Σαρωτικές αλλαγές στις λαϊκές αγορές
Σαρωτικές αλλαγές σε πλανόδιο εμπόριο και λαϊκές αγορές, μεταξύ άλλων, φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που κατατέθηκε στη Βουλή.
Μεταξύ άλλων:
Καθορίζονται:
- τα είδη των αδειών και βεβαιώσεων δραστηριοποίησης, για την άσκηση υπαίθριου εμπορίου και τίθεται η χρονική διάρκεια ισχύος αυτών,
- ο μέγιστος αριθμός αδειών που δύναται να κατέχουν τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα,
- οι δικαιούχοι, τα κριτήρια και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, για την απόκτηση της άδειας ή και βεβαίωσης δραστηριοποίησης κατά περίπτωση,
i) παραγωγού/επαγγελματία πωλητή υπαίθριου εμπορίου,
ii) πωλητή χειροτέχνη/καλλιτέχνη στις αγορές χειροτεχνών/καλλιτεχνών,
iii) πωλητή σε υπαίθρια αγορά παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτού επί του δρόμου (street food market), iv) πωλητή σε βραχυχρόνιες αγορές και
v) πωλητή σε οργανωμένες υπαίθριες αγορές και στο στάσιμο εμπόριο
Επίσης, υποχρεούνται όλοι οι κάτοχοι άδειας δραστηριοποίησης στο υπαίθριο εμπόριο σε δήλωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας στην αρμόδια φορολογική αρχή και σε χρήση Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού δηλωμένου και συνδεδεμένου στο Πληροφοριακό Φ.Η.Μ. της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Εξαιρούνται οι πωλητές που δραστηριοποιούνται στις αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών μέχρι τρεις (3) μήνες ανά έτος, υπό την οριζόμενη προϋπόθεση, και οι αναφερόμενοι παραγωγοί πωλητές που δραστηριοποιούνται στο στάσιμο και πλανόδιο εμπόριο.
Ακόμη, καθορίζονται:
- η διαδικασία και οι όροι χορήγησης αδειών, θέσεων και δικαιωμάτων δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο. (Συγκροτείται, με απόφαση της αρμόδιας αρχής, γνωμοδοτική επιτροπή ελέγχου και αξιολόγησης των αιτήσεων καθώς και γνωμοδοτική επιτροπή ενστάσεων από υπαλλήλους της ίδιας αρχής),
- οι ειδικοί όροι για τη χορήγηση αδειών και θέσεων σε λαϊκές αγορές, σε νέους και υφιστάμενους πωλητές,
- οι όροι συμμετοχής υποψηφίων σε διαδικασία χορήγησης αδειών, παραχώρησης θέσεων και δικαιωμάτων δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο με έκδοση προκήρυξης και ορίζονται οι λόγοι αποκλεισμού υποψηφιοτήτων από τη συγκεκριμένη διαδικασία,
- τα κριτήρια χορήγησης άδειας και θέσης δραστηριοποίησης στο υπαίθριο εμπόριο,
- η διαδικασία και οι προϋποθέσεις ανανέωσης άδειας δραστηριοποίησης πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο,
- τα είδη πώλησης καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις για την προσθήκη νέων προϊόντων πώλησης από κάτοχο άδειας παραγωγού ή επαγγελματία πωλητή,
- οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη μεταβίβαση:
- i) άδειας, με τις αντίστοιχες
- θέσεις, παραγωγού και επαγγελματία πωλητή, ii) θέσεων δραστηριοποίησης παραγωγού και επαγγελματία πωλητή σε όλους τους τομείς υπαίθριου εμπορίου και iii) άδειας και δικαιωμάτων δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο.
- επιτρέπεται η αμοιβαία ανταλλαγή θέσης μεταξύ δύο (2) ή περισσότερων πωλητών που δραστηριοποιούνται στην ίδια υπαίθρια οργανωμένη αγορά ή στον ίδιο δήμο στην περίπτωση του στάσιμου εμπορίου,
- οι όροι και οι προϋποθέσεις αναστολής, παραίτησης και απώλειας της θέσης δραστηριοποίησης καθώς και του δικαιώματος δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο, κ.λπ
Να σημειωθεί ότι προσδιορίζονται τα τέλη θέσης και δικαιώματος δραστηριοποίησης πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο καθώς και οι περιπτώσεις απαλλαγής από την καταβολή τους, όπως επίσης προβλέπονται οι διαδικασίες και ορίζονται οι αρμόδιες αρχές για θέματα ίδρυσης, μετακίνησης, επέκτασης και κατάργησης λαϊκών αγορών.
Παράλληλα, προβλέπονται οι ημέρες λειτουργίας των λαϊκών αγορών και διασαφηνίζεται η αρμοδιότητα ορισμού του καθημερινού ωραρίου λειτουργίας τους και η δυνατότητα ίδρυσης πρότυπων λαϊκών αγορών που θα αποτελέσει νέο θεσμό,
Να σημειωθεί ότι με αφορμή την κατάθεση του σχεδίου νόμου για τις λαϊκές αγορές, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Βαρδάκης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι “επιμένει να κινείται μεθοδικά σε βάρος των παραγωγών αγροτών, τους οποίους έντεχνα «αποβάλλει» από τις λαϊκές αγορές με το σχέδιο νόμου, που φέρει προς συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής”.
Και προσθέτει ότι: “Αδιαφορώντας τόσο για την φιλοσοφία, όσο και για τον κοινωνικό χαρακτήρα ενός θεσμού που καθιερώθηκε από την εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου, επανέρχεται στα αρχικά της σχέδια, αφήνοντας σκοτεινά σημεία τα οποία θα καθοριστούν με Υπουργικές αποφάσεις, για ζωτικής σημασίας θέματα, όπως ο τρόπος λειτουργίας, ο τρόπος αδειοδότησης, οι προκηρύξεις, ποιοι θα μπορούν να συμμετέχουν κλπ, τα οποία καθορίζουν και τον χαρακτήρα των λαϊκών αγορών.
Με διατάξεις όπως η αλλαγή των Παραγωγικών Αδειών σε Επαγγελματικές με ότι αυτό συνεπάγεται για τους παραγωγούς, διατάξεις τιμωρητικές με αυστηρές ποινές, προϋποθέσεις συγκεκριμένου ποσοστού πώλησης των προϊόντων (50%) για την εκ νέου χορήγηση θέσης στην λαϊκή αγορά, δείχνει την πόρτα της εξόδου από αυτές σε ανθρώπους του μόχθου και του μεροκάματου.
Η απόσυρση του σχεδίου νόμου για τις λαϊκές αγορές, τον Φεβρουάριο του 2021 από την κυβέρνηση ήταν αποτέλεσμα συντονισμένων προσπαθειών των ομοσπονδιών των λαϊκών αγορών, αλλά και των συνεχών κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Από την πρώτη στιγμή που κατατέθηκε το αρχικό νομοσχέδιο συμπαρασταθήκαμε στο δίκαιο αγώνα των Παραγωγών και Εμπόρων Λαϊκών αγορών, με σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων”