5.300 «μαϊμού» sites αγορών απειλούν κάθε εβδομάδα τους καταναλωτές
Πόσα αναδυόμενα διαφημιστικά παράθυρα ή e-mails μπορεί να συναντήσει κάποιος στη διάρκεια μιας ημέρας; Πόσες φορές «κλικάρει» πάνω τους, υποκύπτοντας σε δελεαστικές εκπτώσεις; Πόσες άλλες έχει «ακολουθήσει» ένα link που «υπόσχεται» μοναδικές προσφορές;
Προσοχή: Εντοπίζονται 5.300 «πειρατικά» sites κάθε εβδομάδα!
Τα νούμερα πραγματικά σοκάρουν. Κάθε εβδομάδα εντοπίζονται 5.300 διαφορετικά «πειρατικά» sites, που στήνουν παγίδες σε ανυποψίαστους καταναλωτές. Σύμφωνα με έρευνα της Check Point, πρόκειται για μια εκρηκτική αύξηση κατά 178% το τελευταίο δίμηνο σε σύγκριση με το μέσο όρο του έτους! Όσο για τα εταιρικά sites που πέφτουν θύμα αντιγραφής και απάτης; Εκεί που ήταν μόλις 1 στα 352 στις αρχές του χρόνου, πλέον μετράμε 1 στα 38 την εβδομάδα στη διάρκεια του Νοεμβρίου!!!
Η πανδημία εκτόξευσε τις διαδικτυακές αγοραπωλησίες
Δεν είναι μυστικό ότι η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης για την αύξηση των διαδικτυακών αγοραπωλησιών παγκοσμίως και φυσικά στην Ελλάδα. Το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων ήρθε για να μείνει και υπολογίζεται ότι στη φετινή εορταστική περίοδο θα «απορροφήσει» περί τα 910 δις δολάρια!!
Το καμπανάκι του κινδύνου έχει σημάνει εν όψει του κύματος αγορών, που θα γίνουν στο 4ήμερο 26-29 Νοεμβρίου, δηλαδή στο peak της Black Friday – Cyber Monday, οπότε οι καταναλωτές είναι πιο «ανοικτοί» σε θηριώδεις προσφορές και φυσικά περισσότερο απρόσεκτοι, όπως αναφέρει το iefimerida.gr.
Πώς ξεκινά η εξαπάτηση
Το πρώτο στάδιο της εξαπάτησης είναι συνήθως ένα… ελκυστικό e- mail, που σε καλεί να περιηγηθείς σε site πασίγνωστου και υπεράνω υποψίας Οίκου μόδας. Όλα μοιάζουν τέλεια, τα προϊόντα είναι ακριβώς τα ίδια που συναντά κανείς στις πανάκριβες βιτρίνες, μόνο που εδώ οι εκπτώσεις είναι πραγματικά δελεαστικές. Αν ο καταναλωτής ενδώσει, στην καλύτερη περίπτωση θα παραλάβει ένα προϊόν- «μαϊμού», δηλαδή μια απομίμηση της πανάκριβης φίρμας. Στο χειρότερο σενάριο, δεν θα πάρει ποτέ το προϊόν που παρήγγειλε και φυσικά θα χάσει και τα χρήματα του. Στο «μαύρο» σενάριο, δεν θα έχει μπει απλώς σε ένα site- «μαϊμού», αλλά θα έχει «τσιμπήσει» κι έναν ιό, ο οποίος θα του υποκλέψει τους κωδικούς του e-banking, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.
Η έρευνα της Check Point έδειξε ότι πίσω από αυτά τα e- mails και τα links μπορεί να κρύβονταν τουλάχιστον 7 παρόμοια «πειρατικά» sites, που ενεργοποιούνταν και απενεργοποιούνταν σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο, με προφανή στόχο να παγιδεύουν τους ανυποψίαστους κι εν συνεχεία να εξαφανίζονται χωρίς ίχνη.
Οι συστάσεις προς τους καταναλωτές είναι αυτονόητες, παρά ταύτα πολύτιμες:
- Να κάνετε αγορές από αξιόπιστες πηγές, μην «κλικάρετε» σε διαφημιστικά sites που έρχονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή social media
- Προσοχή σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που μοιάζουν με τις αυθεντικές. Ακόμα κι ένα γράμμα διαφορετικό, μπορεί να σας οδηγήσει σε παγίδα
- Οι υπέρογκες εκπτώσεις, ειδικά σε προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, είναι τουλάχιστον ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά
- Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα πρέπει να γίνονται μόνο σε ασφαλές περιβάλλον, το οποίο υποδηλώνει το μικρό «λουκέτο», που συνήθως βρίσκεται στην μπάρα, στα αριστερά της ηλεκτρονικής διεύθυνσης
- Αυτονόητο είναι ότι e- mails που ζητάνε αλλαγές σε κωδικούς, «μυρίζουν» απάτη