όλα αυτά τα γνωρίζουμε. Δεν μπορούμε, όμως, σε καμία περίπτωση να δεχτούμε πως ορισμένοι άνθρωποι θα μένουν στο σκοτάδι του σπιτιού τους (όπως οι τυφλοί), αδυνατώντας να περπατήσουν ανεμπόδιστα και με ασφάλεια στα πεζοδρόμια της πόλης τους. Αυτό συμβαίνει επειδή, κάποιοι ελάχιστοι γραφικοί, ανισόρροποι και δικομανείς επιμένουν να σας πιέζουν να φυτεύετε τα πεζοδρόμια εντός ή στο όριο της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών και να συντηρείτε τις υπάρχουσες 100% λάθος φυτεύσεις.

Η δουλειά της υπηρεσίας πρασίνου είναι να διαχειρίζεται και να διατηρεί σε άριστη κατάσταση το πράσινο της πόλης, πάντα εντός του πλαισίου που ορίζει η νομοθεσία. Σε καμία περίπτωση δεν έχει προτεραιότητα το πράσινο εντός των ελεύθερων ζωνών όδευσης των πεζών.

Εκτός από τα νέα πεζοδρόμια που έχετε καταστρέψει πλήρως, άμεσα ή σε λίγα χρόνια, έχετε επίσης υπονομεύσει την προσβασιμότητα τους για πολλές ομάδες πολιτών, λόγω της απόλυτα λανθασμένης φύτευσης.

Η υπηρεσία σας φροντίζει να μην υπάρχουν κατάλληλα πεζοδρόμια στην πόλη για τα επόμενα 50 και πλέον χρόνια. Αυτό το πετυχαίνετε μη δίνοντας άδεια αφαίρεσης γερασμένων, συχνά άρρωστων δέντρων που βρίσκονται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών σύμφωνα με την νομοθεσία στην τεχνική υπηρεσία, προκειμένου να διαμορφώσει εκ νέου τα πεζοδρόμια σύμφωνα με τη νομοθεσία, η οποία περιλαμβάνει ασφαλώς και το αστικό πράσινο για τα επόμενα πολλά χρόνια. Αντ’ αυτού, επιμένετε να διατηρείτε γερασμένες και άρρωστες μουριές σε “πεζοδρόμιο” 90 εκατοστών.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει στην οδό Σκεπεντζή. Αντί να γίνει μια σωστή δουλειά για τις επόμενες δεκαετίες και σύμφωνα με τη νομοθεσία, γίνονται μπαλώματα, επειδή εσείς αρνείστε πεισματικά ή από φόβο να δώσετε άδεια να διαμορφωθούν οι ελεύθερες ζώνες όδευσης πεζών μαζί με τη ζώνη αστικού εξοπλισμού φύτευσης και στα δύο πεζοδρόμια, από τη στιγμή που ο δρόμος δεν έχει χαρακτηριστεί ήπιας κυκλοφορίας και το πλάτος του υπερβαίνει τα 12 μέτρα. Θα μπορούσαν να φυτευτούν νέα δέντρα σωστά αυτή τη φορά και συνεχόμενο πράσινο, καλύπτοντας τις ανάγκες για τα οφέλη του. Παράλληλα, η μητέρα με το μωρό στο καρότσι της θα μπορούσε να κινηθεί με άνεση και ασφάλεια, όπως και ο ηλικιωμένος που δεν μπορεί να ελίσσεται, αλλά και ο τυφλός συμπολίτης σας που δεν επέλεξε να ζει στο δάσος.

Τα δέντρα δεν είναι «ιερές αγελάδες» για να επιμένετε να τα διατηρείτε στη θέση τους που τα φύτεψε κάποιος κάποτε στο πλέον λάθος σημείο. Τα δέντρα είναι αναλώσιμα εργαλεία για να καλύπτουν τις ανάγκες των ανθρώπων εντός του αστικού δομημένου περιβάλλοντος, ανάγκες, όπως η παραγωγή οξυγόνου, η σκιά, η δροσιά, το φιλτράρισμα του αέρα, το φράγμα της ηχορύπανσης και, φυσικά, η δημιουργία ζωτικών χώρων για την πανίδα της πόλης, όπως τα πουλιά.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η χωροθέτηση της ζώνης φύτευσης γίνεται πάντα από την πλευρά του κρασπέδου, δηλαδή του δρόμου, για τρεις βασικούς λόγους:

Για την ασφάλεια των πεζών, καθώς δεν πρέπει να γειτνιάζουν με τα τροχοφόρα που βρίσκονται εν κινήσει.
Γιατί τα δέντρα πρέπει να έχουν επαρκή χώρο, προκειμένου να διαμορφώσουν δυνατό ριζικό σύστημα αλλά και για την κόμη τους, κάτι το οποίο δεν μπορεί να συμβεί συνορεύοντας με τοιχία, καταστήματα και οικείες.
Πρέπει να επιτελούν το βιοκλιματικό τους ρόλο, ο οποίος μεταξύ άλλων είναι το φιλτράρισμα του αέρα από την ρύπανση και η παρεμπόδιση της ηχορύπανσης. Ταυτόχρονα θα μπορούν να αναπτύξουν σωστό ριζικό σύστημα και ανάλογη κόμη.
Σας συνιστούμε να δείτε πώς είναι φτιαγμένα τα πεζοδρόμια της οδού Μεγάλης Έβανς, τα οποία έχουν δέντρα και συνεχόμενο πράσινο, ακριβώς όπως προβλέπει η νομοθεσία.

Εναλλακτικά, σύμφωνα πάντα με τη νομοθεσία, μπορείτε να δώσετε άδεια, κατόπιν συνεργασίας με την τεχνική υπηρεσία, ώστε να δημιουργηθούν πεζοδρόμια που να πληρούν τους κανόνες και να φυτεύονται σημειακά δέντρα σε προεκτάσεις εντός του οδοστρώματος σύμφωνα με τη νομοθεσία. Έτσι, θα διασφαλιστεί η ασφαλής και ανεμπόδιστη κίνηση όλων των πολιτών, καθώς και θα υπάρξουν οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης, όπου επιτρέπεται.

Θα θέλαμε να μας απαντήσετε ακόμα σε κάτι: ποια νομοθεσία ορίζει ότι ένα δέντρο θα φυτεύετε με απόφαση ενός «μελετητή» ή ακόμα και από έναν πολίτη έξω από το σπίτι του, αλλά για να εκριζωθεί για κάθε λόγω που είναι απαραίτητο να συμβεί αυτό, θα πρέπει να απαιτείται απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου;

Παρακάτω σας παραθέτουμε άρθρα και παραγράφους της σχετικής νομοθεσίας που είστε υποχρεωμένοι να εφαρμόζετε:

ΚΥΑ 6213/Β/2022
Άρθρο 4: Ζώνες χρήσεων πεζοδρομίων
Άρθρο 12: Προεκτάσεις και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων
Άρθρο 19: Αστικός εξοπλισμός (Παράγραφοι 2, 9)
Άρθρο 20: Φύτευση

Παρακαλούμε να δείξετε ιδιαίτερη προσοχή στα ανωτέρω άρθρα.

Περιμένουμε την τεκμηριωμένη απάντηση σας σχετικά με όσα σας καταλογίζουμε και βλέπουν οι πολίτες του Ηρακλείου καθημερινά, αλλά και το τι προτίθεστε να πράξετε για δρόμους που αναπλάθονται τώρα και στο μέλλον και πρέπει να φτιαχτούν σωστά, όπως η οδός Σκεπεντζή.

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις
ΚΟΚΚΙΝΑΚΗΣ 300×185