ASKOMET ΑΦΟΙ ΑΣΚΟΞΥΛΑΚΗ Α.Ε
Σε κίνδυνο η ασφάλεια εκατοντάδων χιλιάδων ανελκυστήρων – Εκτός μητρώου οι περισσότεροι στη χώρα

Σε κίνδυνο η ασφάλεια εκατοντάδων χιλιάδων ανελκυστήρων – Εκτός μητρώου οι περισσότεροι στη χώρα

Εκατοντάδες χιλιάδες ασανσέρ λειτουργούν χωρίς πιστοποίηση – Έλλειψη ελέγχων, κρατικής εποπτείας και κυρώσεων επιτείνουν το πρόβλημα

Με την 30ή Ιουνίου 2025 να αποτελεί την τελική ημερομηνία για την υποχρεωτική καταγραφή ανελκυστήρων στα μητρώα των δήμων, η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης (HellasCert) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας για μια πραγματικότητα που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας.

Αβεβαιότητα για τον συνολικό αριθμό ανελκυστήρων

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ένωσης, παραμένει άγνωστο πόσοι ακριβώς ανελκυστήρες λειτουργούν σήμερα σε κατοικίες, επαγγελματικούς χώρους και δημόσια κτίρια. Υπολογίζεται ότι από τους περίπου 500.000 έως 700.000 ανελκυστήρες που έχουν εγκατασταθεί σε όλη τη χώρα, μόνο 250.000–300.000 έχουν λάβει την απαιτούμενη πιστοποίηση και έχουν καταχωριστεί στους αρμόδιους δήμους.

Τι προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία

Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο:

  • Κανένας ανελκυστήρας δεν επιτρέπεται να λειτουργήσει χωρίς προηγούμενη πιστοποίηση από διαπιστευμένο φορέα.

  • Η καταχώριση στους δήμους είναι υποχρεωτική για όλους τους ανελκυστήρες, νέους και παλαιούς.

  • Η επαναληπτική επιθεώρηση προβλέπεται ανά:

    • 1 έτος για ανελκυστήρες σε χώρους δημόσιας πρόσβασης

    • 4–6 έτη για κατοικίες και πολυκατοικίες

Αυτή τη στιγμή, 17 διαπιστευμένοι ιδιωτικοί φορείς διενεργούν επιθεωρήσεις, υπό τον έλεγχο του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.).

Παραλείψεις και ελλιπής εποπτεία

Η HellasCert εκφράζει προβληματισμό για τη διαδεδομένη πρακτική, σύμφωνα με την οποία πολλοί ανελκυστήρες συντηρούνται κανονικά χωρίς να έχουν πιστοποιηθεί ή εγγραφεί στα μητρώα, όπως ρητά απαιτεί ο νόμος. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ίδιοι οι συντηρητές αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία υποβολής αίτησης για πιστοποίηση, ενώ αυτό αποτελεί ευθύνη του ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του κτηρίου.

Επιπλέον, η έλλειψη ουσιαστικής κρατικής εποπτείας έχει ως αποτέλεσμα την ατιμωρησία για παραβάσεις που – βάσει νομοθεσίας – θα έπρεπε να συνοδεύονται από διοικητικές κυρώσεις.

Προβλήματα εφαρμογής και υψηλό κόστος

Η Ένωση επισημαίνει επίσης ότι η συμμόρφωση με τις τεχνικές απαιτήσεις των παλαιότερων ανελκυστήρων αποδεικνύεται συχνά δύσκολη και κοστοβόρα, αποτρέποντας πολλούς ιδιοκτήτες από την έναρξη της διαδικασίας. Οι έλεγχοι σε αυτούς τους ανελκυστήρες αποκαλύπτουν σοβαρές αποκλίσεις από τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας.

Ανεφάρμοστος στόχος μέχρι το 2025

Όπως τονίζει η HellasCert, ακόμη και με πλήρη κινητοποίηση, θεωρείται αδύνατον να καταχωριστούν όλοι οι ανελκυστήρες της χώρας έως το τέλος του Ιουνίου 2025. Ο όγκος των ανεξέλεγκτων εγκαταστάσεων, σε συνδυασμό με το ανεπαρκές προσωπικό και την τεχνική πολυπλοκότητα, καθιστά την επίτευξη του στόχου πρακτικά ανέφικτη.

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Ελλάδα - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις