Θανατηφόρο τροχαίο στην Κρήτη: Οι αλλαγές στον νόμο και η ποινή φυλάκισης που αντιμετωπίζει ο 45χρονος οδηγός της Πόρσε
Σοκ έχει προκαλέσει το τραγικό τροχαίο στα Χανιά, όπου ένας μεθυσμένος οδηγός σκότωσε έναν 22χρονο, καθώς αποκαλύπτεται ότι αφέθηκε ελεύθερος από αστυνομικό μπλόκο λίγο πριν το θανατηφόρο συμβάν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο δράστης είχε εντοπιστεί από αστυνομικούς να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ και χωρίς δίπλωμα. Παρά τις σοβαρές αυτές παραβάσεις, οι αστυνομικοί δεν προχώρησαν στη σύλληψή του, επιτρέποντάς του να συνεχίσει την πορεία του. Λίγο αργότερα, ο οδηγός προκάλεσε το θανατηφόρο τροχαίο.
Το περιστατικό έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της κοινής γνώμης και έχει οδηγήσει σε έρευνα για τις ευθύνες των αστυνομικών. Τρεις αστυνομικοί έχουν τεθεί υπό έρευνα και η Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων έχει τεθεί υπό καθεστώς προσωρινής διοίκησης.
Ο πρωθυπουργός, με εντολή του, διέταξε την άμεση διερεύνηση της υπόθεσης και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων σε όσους ευθύνονται.
Το τραγικό συμβάν στα Χανιά έφερε στο φως τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Η έλλειψη αίσθησης ευθύνης από μερίδα οδηγών, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις στην επιβολή του νόμου, έχουν ως αποτέλεσμα χιλιάδες θύματα κάθε χρόνο.
Η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε αυστηροποίηση της νομοθεσίας για τα τροχαία ατυχήματα, επιβάλλοντας αυστηρότερες ποινές για τους επικίνδυνους οδηγούς. Ωστόσο, όπως φαίνεται από το περιστατικό στα Χανιά, απαιτούνται περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Τι ίσχυε, τι ισχύει
Μέχρι την εφαρμογή των νέων διατάξεων – έχουν περιληφθεί στους νέους Ποινικούς Κώδικες, ενώ αλλαγές επίκεινται και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – η κατάσταση για τα σοβαρά τροχαία από ποινικής πλευράς ήταν αναντίστοιχη των τεράστιων ευθυνών που είχαν εκείνοι που προκαλούσαν τραυματισμούς ή θανάτο στην άσφαλτο.
Τι ίσχυε; Η κατηγορία ήταν πλημμέλημα από αμέλεια και οι ποινές έως πέντε χρόνια φυλάκιση, ενώ κανένας δεν πήγαινε φυλακή ούτε μία ώρα. Εξαίρεση τα πολύνεκρα τροχαία που δυστυχώς δεν λείπουν ανά την επικράτεια.
Πλέον οι νέες διατάξεις τέθηκαν σε εφαρμογή και με αυτές αντιμετωπίστηκε από τη Δικαιοσύνη ο εγκληματικά επικίνδυνος οδηγός στα Χανιά.
Τι προβλέπουν; Οτι σε περιπτώσεις μέθης οδηγού, παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη, υπερβολικής ταχύτητας, επικίνδυνων προσπεράσεων (για να αναφέρουμε τις συνήθεις και βαριές τροχαίες παραβάσεις), όταν προκαλείται με υπαιτιότητα του οδηγού τραυματισμός ή θάνατος άλλου προσώπου, η κατηγορία που αποδίδεται στον δράστη οδηγό είναι κακούργημα.
Ειδικότερα, η κατηγορία είναι κακούργημα για επικίνδυνη οδήγηση που προκαλεί τραυματισμό ή θάνατο και οι προβλεπόμενες ποινές ξεκινούν από τα 10 χρόνια κάθειρξη και φθάνουν έως τα 20, ενώ σε πολύνεκρα τροχαία η ποινή μπορεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις να φθάσει τα ισόβια.
Με την απόδοση κακουργηματικής κατηγορίας στα βαριά τροχαία δυστυχήματα, η προσωρινή κράτηση του δράστη οδηγού είναι πολύ πιθανή, όπως έγινε και στα Χανιά, όπου ο οδηγός προφυλακίστηκε, ενώ με τη νομοθεσία που ίσχυε πριν προσωρινή κράτηση δεν υπήρχε σε τέτοιες περιπτώσεις.
Τα αλκοτέστ
Παράλληλα, με τις νέες διατάξεις αυστηροποιείται η ποινική κύρωση και για τους οδηγούς που εντοπίζονται στα αστυνομικά μπλόκα να οδηγούν μεθυσμένοι. Τι προβλέπεται από αυτές: ότι αν η ποσότητα αλκοόλ που εντοπίζεται είναι μεγάλη, το όχημα ακινητοποιείται και ο οδηγός συλλαμβάνεται και δικάζεται από το Αυτόφωρο. Η παραπομπή του στο Αυτόφωρο μπορεί να γίνει αμέσως, δηλαδή την άλλη ημέρα, ή αργότερα, άλλη ημέρα, μόνο αν ο εισαγγελέας με τον οποίο επικοινωνούν οι αστυνομικές αρχές διατάξει να αφεθεί ελεύθερος και η δίκη του να πάει άλλη ημέρα. Αυτή η προφορική εντολή του εισαγγελέα αναγράφεται πάνω στη δικογραφία.
Σε κάθε περίπτωση το όχημα ακινητοποιείται, προκειμένου να «αφοπλιστεί» ο μεθυσμένος οδηγός. Δεν προβλέπεται δηλαδή αυτό που παράνομα έγινε στα Χανιά, όπου οι αστυνομικοί δεν συνέλαβαν τον επικίνδυνο οδηγό παρά τη μεγάλη ποσότητα αλκοόλ που βρέθηκε ότι είχε στον έλεγχο και παρά το ότι οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, γιατί του είχε αφαιρεθεί πριν για επικίνδυνη οδήγηση.
Αντί του νόμου, που παραβίασαν οι αστυνομικοί, όπως δημόσια επισήμανε και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, επέλεξαν να δώσουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου σε συνοδηγό που ήταν νηφάλιος, χωρίς να ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο. Η συνέχεια υπήρξε εξ αυτού τραγική. Ο επικίνδυνος οδηγός πήρε πίσω τα κλειδιά και βγαίνοντας και πάλι στον δρόμο σκότωσε τον 22χρονο νέο που δεν είχε καμία συμμετοχή στο τροχαίο όπου έχασε τη ζωή του.
Η «πρωτιά» της Κρήτης
Οι αλλαγές στην ποινική αντιμετώπιση για επικίνδυνη οδήγηση ήρθαν με καθυστέρηση ετών, όπου η ατιμωρησία έχει συμβάλει στην εμπέδωση, όπως εκτιμούν έγκριτοι νομικοί, εγκληματικής νοοτροπίας στην οδήγηση, με τα τραγικά αποτελέσματα των χιλιάδων σοβαρών τροχαίων κάθε χρόνο. Δεν είναι τυχαίο που η Κρήτη είναι πρώτη στον θλιβερό κατάλογο με τον αριθμό των σοβαρών τροχαίων σε όλη την επικράτεια και η χώρα μας στις πρώτες θέσεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης…
tovima.gr