«Idomeneo, Re di Creta» του Μότσαρτ στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου
Το πρώτο ανέβασμα όπερας σε πλήρη σκηνική και μουσική μορφή, στις εγκαταστάσεις του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου την Τετάρτη 24, την Πέμπτη 25 και την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021, στις 20:00, στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού».
«Ένα από τα έργα τα οποία, ακόμη και μία πρώτου μεγέθους ιδιοφυΐα όπως ο Μότσαρτ, επιτυγχάνει μόνο μια φορά στη ζωή του.» Έτσι χαρακτηρίζει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν τον Ιδομενέα, Βασιλιά της Κρήτης, το τόλμημα του Μότσαρτ στην Σοβαρή Όπερα (Opera seria). Ο Ιδομενέας είναι ένα σημείο καμπής στη σταδιοδρομία του συνθέτη και ένα αποφασιστικό βήμα μακριά από το νεανικό έργο του. Πλησιάζει την πιο εκλεπτυσμένη έκφραση των μεταγενέστερων έργων του. Είναι ένα έργο θεατρικής ακεραιότητας που χαρακτηρίζεται από δραματική συνέχεια, πρωτόγνωρη στη μουσική του Μότσαρτ. Η δράση επί σκηνής είναι διαρκής και η αφηγηματική πλοκή πλούσια εσωτερικής μουσικής, τόσο τρυφερή, όσο η τραγική Ίλια, τόσο υστερική, όπως η αμετανόητη Ηλέκτρα και τόσο τρομακτική, όπως το θαλάσσιο τέρας του Ποσειδώνα.
Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη, μαζί με το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου, υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Κιαγιαδάκη και διακεκριμένους σολίστ του Θεάτρου Grattacielo της Νέας Υόρκης, θα ερμηνεύσουν την πρώτη σοβαρή όπερα (opera seria), του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε λιμπρέτο του Τζαμπαττίστα Βαρέσκο και σκηνοθεσία του Στέφανου Κορωναίου.
Το έργο γράφτηκε από τον Μότσαρτ στο Σάλτσμπουργκ το 1780-1781 και έκανε πρεμιέρα στις 29 Ιανουαρίου 1781 στο Θέατρο Cuvilliés του Μονάχου. Σύμφωνα με τον ίδιο τον συνθέτη, υπήρξε η τελευταία του είδους της καθώς στη συνέχεια στράφηκε σε πιο ελεύθερες δομές στη σύνθεση όπερας. Το λιμπρέτο αντλεί έμπνευση από τον Πιέτρο Μεταστάζιο. Όλο το ύφος και η δομή του φαίνονται γαλλικά και η σκηνή του ναυαγίου στο τέλος της πρώτης πράξης δεν διαφέρει πολύ από μια δραματική σκηνή στην όπερα Ιφιγένεια εν Ταύροις του Κρίστοφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ. Παρά το γαλλικό της όμως στυλ, χάρις τον Μότσαρτ, η όπερα έχει ευδιάκριτες τις ιταλικές ρίζες της.
Η ιστορία τοποθετείται μετά τον Τρωικό πόλεμο. Ο βασιλιάς Ιδομενέας, μετά από μακρόχρονη απουσία, μπορεί επιτέλους να ονειρευτεί την επιστροφή στην πατρίδα του. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του, ο γιος του Ιδαμάντης εγγυήθηκε τη συνέχεια της βασιλείας του, κρατώντας φυλακισμένους του Τρώες, συμπεριλαμβανομένης της Ίλιας, κόρης του Πριάμου. Στο ταξίδι της επιστροφής του, ο Ιδομενέας πέφτει σε τρομερή καταιγίδα, που δεν τον αφήνει να φτάσει στην Κρήτη. Για να τα καταφέρει ζητά τη βοήθεια του Ποσειδώνα και του υπόσχεται να θυσιάσει το πρώτο ζωντανό πλάσμα που θα αντικρύσει μόλις δέσει το πλοίο του στη στεριά. Δυστυχώς ο πρώτος που αντικρύζει μόλις φτάνει στην πατρίδα του, είναι ο γιος του. Η Ίλια, ερωτευμένη καθώς είναι με τον Ιδαμάντη, που και αυτός την αγαπά, προσφέρει τη δική της ζωή ως θησεία στον Ποσειδώνα, σε αντάλλαγμα της δικής του.
Προπώληση εισιτηρίων
Η προπώληση των εισιτηρίων, αξίας 30, 22 και 15 € (γενική είσοδος) και 12 και 8 € (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) ξεκίνησε και γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο. Το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:
● Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 – 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 – 14:00 & 17:30 – 21:00)
● Την ticketservices.gr, από εδώ: https://bit.ly/3BVrmNM
● Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης
Το ΠΣΚΗ ενημερώνει το κοινό ότι για την συγκεκριμένη εκδήλωση ο χώρος λειτουργεί ως μεικτός, στο 50% της πληρότητάς του. Οι θεατές εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο α) πιστοποιητικού εμβολιασμού ή β) πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται 30 ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο ή γ) αποτέλεσμα ελέγχου ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου Κορωνοιού COVID-19 (rapid test) το οποίο θα πρέπει να έχει διενεργηθεί εντός 48 ωρών πριν την έναρξη της συναυλίας, όπως αυτά ορίζονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον COVID-19 (ΦΕΚ Β/4919/24.10.2021 ').
Συντελεστές
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ)
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία: Στέφανος Κορωναίος
Σκηνογραφία, Ενδυματολογία: Τάσος Πρωτοψάλτου
Φωτισμοί: Δημήτρης Κουτάς
Σχεδιασμός και Επεξεργασία βίντεο: Νίκος Μότσιος
Video Art Projections: Matthew Deinhart
Διεύθυνση σκηνής: Κωνσταντίνα Στράνη
Ενδύτρια: Χρύσα Κατσιούλα
Μακιγιάζ: Θ. Α.
Μουσική Προετοιμασία: Παύλος Κόρδης
Τσέμπαλο/πιάνο: Παύλος Κόρδης
Basso continuo, τσέλο: Ρενάτο Ρίπο
Μετάφραση / Υποτιτλισμός: Έλντα Κλαδάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ζαχάρης Περογαμβράκης
Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου: Μαρία Παναγιωτοπούλου
Χορωδιακό σύνολο Ηρακλείου
Διεύθυνση Χορωδίας: Γιάννης Κιαγιαδάκης
Ερμηνεύουν
Ιδομενέας: Thomas Massey / Donghyuk Chung
Ίλια: Kinneret Ely / Clara Iranzo
Ηλέκτρα: Kristel Vinter / Wing Kwan Chung
Ιδαμάντης: Kirsten Scott / Eva Marco
Αρμπάτσε: Μάριος Μανιατόπουλος / Valentine Borsu
Αρχιερέας: Valentin Borsu / Νικήτας Γκρίτζαλης
Φωνή του Ποσειδώνα: Rick Agster / Μάνος Χριστοφακάκης
Κρητικές: Αναστασία Πατσακίδου / Αμαλία Ασκορδαλάκη / Κωνσταντίνα Σηφάκη / Ζωή Λιάπη
Τρώες: Κωνσταντίνος Παλαιολόγου / Εμμανουήλ Ζουμπουλάκης / Valentine Borsu / Νικήτας Γκρίτζαλης