Μείωση των τροχαίων στην Ευρώπη το 2020, λόγω κορωνοϊού – Στην Ελλάδα το υψηλότερο ποσοστό μοτοσικλετιστών μεταξύ των θανάτων
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat το 2020 ο αριθμός των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ μειώθηκε κατά 17% σε σύγκριση με το 2019.
Αν και ο αριθμός αυτός μειώθηκε σταδιακά την τελευταία δεκαετία, η άνευ προηγουμένου μείωση το 2020 οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στον αντίκτυπο των περιοριστικών μέτρων για τον COVID-19 στις μεταφορές επιβατών.
Ο συνολικός αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, το 2020, ήταν 18.786, εκ των οποίων το 44% ήταν επιβάτες επιβατικών αυτοκινήτων, το 19% πεζοί, το 16% επιβαίνοντες σε μοτοσυκλέτες, το 10% με ποδήλατα και το 11% σε άλλες κατηγορίες (φορτηγά, λεωφορεία, μοτοποδήλατα κ.ά).
Τα χαμηλότερα ποσοστά στη Σουηδία, τα υψηλότερα στη Ρουμανία
Σε σύγκριση με τον πληθυσμό κάθε κράτους μέλους, τα χαμηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2020 παρατηρήθηκαν στη Σουηδία (20 θύματα τροχαίων ανά εκατομμύριο κατοίκους), στη Μάλτα (23), στη Δανία (27) και στην Ισπανία (29), μπροστά από την Ιρλανδία και Ολλανδία (30 και οι δύο).
Αντίθετα, τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν στη Ρουμανία (85 θύματα τροχαίων ανά εκατομμύριο κατοίκους), ακολουθούμενη από τη Λετονία (73), τη Βουλγαρία (67) και την Πολωνία (66).
Ο μέσος ευρωπαϊκός όρος για το 2020 ήταν 42 θύματα τροχαίων ανά εκατομμύριο κατοίκων στην ΕΕ συνολικά.
Η Ελλάδα, το 2020, είχε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών
Η Ελλάδα είχε το υψηλότερο μερίδιο (32,2%) των μοτοσικλετιστών μεταξύ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, μπροστά από την Κύπρο (29,2%) και το Λουξεμβούργο (26,9%). Η υπόλοιπη κατηγορία «δικύκλων» — μοτοποδήλατα — αντιπροσώπευε το 7,5% όλων των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στη Σλοβενία, ένα μερίδιο ελαφρώς μεγαλύτερο από την επόμενη υψηλότερη χώρα (Δανία με 5,2%).
Σε χώρες όπου το ποδήλατο είναι ευρέως διαδεδομένο, όπως η Ολλανδία ή η Δανία, οι ποδηλάτες ευθύνονται για μεγαλύτερο μερίδιο θανάτων από ό,τι σε χώρες όπου το ποδήλατο είναι λιγότερο συχνό. Οι ποδηλάτες αντιπροσώπευαν το 30,7% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ολλανδία το 2020, ακολουθούμενο από το Βέλγιο με 17,1%. Στο άλλο άκρο της κλίμακας, οι ποδηλάτες αντιπροσώπευαν το 1,7% όλων των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Εσθονία το 2020.
Μεγάλος και ο αριθμός των πεζών που σκοτώθηκαν από τροχαία
Ο αριθμός των πεζών που σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα χαρακτηρίζεται “σχετικά υψηλός”, καθώς το 2020, 3.612 πεζοί σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας το 19,2% όλων των θανάτων.
Ωστόσο, αυτό το μερίδιο ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών, από περίπου 6,8% στην Ολλανδία (στοιχεία 2020) έως 35,7% στη Ρουμανία. Ήταν πάνω ή γύρω στο 30% στη Μάλτα (31,3% – στοιχεία 2019), στη Λετονία (30,9%) και στη Λιθουανία (30,1%).
Ατυχήματα με φορτηγά οχήματα στοίχισαν 1.108 ζωές μεταξύ των επιβαινόντων τους το 2020. Πάνω από το 60% αυτών των θανατηφόρων ατυχημάτων αφορούσαν ελαφρά φορτηγά οχήματα (μέγιστη μάζα έως 3,5 t).
Κάμερες και υψηλά πρόστιμα έχουν σώσει ζωές
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αριθμοί των τροχαίων ατυχημάτων είναι κατά πολύ μειωμένοι από την προηγούμενη δεκαετία και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κάμερες ελέγχου της οδικής συμπεριφοράς και στα πρόστιμα για παράβαση του ορίου ταχύτητας εντός των πόλεων.