ΒΟΑΚ: Προσωρινός ανάδοχος για το μεσαίο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη – Τρέχει ο διαγωνισμός
Ένα μεγάλο βήμα μπροστά κάνει ο διαγωνισμός για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη. Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ ανακηρύχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος του μεγάλου αυτού έργου.
Η ένωση των τριών εταιρειών ήταν και το μοναδικό σχήμα που κατέβηκε στη διαδικασία των δεσμευτικών προσφορών που είχε πραγματοποιήσει το υπουργείο.
Πλέον το επόμενο βήμα θα είναι η προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών από τα τρία μέρη και στη συνέχεια η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη συνέχεια θα περάσει από τη Βουλή προς κύρωση και τελικά θα «πέσουν» οι υπογραφές, κάτι που θα σημάνει την έναρξη κατασκευής του πολύ μεγάλου έργου. Στόχος είναι οι υπογραφές να πέσουν εντός του έτους και το 2023 να ξεκινήσει η κατασκευή αυτού του τμήματος, με ορίζοντα λειτουργίας το 2026.
Γεγονός είναι πως η τριπλή αυτή συμπόρευση δημιούργησε μια ισχυρή δύναμη στον διαγωνισμό, αν και τελικά δεν είχαμε την παρουσία άλλου διεκδικητή. Να θυμίσουμε ότι η τριάδα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ είναι και ο ανάδοχος του έργου της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό.
Ενα έργο ΣΔΙΤ
Αναφορικά με το συγκεκριμένο έργο, αποφασίστηκε να υλοποιηθεί με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ. Το κόστος ανέρχεται σε 359,6 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε με τη διαδικασία της εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 18 Οκτωβρίου 2018. Στη συνέχεια προχώρησε το 2021 στη β' φάση και στις 24 Ιανουαρίου 2022 πραγματοποιήθηκε η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, απ' όπου προέκυψε και ο ανάδοχος.
Αντικείμενο της σύμβασης σύμπραξης είναι η εκτέλεση του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος "Χερσόνησος – Νεάπολη", με Σ.Δ.Ι.Τ.». Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών.
Στο πλαίσιο της σύμβασης σύμπραξης, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) καλείται να αναλάβει τα ακόλουθα:
- Εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, για την κατασκευή του έργου, με βάση τις ήδη υφιστάμενες μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά την διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του.
- Κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου, καθώς και εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των κατασκευασμένων τμημάτων, που θα ενταχθούν στον οριστικό σχεδιασμό.
- Χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού και
- Συντήρηση – λειτουργία του οδικού τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη», όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης· καθώς και δικαίωμα προαίρεσης, για τη συντήρηση και λειτουργία του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», που θα κατασκευαστεί με δημόσια σύμβαση έργου, μετά την παράδοσή του προς λειτουργία, με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας ή άλλες τμηματικές καταβολές, κατά την περίοδο λειτουργίας.
Προχωρά ο τριπλός διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ
Ο τριπλός διαγωνισμός προχωρά με διαφορετικές ταχύτητες. Το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος οδεύει μέσα στο καλοκαίρι προς υπογραφές. Το έργο των 14,5 χιλιομέτρων ύψους 186 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς.
Το κεντρικό τμήμα Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο, του οποίου ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη, έχει περισσότερα βήματα μπροστά του. Αναμένεται το πράσινο φως για την περιβαλλοντική μελέτη για να περάσουμε στην τελική φάση, αυτή της υποβολής των προσφορών από τους διεκδικητές του έργου. Ο προγραμματισμός είναι στις αρχές του 2023 να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος και στη συνέχεια θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης.
Αυτό, καθώς μιλάμε για έναν άξονα που χωρίστηκε σε 3 εργολαβίες με 3 διαφορετικές μεθόδους υλοποίησης. Το milestone για αυτά τα δύο τμήματα είναι να λειτουργήσουν μέχρι το 2026, έτος που λήγει η περίοδος χρηματοδότησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ουσιαστικά πρώτα θα δούμε να λειτουργεί το τμήμα μετά το Ηράκλειο και μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και περίπου δύο χρόνια αργότερα το κεντρικό τμήμα Χανιά-Χερσόνησος και στη συνέχεια η επέκταση μέχρι την Κίσσαμο.
πηγή: imerisia.gr