Εκλογές 2023 – Πού ψηφίζω: Βρείτε το εκλογικό σας κέντρο – Πόσους σταυρούς βάζουμε
Λίγα εικοσιτετράωρα έχουν απομείνει για τις Εκλογές 2023 και εκτός από τα κόμματα και τους υποψήφιους, ετοιμάζονται και οι ψηφοφόροι. Τα κλασικά ερωτήματα των ημερών είναι τα «πού ψηφίζω», «πόσους σταυρούς βάζω», «τι πρέπει να έχω μαζί μου για να ψηφίσω».
Το Newsbomb.gr παρουσιάζει πλήρη οδηγό για τον Έλληνα ψηφοφόρο, έτσι ώστε να πάει πανέτοιμος στο εκλογικό τμήμα του την Κυριακή 21 Μαΐου και να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα.
Η απάντηση στο ερώτημα «πού ψηφίζω» δίνεται εύκολα μέσα από την εφαρμογή του υπουργείου Εσωτερικών. Μέσα από το mpp.ypes.gov.gr, ο πολίτης εισάγει τα στοιχεία του και έτσι βρίσκει επακριβώς το εκλογικό τμήμα στο οποίο είναι εγγεγραμμένος έτσι ώστε να ψηφίσει στις εκλογές 2023.
Ακόμα και αν ο πολίτης δεν θυμάται τον ειδικό εκλογικό αριθμό του, συμπληρώνοντας το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το όνομα μητρός θα του επιστραφούν επακριβώς όλα τα αποτελέσματα. Έτσι, με μερικά κλικ πληροφορείται κανείς και τον Ειδικό Εκλογικό Αριθμό αλλά και τον κωδικό του Εκλογικού Διαμερίσματος. Το Εκλογικό Τμήμα αναγράφεται λεπτομερώς και μάλιστα παρέχεται η δυνατότητα να το βρει κανείς και στον χάρτη πατώντας πάνω στη σχετική ένδειξη.
Εκλογές 2023: Πώς ψηφίζω – Τι να κάνετε αν δεν έχετε ταυτότητα
Η διαδικασία για το πώς ψηφίζω στις Εκλογές 2023, δεν έχει διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές. Όσοι, ωστόσο, ψηφίζουν πρώτη φορά μπορούν να διαφάσουν τις κάτωθι χρήσιμες πληροφορίες.
Οι εκλογείς προσέρχονται στην αίθουσα ψηφοφορίας ένας – ένας, ή σε ολιγάριθμες ομάδες, ή όπως ειδικότερα ορίζει η εφορευτική επιτροπή, η οποία αναγνωρίζει την ταυτότητά τους και επαληθεύει την εγγραφή τους στον εκλογικό κατάλογο.
Η αναγνώριση των εκλογέων για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος γίνεται με βάση την αστυνομική τους ταυτότητα ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας αρχής ή το διαβατήριό τους ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων. Σημειώνεται ότι τυχόν «κομμένα» δελτία αστυνομικής ταυτότητας είναι αποδεκτά.
Ειδικότερα για τα διαβατήρια, επισημαίνεται ότι αρκεί και ελληνικό διαβατήριο που έχει λήξει η ισχύς του.
H αναγνώριση των εκλογέων μπορεί να γίνει και με χρήση της ψηφιακής ταυτότητας του άρθρου 80 του ν. 4954/2022 (Α’ 136), ακολουθώντας τη διαδικασία ταυτοποίησης που προβλέπεται στην κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αρ. 4082/2022 (Β’ 3982) και είναι προσβάσιμη μέσω της κυβερνητικής πύλης https://wallet.gov.gr. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι εφικτή η τήρηση της ως άνω διαδικασίας ή η εφαρμογή της προκαλεί καθυστερήσεις στη διαδικασία της ψηφοφορίας, κατά την κρίση του προέδρου της εφορευτικής επιτροπής, η ταυτοποίηση των εκλογέων γίνεται με βάση τα στοιχεία της προηγούμενης παραγράφου.
Το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και οι στρατιωτικοί που υπηρετούν με οποιαδήποτε ιδιότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις, ή στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, ψηφίζουν με βάση τους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους στην περιφέρεια όπου υπηρετούν, προσέρχονται στο εκλογικό κατάστημα ατομικά και όχι συντεταγμένοι ή με οποιαδήποτε συνοδεία. Η αναγνώριση των στρατιωτικών και όσων υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας γίνεται με βάση τις στρατιωτικές ή υπηρεσιακές τους ταυτότητες, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις.
Προκειμένου οι ανωτέρω εκλογείς να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο δήμο που είναι εγγεγραμμένοι, οφείλουν να προσκομίσουν στην εφορευτική επιτροπή βεβαίωση της υπηρεσίας τους ή της μονάδας τους ότι δεν έχουν εγγραφεί στις καταστάσεις του άρθρου 27 του π.δ. 26/2012.
