Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής: Το 2024 η ολοκλήρωση του έργου
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από την «Αριάδνη Interconnection», τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης του έργου.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, μέσα στις επόμενες ημέρες θα αρχίσει διαδοχικά η πόντιση από την Prysmian των οπτικών ινών.
Η πόντιση των οπτικών ινών, από την Αττική έως το Ηράκλειο, θα ολοκληρωθεί σε διάστημα έξι εβδομάδων περίπου. Παράλληλα, προς το τέλος Νοεμβρίου, αναμένεται να ξεκινήσει και η πόντιση του πρώτου τμήματος του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια συνεχούς τάσης από τη Nexans. Μάλιστα, στην πόντιση θα χρησιμοποιηθεί το ολοκαίνουργιο πλοίο «Aurora» που εγκαινίασε πριν από λίγες εβδομάδες ο νορβηγικός κολοσσός.
Την ίδια στιγμή, «ωριμάζουν» επίσης όλες οι υπόλοιπες προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή της διασύνδεσης, με όσες μάλιστα δεν επηρεάστηκαν από την πανδημία να «τρέχουν» με αμείωτο ρυθμό. Για παράδειγμα, όσον αφορά για παράδειγμα τις μελέτες, οι έρευνες βυθού έχουν ολοκληρωθεί ήδη από το καλοκαίρι, ενώ οι μελέτες για τα χερσαία καλωδιακά τμήματα έχουν ολοκληρωθεί σε βαθμό 80%.
Έτοιμα στο δεύτερο μισό του 2022 τα καλώδια
Επιπλέον, η παραγωγή των καλωδίων ξεκίνησε πριν έναν χρόνο στα εργοστάσια των αναδόχων (Ιταλία, Γαλλία, Δανία, Ελλάδα) και αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Παράλληλα, οι χερσαίες εργασίες ξεκίνησαν στην Αττική στην αρχή του 2021, ενώ στην Κρήτη θα ξεκινήσουν το προσεχές διάστημα.
Επίσης, η εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων θα ολοκληρωθεί τον Μάιο 2023 και οι δοκιμές τον Ιούλιο 2023.
Τα χερσαία καλωδιακά συστήματα (σε Αττική και Κρήτη) θα έχουν ολοκληρωθεί και δοκιμαστεί τον Οκτώβριο του 2023.
Από την άλλη πλευρά, στο «μέτωπο» των Σταθμών Μετατροπής, οι βασικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη ο λεπτομερής σχεδιασμός (engineering) σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Επομένως, οι εργασίες στον Σταθμό Μετατροπής στην Κρήτη θα ξεκινήσουν αμέσως μετά την έκδοση των πολεοδομικών αδειών τον Οκτώβριο του 2021, και στην Αττική το Δεκέμβριο του 2021, όπως εκτιμάται.
Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή μεγάλου μέρους του βασικού εξοπλισμού των Σταθμών και ήδη δοκιμάζεται στα εργοστάσια των αναδόχων.
Αρχική ηλέκτριση τον Απρίλιο του 2024
Την ίδια στιγμή ωστόσο, η κρίση του κορωνοϊού είχε ως αποτέλεσμα να επιβραδυνθούν έτι περαιτέρω τα έτσι κι αλλιώς… αργά αντανακλαστικά των φορέων του Δημοσίου (αδειοδοτήσεις, αρχαιολογία). Σε συνδυασμό μάλιστα και με τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, η συνέπεια ήταν το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου να μετατοπισθεί κατά ένα έτος.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως η αρχική ηλέκτριση της διασύνδεσης προγραμματίζεται για τον Απρίλιο του 2024. Κατά συνέπεια, η ολοκλήρωση δοκιμαστικής λειτουργίας θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο 2024.
Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, οι καθυστερήσεις λόγω του COVID αφορούσαν κυρίως τις διαδικασίες με εμπλοκή του Δημοσίου. Στο διάστημα ωστόσο που έχει μεσολαβήσει, ξεπεράσθηκαν τα όποια προβλήματα είχαν ανακύψει, με συνέπεια πλέον οι εν λόγω παράγοντες να μην αναμένεται να επιδράσουν περαιτέρω στον ορίζοντα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης.
Ποιοι παράγοντες επηρέασαν το χρονοδιάγραμμα
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που η πανδημική κρίση επηρέασε ως έναν βαθμό τον ρυθμό παραγωγής εξοπλισμών στα εργοστάσια των αναδόχων, η παραγωγή του προχώρησε τελικά χωρίς καθυστερήσεις. Κι αυτό γιατί η άριστη συνεργασία της «Αριάδνη» με τους αναδόχους είχε ως αποτέλεσμα την απορρόφηση των καθυστερήσεων και την τήρηση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων.
Αντίθετα, η πανδημία άφησε σημαντικό «αποτύπωμα» στις αδειοδοτήσεις και τις απαλλοτριώσεις, που είναι ούτως ή άλλως σύνθετες και χρονοβόρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις σημειώθηκαν στην Κρήτη, όπου –μεταξύ άλλων- πραγματοποιήθηκαν αρχαιολογικές μελέτες που μετατόπισαν το χρονοδιάγραμμα κατά επτά περίπου μήνες.
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή τους στην Κρήτη, οι διοικήσεις του ΑΔΜΗΕ και της «Αριάδνης» πραγματοποίησαν κύκλο συναντήσεων με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Κρήτης, Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης), με σκοπό την αναγνώριση των αναγκαίων παρεμβάσεων για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου.
Στην Αττική, η πανδημία προκάλεσε καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση και συντέλεση της απαλλοτρίωσης και τη μελλοντική πολεοδομική αδειοδότηση της κατασκευής του Σταθμού Μετατροπής Κουμουνδούρου. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως τόσο στην Κρήτη, όσο και στην Αττική, τα προσκόμματα στις αδειοδοτικές διαδικασίες έχουν πλέον ξεπεραστεί.
Το παράδειγμα της διασύνδεσης Μ.Βρετανίας – Νορβηγίας
Όσον αφορά τις αντιδράσεις, με συνεχή διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τις περιφερειακές αρχές, οι επιφυλάξεις των κατοίκων έχουν καμφθεί και η επίλυση των αδειοδοτικών εκκρεμοτήτων σε επίπεδο δημοτικών αρχών έχει δρομολογηθεί. Ο ΑΔΜΗΕ και η «Αριάδνη» έχουν έρθει σε παράλληλες συμφωνίες με τους εμπλεκόμενους Δήμους προκειμένου να υλοποιήσει κοινωφελή έργα «με το κλειδί στο χέρι» στις περιοχές όπου υλοποιείται το έργο.
Όπως επισημαίνουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, πέρα από την πανδημία και τις αργές γραφειοκρατικές διαδικασίες στη χώρα μας, είναι συχνό φαινόμενο τόσο περίπλοκα και απαιτητικά έργα να χρειάζονται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υποβρύχια ηλεκτρική διασύνδεση Μεγάλης Βρετανίας-Νορβηγίας, North Sea Link, η οποία ηλεκτρίστηκε πριν από λίγες μόλις ημέρες.
Παρότι στις εν λόγω χώρες οι αδειοδοτήσεις και οι απαλλοτριώσεις «τρέχουν» με πολύ ταχύτερους ρυθμούς, η διασύνδεση ισχύος 1,4 GW χρειάστηκε 6 χρόνια για να ολοκληρωθεί, με τις εργασίες πόντισης στη Βόρεια Θάλασσα να έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2018.