Χριστουγεννιάτικες απάτες–μαμούθ: «Επιστροφές φόρου», δωροπακέτα και courier–φαντάσματα αδειάζουν λογαριασμούς
Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, ένα πρωτοφανές κύμα ηλεκτρονικών απατών “σαρώνει” e-mail και κινητά, με μηνύματα που υπόσχονται επιστροφές φόρου, δωρεάν εορταστικά πακέτα και δέματα που… δεν παραδόθηκαν – αλλά οδηγούν στο άδειασμα τραπεζικών λογαριασμών.
Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για τα Χριστούγεννα έχει αρχίσει, τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία και τα κινητά χιλιάδων πολιτών κατακλύζονται καθημερινά από κύματα απατηλών μηνυμάτων. Οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την αυξημένη κινητικότητα της εορταστικής περιόδου και υπόσχονται… «επιστροφές φόρου», «δώρα» και «πακέτα τροφίμων», με έναν και μόνο στόχο: το άδειασμα των τραπεζικών λογαριασμών όσων θα πέσουν στην παγίδα.
Η «μαϊμού» επιστροφή φόρου που υπόσχεται χρήματα σε 14 ημέρες
Τα τελευταία εικοσιτετράωρα, χιλιάδες φορολογούμενοι λαμβάνουν e-mail που δήθεν προέρχεται από την ΑΑΔΕ και ενημερώνει ότι η «αίτηση επιστροφής φόρου έχει προεγκριθεί». Το μήνυμα εμφανίζεται καλοδιατυπωμένο και ποντάρει στο ότι πολλοί θα ήθελαν μια οικονομική ανάσα πριν τις γιορτές.
Ωστόσο, το e-mail είναι 100% πλαστό. Όσοι πατήσουν στον σύνδεσμο μεταφέρονται σε σελίδα-μαϊμού, όπου είτε τους ζητούνται προσωπικά στοιχεία είτε εγκαθίσταται κακόβουλο λογισμικό που δίνει στους απατεώνες πρόσβαση στους λογαριασμούς.
Το «χριστουγεννιάτικο πακέτο σωτηρίας» των 100 ευρώ – Η απάτη με φερόμενο αποστολέα το υπουργείο Ανάπτυξης
Ακόμα πιο επικίνδυνη είναι η μεγάλη απάτη που κάνει τον γύρο της χώρας, δήθεν υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και με υπογραφή… Τάκη Θεοδωρικάκου. Το μήνυμα ανακοινώνει ότι ξεκίνησε πρόγραμμα «Χριστουγεννιάτικη διάσωση οικογένειας», το οποίο παρέχει στους δικαιούχους δωρεάν αρνί, μοσχάρι, γαλοπούλα, ελαιόλαδο, βασιλόπιτα, γλυκά και παιχνίδια.
Το «τυράκι» είναι δελεαστικό, όμως η παγίδα βρίσκεται στο «κόστος μεταφορικών, συσκευασίας και φύλαξης» ύψους 100 ευρώ, το οποίο ζητείται να κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό.
Ο επίμαχος λογαριασμός στην Τράπεζα Πειραιώς έχει ήδη μπλοκαριστεί, ενώ ερευνάται αν ο εμφανιζόμενος δικαιούχος, Gain Sarojit, είναι πραγματικό πρόσωπο ή κάλυψη εγκληματικής ομάδας.
Απάτες με courier – Το πιο συχνό και ύπουλο χτύπημα
Με χιλιάδες αποστολές δεμάτων την περίοδο των γιορτών, τα απατηλά SMS που «ενημερώνουν» ότι το πακέτο δεν παραδόθηκε, πολλαπλασιάζονται.
Τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν:
«Το πακέτο σας δεν παραδόθηκε. Πατήστε στο link για να εντοπίσετε την αποστολή.»
Οι πολίτες μεταφέρονται σε ιστοσελίδα-αντίγραφο εταιρίας courier, καλούνται να συμπληρώσουν στοιχεία ή –στην ύπουλη εκδοχή– να πληρώσουν 1,50 ευρώ για «έξοδα επανεισαγωγής». Το πραγματικό κόστος για τον παραλήπτη, όμως, μπορεί να είναι η κλοπή όλων των τραπεζικών του δεδομένων.
Οι συστάσεις της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Με περισσότερα από 3.000 θύματα ηλεκτρονικής απάτης μέσα σε λίγους μήνες, η Δίωξη προειδοποιεί για τα βασικά σημάδια που πρέπει να προσέχουν οι πολίτες:
1. Έλεγχος της επικεφαλίδας (header) του e-mail
Αποκαλύπτει την πραγματική διαδρομή και τον πραγματικό αποστολέα.
2. Ασυνήθιστες διευθύνσεις e-mail
Παράδειγμα απάτης:
ministryofdevelopement.gr.com@gmail.com
Καμία δημόσια υπηρεσία δεν χρησιμοποιεί Gmail ούτε πολλαπλά domain.
3. Συντακτικά και ορθογραφικά λάθη
Συχνό σημάδι αυτοματοποιημένων, μεταφρασμένων ή πρόχειρων μηνυμάτων.
4. Μην ανοίγετε συνημμένα ή links από άγνωστους
Πολλά περιέχουν κακόβουλο λογισμικό.
5. Κρατικοί φορείς δεν ζητούν ΠΟΤΕ προσωπικά στοιχεία μέσω e-mail
Κωδικοί, PIN, στοιχεία καρτών ή δηλώσεις δεν ζητούνται ποτέ ηλεκτρονικά.
6. Προσφορές με πίεση χρόνου
Λέξεις όπως ΑΜΕΣΩΣ, ΔΩΡΕΑΝ, ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ είναι ενδεικτικές απάτης.
7. Επιβεβαίωση με τις επίσημες Αρχές
Σε κάθε αμφιβολία, οι πολίτες πρέπει να απευθύνονται απευθείας στη δημόσια υπηρεσία ή την εταιρία.







