Με 100% πληρότητα αναχωρούν τα πλοία για το Πάσχα – Χαμηλότερες οι πληρότητες για Κρήτη
Οι χαμηλότερες πληρότητες των πλοίων προς Δωδεκάνησα και Κρήτη –εξαιρουμένων των καμπινών, καθώς έχουν δοθεί σχεδόν όλες– αποδίδονται εν μέρει και στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές μετακινήσεις που έχει ενταθεί την τελευταία δεκαετία
Γεμάτα θα είναι τα επιβατηγά πλοία που θα ταξιδέψουν για τις Κυκλάδες από τη Μεγάλη Τετάρτη και μετά, ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο και με αυτά που είναι δρομολογημένα για Δωδεκάνησα και Κρήτη. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), παρά τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων που έχει επιφέρει η κατακόρυφη άνοδος των τιμών των καυσίμων, οι πληρότητες από τα μέσα της εβδομάδας και μετά προσεγγίζουν το 100%. Και αυτό σε πλοία που λειτουργούν πλέον με διαθέσιμο το 100% της δυναμικότητάς τους, αφού δεν υπάρχουν πια περιορισμοί στην πληρότητα λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι κατά τη φετινή χρονιά υπάρχουν λιγότερα μεγάλα ταχύπλοα δρομολογημένα από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2019, εξηγούν από τον ΣΕΕΝ. Κάτι που μεταφράζεται αυτονόητα σε λιγότερες διαθέσιμες θέσεις. Η δρομολόγηση λιγότερων ταχυπλόων αποδίδεται στο υψηλότατο κόστος των καυσίμων τους λόγω του συγκεκριμένου τύπου πετρελαίου που καταναλώνουν και στο συνολικά έντονα ενεργοβόρο προφίλ τους. Οσον αφορά τις χαμηλότερες πληρότητες που εμφανίζουν τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη –εξαιρουμένων των καμπινών, καθώς έχουν δοθεί σχεδόν όλες–, αυτές αποδίδονται εν μέρει και στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές μετακινήσεις που έχει ενταθεί την τελευταία δεκαετία.
Στην Αδριατική η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη κατά 200% περίπου σε σχέση με τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2019, αλλά η διακίνηση των φορτηγών έχει σχεδόν επανέλθει στα προ της πανδημίας επίπεδα. Πάντως η επιβατική κίνηση στην Ιταλία ενισχύθηκε ήδη από τα τέλη της προηγουμένης εβδομάδας, καθώς τροφοδοτήθηκε από την επιστροφή κυρίως φοιτητών από το εξωτερικό για τις γιορτές.
Σε κάθε περίπτωση το κόστος των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων έχει αυξηθεί αισθητά. Υπολογίζεται πως τα εισιτήρια έχουν αυξηθεί μεταξύ 12% και 15% μεσοσταθμικά ανάλογα με την εταιρεία και το δρομολόγιο, όπως αναφέρει η kathimerini.gr.
Φέτος τα πλοία λειτουργούν στο 100% της δυναμικότητάς τους καθώς δεν υπάρχουν περιορισμοί λόγω κορωνοϊού.
Οι αυξήσεις ήρθαν σε δύο κύματα, μαζί με τον ενεργειακό πληθωρισμό. Στα τέλη Μαρτίου δρομολογήθηκαν αυξήσεις της τάξεως του 7% στα δρομολόγια από τον Πειραιά και της τάξεως του 12% σε αυτά από τη Ραφήνα. Οι αυξήσεις στον Πειραιά έγιναν μάλιστα έπειτα και από προηγούμενη αύξηση της τάξεως του 10% που είχε γίνει νωρίτερα φέτος. Μάλιστα, αν οι τιμές των καυσίμων δεν αποκλιμακωθούν δραστικά, αναμένεται να συνοδευθούν και από μια τρίτη αύξηση της τάξεως του 5% μετά το Πάσχα. Αντίστοιχου εύρους αυξήσεις έγιναν και στην Αδριατική.
Με δεδομένο ότι οι τιμές των καυσίμων που χρησιμοποιούν οι ακτοπλοϊκές έχουν αυξηθεί υπέρμετρα το τελευταίο έτος, διατυπώνονται εντονότατες ανησυχίες πως, εφόσον το ράλι των τιμών του πετρελαίου δεν αναστραφεί, θα υπάρξουν και περαιτέρω αυξήσεις προς το καλοκαίρι.
Το συνολικό επιπλέον ποσό που καλούνται να πληρώσουν οι ακτοπλοϊκές-μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας φέτος σε σχέση με πέρυσι υπολογίζεται στα 200 εκατομμύρια ευρώ εφόσον οι τιμές διατηρηθούν στα τρέχοντα επίπεδα. Σημειώνεται πως στα τέλη του προηγούμενου έτους η τιμή του πετρελαίου χαμηλού θείου βρισκόταν στα επίπεδα των 570 ευρώ ο τόνος. Στην αρχή του 2021 ήταν πιο κοντά στα 400 ευρώ. Τον Μάρτιο ξεπέρασε τα 1.000 ευρώ, αν και υποχώρησε οριακά κατόπιν.
Επιπλέον, μεσοπρόθεσμα ανοδικές πιέσεις στις τιμές αναμένεται να ασκήσουν και οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλίας. Μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με τίτλο «Επίδραση της δέσμης προτάσεων “Fit for 55” στην επιβατηγό ναυτιλία και στη νησιωτική Ελλάδα», που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες μέρες, δείχνει πως η εφαρμογή της δέσμης μέτρων «Fit for 55» αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 207 εκατ. ευρώ το 2026 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής της δέσμης μέτρων), που σημαίνει επιβάρυνση των τιμών των εισιτηρίων κατά 30% το 2026.