Μετά την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος και εφόσον ζητηθεί από τον εκλογέα, χορηγείται σε αυτόν έντυπη βεβαίωση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος, που υπογράφεται και σφραγίζεται από τον πρόεδρο της εφορευτικής επιτροπής, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 83 του π.δ. 26/2012. Σημειώνεται ότι με τέτοιες έντυπες βεβαιώσεις θα είναι εφοδιασμένα όλα τα εκλογικά τμήματα.
Κατά την αναγνώριση των εκλογέων, είναι πιθανό να διαπιστωθούν για ορισμένους εκλογείς ασυμφωνίες, εξαιτίας λαθών ή άλλων αιτιών, μεταξύ των στοιχείων τους στον εκλογικό κατάλογο και αυτών της αστυνομικής ή υπηρεσιακής τους ταυτότητας.
Ειδικότερα:
α) Τα στοιχεία εγγραφής τους στους εκλογικούς καταλόγους να μην συμπίπτουν απόλυτα με τα στοιχεία της αστυνομικής ή υπηρεσιακής τους ταυτότητας. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει οι εκλογείς να προσκομίσουν βεβαίωση ταυτοπροσωπίας, που εκδίδεται από τον οικείο δήμαρχο ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει και να αποδεικνύεται η ταυτότητά τους.
Ωστόσο, εναπόκειται στην κρίση της εφορευτικής επιτροπής να λάβει υπόψη της τα περαιτέρω στοιχεία που τυχόν αποδεικνύουν την ταυτότητα του εκλογέα, προκειμένου να του επιτρέψει να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα.
β) Γυναίκες εκλογείς που έχουν εγγραφεί στον εκλογικό κατάλογο με το επώνυμο του συζύγου τους, ενώ στο δελτίο της αστυνομικής τους ταυτότητας φέρονται με το πατρικό τους επώνυμο ή και αντίστροφα.
γ) Γυναίκες εκλογείς που είχαν εγγραφεί στον εκλογικό κατάλογο με το επώνυμο του συζύγου τους και αφού διαζεύχθηκαν, αντικατέστησαν το δελτίο της αστυνομικής τους ταυτότητας, αλλάζοντας το επώνυμο του συζύγου τους με το επώνυμο του γένους τους, χωρίς να έχει γίνει σχετική διόρθωση των στοιχείων τους στον εκλογικό κατάλογο.
Στις παραπάνω β΄ και γ΄ περιπτώσεις, είναι δυνατή η εξακρίβωση της πραγματικής ταυτότητας των εκλογέων με αντιπαραβολή των στοιχείων του εκλογικού καταλόγου και της αστυνομικής ταυτότητας, ώστε να μην απαιτείται προσκόμιση και άλλων αποδεικτικών εγγράφων.
Εφόσον, όμως, και με την αντιπαραβολή των στοιχείων δεν είναι δυνατή η εξακρίβωση της ταυτότητάς τους, οι γυναίκες εκλογείς πρέπει να είναι εφοδιασμένες με ανάλογο αποδεικτικό έγγραφο (π.χ. ληξιαρχική πράξη γάμου).
Σε κάθε περίπτωση, η εφορευτική επιτροπή είναι αρμόδια να κρίνει, αν αποδεικνύεται η ταυτότητα των εκλογέων με οποιοδήποτε άλλο στοιχείο ή έγγραφο (π.χ. μνεία γένους στην αστυνομική ταυτότητα).
Προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πολίτες κατά την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος, οι Αρχές έκδοσης δελτίων ταυτότητας, θα λειτουργήσουν τις ημέρες Σάββατο 20 Μαΐου και Κυριακή 21 Μαΐου κατά τις ώρες που θα οριστούν με έγγραφο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Εκλογές 2023: Πόσους σταυρούς βάζω
Μεγάλο ενδιαφέρον και σε αυτές τις εκλογές, όπως συμβαίνει διαχρονικά, έχει και η διαδικασία της εκλογής των βουλευτών. Οι πολίτες εκφράζουν την προτίμησή τους στους υποψήφιους, με το βασικό ερώτημα σε κάθε περιφέρεια να είναι το «πόσους σταυρούς βάζω», στο ψηφοδέλτιο του κόμματος που επιλέγει ο καθένας να ψηφίσει στις Εκλογές 2023.
Σε κάθε εκλογέα δίνεται ένας και μοναδικός φάκελος, ο οποίος μονογράφεται κατά τη στιγμή της παράδοσής του από τον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής και σφραγίζεται με την σφραγίδα της εφορευτικής επιτροπής. Μαζί με το φάκελο δίνεται και πλήρης σειρά εντύπων ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών και μεμονωμένων υποψηφίων, καθώς και ένα λευκό ψηφοδέλτιο.
