Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο “βαφτίζει” το burger αποκλειστικά… κρεατικό – Σφοδρές αντιδράσεις

Με 355 ψήφους υπέρ, η Ε.Ε. κατοχυρώνει όρους όπως “burger” και “μπριζόλα” μόνο για προϊόντα ζωικής προέλευσης, προκαλώντας διχασμό
Μία ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναζωπύρωσε τη διαμάχη γύρω από τη χρήση των ονομασιών που παραπέμπουν σε προϊόντα κρέατος, όπως «burger», «μπριζόλα» και «λουκάνικο». Με απόφαση που εγκρίθηκε την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου, οι ευρωβουλευτές υπερψήφισαν τροπολογία που επιτρέπει τη χρήση των όρων αυτών αποκλειστικά για τρόφιμα ζωικής προέλευσης.
Η πρόταση, που κατατέθηκε από τη Γαλλίδα ευρωβουλευτή Céline Imart του κεντροδεξιού κόμματος, πέρασε με 355 ψήφους υπέρ και 247 κατά. Η Imart υποστήριξε ότι η ρύθμιση αποσκοπεί στην προστασία των αγροτών και στην ενίσχυση της διαφάνειας απέναντι στους καταναλωτές. «Μία μπριζόλα ή ένα λουκάνικο είναι προϊόντα που προέρχονται από τα ζώα, όχι από εργαστήρια ή φυτικά συστατικά. Οι καταναλωτές αξίζουν σαφήνεια και οι παραγωγοί μας αναγνώριση», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η ίδια επισημαίνει ότι η τροπολογία κινείται στο ίδιο πλαίσιο με τους κανόνες της Ε.Ε. που ήδη απαγορεύουν τη χρήση των όρων “γάλα” και “γιαούρτι” για μη γαλακτοκομικά προϊόντα.
Ωστόσο, η απόφαση έχει διχάσει την ευρωπαϊκή αγορά τροφίμων. Οι ενώσεις αγροτών και κτηνοτρόφων στηρίζουν σθεναρά την πρωτοβουλία, υποστηρίζοντας ότι οι καταναλωτές συχνά παραπλανούνται από προϊόντα που προσομοιάζουν σε κρέας. «Χωρίς σαφείς ορισμούς, οι αγοραστές μπορεί να μπερδευτούν από φυτικά τρόφιμα που μοιάζουν με κρεατικά», δήλωσε ο Jean-François Guihard, πρόεδρος της γαλλικής Interbev, ένωσης κτηνοτρόφων και κρεατοπαραγωγών.
Αντίθετα, ο χώρος των φυτικών προϊόντων και οι εταιρείες λιανεμπορίου εκφράζουν έντονες επιφυλάξεις. Μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η Aldi και η Lidl, προειδοποιούν ότι η απαγόρευση των όρων αυτών θα μπορούσε να περιορίσει την ενημέρωση των καταναλωτών και να προκαλέσει σύγχυση στην αγορά. Η ανησυχία είναι ιδιαίτερα έντονη στη Γερμανία, που αποτελεί τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά vegan και vegetarian προϊόντων.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC), έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2020 σε 11 κράτη μέλη έδειξε ότι η πλειονότητα των πολιτών δεν θεωρεί παραπλανητική τη χρήση όρων όπως “vegan burger” ή “φυτική μπριζόλα”, εφόσον υπάρχει σαφής επισήμανση στη συσκευασία.

