Τραγωδία στα Τέμπη: Πώς έγινε η φονική έκρηξη – Τι αποκλείουν και τι πιθανολογούν οι εμπειρογνώμονες
Η εμπορική αμαξοστοιχία με αριθμό 63503 που συγκρούστηκε με την «Intercity 62» στις 28 Φεβρουαρίου στα Τέμπη, αν είχε φορτίο διαλύτη-νόθευσης καυσίμων, θα πρέπει να ήταν βάρους περίπου τριών τόνων και να βρισκόταν σε δεξαμενή που είχε τοποθετηθεί πάνω στο πρώτο ανοικτό βαγόνι, το οποίο ήταν τρίτο κατά σειρά στο τρένο.
Η δεξαμενή θα πρέπει να ήταν τοποθετημένη ανάμεσα από τα μεταλλικά ελάσματα που μετέφερε το τρένο από τον σταθμό της Γευγελής στη Βόρεια Μακεδονία και σ'ένα προστατευτικό μεταλλικό τοιχίο. Εκεί θα πρέπει να είχε τοποθετηθεί, προκειμένου σε απότομο φρενάρισμα του εμπορικού να μην μετακινηθεί.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου στα «ΝΕΑ», αυτή η ακριβώς δεξαμενή με διαλύτες και στο συγεκριμένο σημείο, θα μπορούσε να προκαλέσει την πυρόσφαιρα που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Είναι μία ερμηνεία που στηρίζεται στην εξαντλητική ανάλυση ανά δέκατο δευτερολέπτου των πλάνων από τις τρεις διαφορετικές κάμερες που την καταγράφουν. Πρόκειται για το βίντεο όπου φαίνεται μ'εξαιρετική ακρίβεια από πού ξεκίνησε η έκρηξη. Η ερμηνεία προκύπτει κυρίως από τον αποκλεισμό – από σειρά τεχνικών μελετών – του ενδεχομένου ότι το μανιτάρι οφείλεται στα βραδυγλεγή έλαια σιλικόνης, όπως είχαν υποστηρίξει κρατικοί πραγματογνώμονες. Κι αυτό με το δεδομένο ότι τα ρήγματα στους μετασχηματιστές των τρένων ήταν σχετικά μικρά ώστε να δικαιολογείται τέτοια «διασπορά» των ελαίων που προκάλεσαν την έκρηξη. Άλλωστε, σε αυτό τον αποκλεισμό – της θεωρίας για έκρηξη των λαδιών του τρένου – φαίνεται να κατατείνει, ύστερα από σειρά αναλυτικών πειραμάτων και η κρίσιμη έρευνα καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που έγινε ύστερα από ανάθεση του εφέτη ανακριτή Λάρισας.
Σε όλες αυτές τις επισημάνσεις προχώρησαν, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ειδικοί αναλυτές της φονικής πυρόσφαιρας που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο συρμών. Ύστερα από σχετικές αναλυτικές εξετάσεις όλων των δεδομένων υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 5-8 εξ'αυτών των επιβατών που κάθονταν κυρίως στο κυλικείο και σε άλλα σημεία του επιβατικού τρένου είχαν επιβιώσει από τη σύγκρουση, αλλά κάηκαν ζωντανοί από την έκρηξη και τη φωτιά που ακολούθησε.
Τα κρίσιμα κενά
Ακόμη παρ'ότι έχουν ληφθεί καταθέσεις από 6-7 υπαλλήλους του ΟΣΕ και της Hellenic Train στον εμπορευματικό σταθμό Θεσσαλονίκης, όπου αναφέρουν ότι «μετά βεβαιότητας δεν τοποθετήθηκε οποιοδήποτε παράνομο φορτίο στο εμπορικό τρένο» υπάρχει ένα χρονικό κενό στα σχετικά διαδικαστικά έγγραφα, που προκαλεί υποψίες.
Ενδεικτικό είναι ότι ένας 56χρονος υπάλληλος του ΟΣΕ που είχε σχετικό έλεγχο καταθέτοντας στις 25 Οκτωβρίου 2023 και στις 3 Απριλίου 2024, απάντησε στην ερώτηση αν «διαπιστώσατε κατά τον έλεγχο να έχει φορτωθεί κάτι άλλο στα βαγόνια πέρα από αυτά που περιγράφονται στις φορτωτικές». Ενώ όμως στην κατάθεσή του υποστηρίζει ότι ολοκλήρωσε τον έλεγχο του στις 20:30 εκείνο το μοιραίο βράδυ, προχωρώντας και σε έλεγχο πέδης του τρένου, στα σχετικά παραστατικά του εμπορευματικού σταθμού φαίνεται ο έλεγχος αυτός να έχει γίνει από τις 21:05 έως 21:35. Όμως ο ίδιος υπάλληλος προκύπτει από άλλο έγγραφο ότι είχε τελειώσει στις 21:00 τη δουλειά του και συνεπώς είχε φύγει από τον σταθμό πριν καν έλθουν οι μηχανές του εμπορικού τρένου στο εμπορευματικό. Δηλαδή την ώρα που δηλωνόταν ότι έκανε τον έλεγχο του συρμού εκείνος φαίνεται να μην ήταν εκεί, δημιουργώντας νέο πλήθος ερωτημάτων.
Τέλος, σύμφωνα με τους ίδιους πραγματογνώμονες εξαιρετικά περίεργη είναι η καθυστέρηση τριών μηνών στην αναζήτηση των καμερών από την πορεία του εμπορικού τρένου, ώστε να φανεί αν είχαν φοστωθεί δεξαμενές με ύποπτο φορτίο πάνω τους.
Έτσι υπήρχε μία αρχική αλλοίωση των δεδομένων, λόγω των νεότερων εγγραφών στις κάμερες. Το εν λόγω οπτικό υλικό από 14 σταθμούς απ'όπου είχε διέλθει το εμπορικό τρένο χωρίς να σταματήσει είχε σταλεί σε εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ και στη Μεγάλη Βρετανία για να ανακτηθεί.
newsbomb.gr