Η Αντιμετώπιση της σχολικής βίας
Εθνική εκστρατεία ξεκίνησε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, φαινομένου που έχει πάρει διαστάσεις σε όλη την Ελλάδα, μέσα από ένα πλαίσιο μέτρων και ενεργειών που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό και τον αρμόδιο υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει την παροχή οδηγιών για εκκίνηση διαδικασιών που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν άμεσα αλλά μακροπρόθεσμα, να χτυπήσουν τη ρίζα του κακού και την αποτροπή των αιτιών που προκαλούν την αυξανόμενη βία και το bullying μέσα κι έξω από τα σχολεία.
Εντύπωση στη κοινή γνώμη, απορίες και συζητήσεις προκάλεσαν κυρίως οι αυστηρότερες ποινές που ανακοινώθηκαν, οι οποίες ασφαλώς έχουν πολύ μεγάλη σημασία όπως, η επαναφορά της 5νθήμερης αποβολής, η αλλαγή σχολείου με συνοπτικές διαδικασίες, αποκλεισμός του μαθητή από εκπαιδευτικές εκδρομές, πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, αποκαταστάσεις ζημιών από γονείς ή κηδεμόνες.
Επίσης καθιερώνεται η πλατφόρμα καταγραφής, διαχείρισης και παρακολούθησης περιστατικών bullying σε όλα τα σχολεία, ενώ για σοβαρότερα περιστατικά βίας προβλέπεται υποχρεωτικά να επιλαμβάνονται άμεσα οι αρμόδιες αστυνομικές και δικαστικές αρχές.
Ευτυχώς που αυτή τη φορά το υπουργείο Παιδείας λαμβάνει μέτρα λίγο πριν συμβεί καταστροφικό μοιραίο περιστατικό που θα τραυμάτιζε την κοινωνία και θα στιγμάτιζε τις σχολικές κοινότητες σε μέγιστο βαθμό, με τους συλλόγους μαθητών γονέων και κηδεμόνων να απολογούνται και να αλληλοκατηγορούνται. Την Πολιτεία στο « εδώλιο » με κατηγορούμενη την κυβέρνηση για έλλειψη μέτρων πρόληψης και αποτροπής εκδήλωσης του φαινομένου.
Μέχρι σήμερα η κοινωνία παρακολουθούσε το φαινόμενο να συνεχίζεται σιωπηρά για να αντιδράσει όπως συνηθίζεται μόνο μετά από μια σοβαρή και καταστροφική εκδήλωσή του. Ευτυχώς αυτή τη φορά η σιωπηρή πλειοψηφία των πολιτών μίλησε και η Πολιτεία αντέδρασε, έστω και καθυστερημένα, λαμβάνοντας μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος στα σχολεία.
Βλέπαμε και ακούγαμε όλοι πολλά γι’ αυτά τα περιστατικά που συζητούμε σήμερα, όπως τα παρακάτω:
Βλέπαμε φωτογραφίες στις εφημερίδες και βιντεάκια στη τηλεόραση με όσα γινόντουσαν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δεν πιστεύαμε στα μάτια μας. Βλέπαμε το προαύλιο των σχολείων να γίνεται πεδίο σύγκρουσης, ξυλοδαρμών και κακοποίησης. Βλέπαμε γύρω κορίτσια και αγόρια να μαγνητοσκοπούν με τα κινητά το θέαμα, με φωνές, ουρλιαχτά να προτρέπουν συμμαθητές τους να δέρνουν αλύπητα συμμαθητές τους πεσμένους κάτω στο έδαφος κουλουριασμένους κι ανυπεράσπιστους.
Βλέπαμε επίσης βιντεάκια με συμμαθητές που επιχειρούσαν να ξεγυμνώσουν συμμαθητές τους ανήμποροι να αντιδράσουν, εξευτελίζοντάς τους…
Όλα αυτά και άλλα πολλά που βλέπαμε έμοιαζαν με σαν σκηνές από ταινίες στις αμερικάνικες φτωχογειτονιές, όπου « συμμορίες ανηλίκων » εφήβων ξεπερνούσαν τα όρια της εγκληματικής συμπεριφοράς που αργότερα έγιναν μιμητές από άλλες χώρες, φαίνεται τώρα τελευταία να « καλλιεργούνται » στην Ελλάδα.
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας είναι σχεδόν βέβαιο ότι ήρθε λίγο πριν από μια αναπόφευκτη μαθητική τραγωδία, αφού από θαύμα μέχρι σήμερα δεν έχει σκοτωθεί μαθητής από συνομήλικούς του.
Φανταστείτε να είχε επέλθει το μοιραίο σε μια από τις πολυάριθμες αυτές μαθητικές συγκρούσεις, που ασκούνε τη βία ως επίδειξη εξουσίας μέσα στο σχολείο, ζητώντας αναγνώριση της υπεροχής τους από τους συνομήλικούς τους.
Μετά την θέσπιση και την εφαρμογή των μέτρων για την πρόληψη και την καταστολή της βίας στα σχολεία, αναμένεται να επικρατήσει ο σεβασμός και η πειθαρχία. Δεν θα υπάρχει πλέον άλλοθι ούτε καμία δικαιολογία για κανέναν, ούτε για τους γονείς, αφού θα ειδοποιούνται για την δράση των « μπουμπουκιών » παιδιών τους στα σχολεία.
Μετά από τα παραπάνω, ας ελπίσουμε ότι τα αναφερόμενα μέτρα δεν θα αποδειχθούν εφήμερα και προσωρινά που θα εξαντληθούν απομένοντας μόνο στις εντυπώσεις.
Ευχόμαστε αυτή τη φορά η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να τύχει της υποστήριξης σύσσωμης της αντιπολίτευσης και της κοινωνίας, ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως μια ολοκληρωμένη κοινωνική-εκπαιδευτική πολιτική, η οποία θα οδηγήσει στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί η εξαφάνισή του, ενδυναμώνοντας την κοινωνική συνείδηση των παιδιών και την αίσθηση ότι ανήκουν σε μια πολιτισμένη ελληνική κοινωνία.