Ακολούθως, η επιτροπή υποδεικνύει στον εκλογέα να αποσυρθεί στο παραβάν, όπου, χωρίς να είναι θεατός, τοποθετεί το ψηφοδέλτιο της επιλογής του στο φάκελο, αφού προηγουμένως εκφράσει την προτίμησή του υπέρ υποψηφίου ή υποψηφίων του συνδυασμού που επιλέγει. Έπειτα ο εκλογέας, αφού κολλήσει το φάκελο, επιστρέφει και, ενώπιον της εφορευτικής επιτροπής και των λοιπών παρισταμένων, ρίχνει ο ίδιος το φάκελο στην κάλπη (άρθρα 72 παρ. 7 και 83 παρ. 1 και 2 του π.δ. 26/2012).
Κάθε εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ υποψηφίων, σημειώνοντας σταυρό παραπλεύρως του ονόματός τους στο ψηφοδέλτιο του συνδυασμού, ως ακολούθως:
α) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από ένας (1) μέχρι και τρεις (3)
βουλευτές, έναν (1) σταυρό.
β) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από τέσσερις (4) έως και επτά
(7) βουλευτές, μέχρι δύο (2) σταυρούς.
γ) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από οκτώ (8) έως και δώδεκα
(12) βουλευτές, μέχρι τρεις (3) σταυρούς
δ) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται περισσότεροι από δεκατρείς
(13) βουλευτές, μέχρι τέσσερις (4) σταυρούς.
Συνιστάται στους δικαστικούς αντιπροσώπους, η ανάρτηση πινακίδας σε εμφανές σημείο κάθε εκλογικού τμήματος, στην οποία θα αναγράφεται ο αριθμός των σταυρών προτίμησης που τίθενται από τους εκλογείς.
Τα θέματα τα σχετικά με τους σταυρούς προτιμήσεως ρυθμίζονται διεξοδικά στα άρθρα 72, 73 και 74 του π.δ. 26/2012.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΔΡΩΝ, ΑΡΙΘΜΟΥ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΩΝ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ
ΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΔΡΩΝ | ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ ΑΡΙΘΜΟΥ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ | ΣΥΝΟΛΟ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ | ΣΤΑΥΡΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ | |||||
Α΄ Αθηνών | 13 | 4 | 17 | 4 | |||||
Β1΄ Βόρειου Τομέα Αθηνών | 16 | 4 | 20 | 4 | |||||
Β2΄ Δυτικού Τομέα Αθηνών | 12 | 3 | 15 | 3 | |||||
Β3΄ Νότιου Τομέα Αθηνών | 19 | 3 | 22 | 4 | |||||
Α΄ Πειραιώς | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
B΄ Πειραιώς | 8 | 3 | 11 | 3 | |||||
Α΄ Ανατολικής Αττικής | 12 | 3 | 15 | 3 | |||||
Β΄ Δυτικής Αττικής | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Αιτωλοακαρνανίας | 7 | 2 | 9 | 2 | |||||
Αργολίδος | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Αρκαδίας | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Άρτης | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Αχαΐας | 9 | 3 | 12 | 3 | |||||
Βοιωτίας | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Γρεβενών | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Δράμας | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Δωδεκανήσου | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Έβρου | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Ευβοίας | 6 | 2 | 8 | 2 | |||||
Ευρυτανίας | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Ζακύνθου | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Ηλείας | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Ημαθίας | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Ηρακλείου | 8 | 3 | 11 | 3 | |||||
Θεσπρωτίας | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Α΄ Θεσσαλονίκης | 17 | 4 | 21 | 4 | |||||
Β΄ Θεσσαλονίκης | 9 | 3 | 12 | 3 | |||||
Ιωαννίνων | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Καβάλας | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Καρδίτσης | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Καστοριάς | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Κέρκυρας | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Κεφαλληνίας | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Κιλκίς | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Κοζάνης | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Κορινθίας | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Κυκλάδων | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Λακωνίας | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Λαρίσης | 8 | 3 | 11 | 3 | |||||
Λασιθίου | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Λέσβου | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Λευκάδος | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Μαγνησίας | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Μεσσηνίας | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Ξάνθης | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Πέλλης | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Πιερίας | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Πρεβέζης | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Ρεθύμνης | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Ροδόπης | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Σάμου | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Σερρών | 5 | 2 | 7 | 2 | |||||
Τρικάλων | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Φθιώτιδος | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Φλωρίνης | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Φωκίδος | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||
Χαλκιδικής | 3 | 2 | 5 | 1 | |||||
Χανίων | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||
Χίου | 2 | 2 | 4 | 1 | |||||
Επικρατείας | 15 | – | 15 | – | |||||