«Το 93% των Ευρωπαϊκών λιμένων είναι δημόσια – Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗ προκαλεί σειρά σοβαρών προβλημάτων»
Η οργάνωση του ΣΥΡΙΖΑ στο Ηράκλειο σχολίασε την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) μετά τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού ποσοστού στην κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. και ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ επέκρινε έντονα αυτήν την ιδιωτικοποίηση, υπογραμμίζοντας ότι επί της δικής του διακυβέρνησης (2015-2019) είχε υιοθετηθεί διαφορετική πολιτική για τα λιμάνια, όπου διατηρούνταν υπό δημόσιο έλεγχο και γίνονταν μόνο υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων μέσω διεθνών διαγωνισμών.
Η ανακοίνωση τονίζει πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗ Α.Ε. αποτελεί απώλεια ενός σημαντικού αναπτυξιακού εργαλείου και περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού. Επίσης, υπογραμμίζει ότι στην Ευρώπη το 93% των λιμένων παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο, όπως υποδεικνύουν στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (ESPO). Ο ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει ανησυχία για τα προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν από την ιδιωτικοποίηση και εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ανάγκη της, δεδομένου ότι ο ΟΛΗ μπορούσε να προχωρήσει ο ίδιος σε αναβάθμιση των υποδομών του με τα δικά του κεφάλαια.
Η ανακοίνωση: «Ολοκληρώθηκε σήμερα (σ.σ. χθες) και τυπικά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΗ ΑΕ, μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, καθώς πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Ηράκλειο η τελετή μεταβίβασης του πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. στην κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. και ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ποτέ δεν έκρυψε τον προγραμματικό της στόχο για την ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών λιμανιών. Αντίθετα απ την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ της περιόδου 2015-2019, οπότε είχε υιοθετηθεί με το νόμο 4597/2019, η βέλτιστη διεθνής πρακτική αξιοποίησης των λιμανιών με διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα, και υποπαραχωρήσεις επιμέρους εμπορικών δραστηριοτήτων με διεθνείς διαγωνισμούς. Δηλαδή οι Οργανισμοί Λιμένα παρέμειναν υπό δημόσιο έλεγχο, δεν πωλούνται και παραμένουν στο Δημόσιο.
Επίσης δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις χώρων ή δραστηριοτήτων που αφορούσαν σε παροχή υπηρεσιών με δημόσιο χαρακτήρα (πχ. ακτοπλοΐα), δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις χώρων ή δραστηριοτήτων στις οποίες ήδη γίνεται αποτελεσματικά η παροχή των υπηρεσιών από τους δημόσιους οργανισμούς και δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις σε ιδιώτες οι οποίες δεν θα συνοδεύονταν από δικές τους επενδύσεις.
Στην Ευρώπη αλλά και σε όλο τον αναπτυγμένο κόσμο (πχ ΗΠΑ), τα λιμάνια είναι δημόσια και διοικούνται από δημόσιες αρχές οι οποίες παραχωρούν εκτάσεις και υποδομές σε ιδιώτες, στη βάση συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου, προκειμένου να ασκήσουν τη δραστηριότητα τους. Σύμφωνα με στοιχεία του ESPO (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων) το 93% των Ευρωπαϊκών λιμένων είναι δημόσια.
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου με ίδια κεφάλαια που υπερβαίνουν τα 15 εκ ευρώ, μπορούσε να προχωρήσει ο ίδιος στην αξιοποίηση και αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του, χωρίς να υπάρχει ανάγκη ιδιωτικοποίησης.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗ με βάση και τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης προκαλεί σειρά σοβαρών προβλημάτων, και θέτει εύλογα ερωτήματα και απορίες, που ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει ήδη επισημάνει.
Ολοκληρώθηκε και τυπικά η ιδιωτικοποίηση ενός ακόμα περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, και η απώλεια ενός ακόμα αναπτυξιακού εργαλείου».