ΒΟΑΚ: Το στοίχημα της κατασκευής με παράλληλη λειτουργία – Ποια σήραγγα θα ξεπερνά τα 3χλμ
ΒΟΑΚ: Το στοίχημα της κατασκευής με παράλληλη λειτουργία – Ποια σήραγγα θα ξεπερνά τα 3χλμ

ΒΟΑΚ: Το στοίχημα της κατασκευής με παράλληλη λειτουργία – Ποια σήραγγα θα ξεπερνά τα 3χλμ

Ένα μεγάλο στοίχημα αποτελεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Κρήτης , γνωστού ως ΒΟΑΚ.

Ο λόγος είναι η αλά “Ολυμπία Οδός” κατασκευή του. Σε ένα αρκετά μεγάλο μέρος του αυτοκινητόδρομου θα γίνει διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού. Αυτό σημαίνει πως ενόσω κατασκευάζεται ο δρόμος θα πρέπει να μένει ανοιχτός στην κυκλοφορία. Είναι η μέθοδος που πραγματοποιήθηκε η κατασκευή της Κορίνθου-Πατρών στην Ολυμπία Οδό.

Παράλληλα στον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ υπάρχουν αρκετά χιλιόμετρα που θα γίνουν σήραγγες. Σύμφωνα με πληροφορίες θα φτάνουν περίπου τα 17 χιλιόμετρα ανά κλάδο κυκλοφορίας. Η μεγαλύτερη σήραγγα που σχεδιάζεται στον άξονα θα βρίσκεται στην περιοχή του Γερανίου και εκτιμάται πως το μήκος της θα ξεπερνά τα 3 χιλιόμετρα. Εφόσον οριστικοποιηθεί η κατασκευή της, θα είναι μια από τις 10 μεγαλύτερες οδικές σήραγγες της χώρας. Αρκετές ακόμα σήραγγες θα είναι διάσπαρτες κατά μήκος του ΒΟΑΚ.

Πως προχωρούν οι διαγωνισμοί

Με στόχο να ξεκινήσουν φέτος τα έργα σε τμήματα του ΒΟΑΚ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει στην τελική ευθεία τους 3 διαγωνισμούς που αποτελούν το σύνολο του κρητικού αυτοκινητόδρομου. Αν το 2021 ήταν η χρονιά στην οποία το έργο ωρίμασε, το 2022 είναι η χρονιά που αναμένεται να αναδειχθούν οι ανάδοχοι και τα πρώτα έργα να ξεκινήσουν.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από τα ανατολικά. Στις 22 Φεβρουαρίου έτρεξε ο διαγωνισμός για το ανατολικό τμήμα του άξονα από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Σε αυτό το τμήμα μειοδότησε η ΑΚΤΩΡ και πριν μερικές ημέρες αναδείχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος. Το έργο το οποίο έχει κόστος μαζί με τον ΦΠΑ 186 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Εδώ εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, οι υπογραφές θα μπορούσαν να μπουν εντός του 2022 και να ξεκινήσει η κατασκευή του τμήματος. Τα έργα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε 36 μήνες, μέχρι δηλαδή το τέλος του 2025.

Στο μεσαίο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη, η υποβολή προσφορών προχώρησε στις 24 Ιανουαρίου. Σε αυτή κατέβηκε το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Πρόκειται για το τμήμα το οποίο υλοποιείται ως ΣΔΙΤ. Επόμενο βήμα είναι η ανακήρυξη του σχήματος ως προσωρινού αναδόχου και ακολούθως να τρέξει η γραφειοκρατική διαδικασία που θα μας φέρει στην υπογραφή της σύμβασης. Και σε αυτή την περίπτωση η σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί εντός του 2022.

Στο βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο μήκους 157χλμ. αναμένεται η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από τον ΥΠΕΝ για να προχωρήσει ο διαγωνισμός στην τελική του φάση που είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Σε αυτήν έχει γνωμοδοτήσει θετικά η Περιφέρεια Κρήτης.

Τα σχήματα που διεκδικούν το έργο του 1,1 δισ. ευρώ είναι 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Στόχος είναι να δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές στο τέλος του έτους και να πέσουν υπογραφές το 2023.

Τα στοιχεία του ΒΟΑΚ

Ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης είναι το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών καθώς αποτελεί ένα έργο ύψους περίπου 1,8 δισ. ευρώ και στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κλειστός οδικός άξονας από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους σύνδεσης με τα σημαντικά αστικά κέντρα, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές και τουριστικά θέρετρα.

Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλά θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μιας και μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.

Στα έργα προβλέπεται και η αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Μελλοντικά ο δρόμος προβλέπεται να επεκταθεί στα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο καθώς προβλέπεται να ενεργοποιηθεί η προαίρεση στον διαγωνισμό παραχώρησης και στα ανατολικά μέχρι τη Σητεία.

Τα διόδια

Η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι ασφαλής καθώς θα περιλαμβάνει στηθαία ασφαλείας τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα. Η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα.

Το κόστος των διοδίων θα ακολουθεί επίσης το μοντέλο των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων με κόστος 0,063 άνα χιλιόμετρο ενώ όπως έχει ήδη εξαγγελθεί από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια.

Δηλαδή ο οδηγός θα πληρώνει ακριβώς όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι από σταθμό διοδίων σε σταθμό διοδίων. Το κόστος με σημερινές τιμές για το ταξίδι Χανιά-Ηράκλειο θα κοστίζει περίπου 10 ευρώ ενώ το Χανιά-Άγιος Νικόλαος περίπου 13 ευρώ.

 

 

 

πηγή: ypodomes.gr

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις