Εγκληματολόγοι για το μακελειό στα Βορίζια: “Το αίμα δεν ξεπλένει τίποτα – το κράτος πρέπει να είναι παρόν”
Σοκ και θλίψη στα Βορίζια μετά το διπλό φονικό, ενώ ειδικοί επιστήμονες αναλύουν τα βαθύτερα αίτια πίσω από τη βεντέτα και την οπλοκατοχή που ταλανίζουν την Κρήτη
Σοκ και θλίψη επικρατούν στα Βορίζια του Δήμου Φαιστού μετά το αιματηρό επεισόδιο που ξέσπασε το πρωί της 1ης Νοεμβρίου, όταν πυροβολισμοί μεταξύ μελών δύο οικογενειών άφησαν πίσω τους δύο νεκρούς και αρκετούς τραυματίες.
Την εκτίμησή της λοιπόν, για αυτή την υπόθεση κλήθηκε αρχικά, να δώσει μιλώντας στο ΕΡΤnews Radio 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινή Παρέα» με τους Κατερίνα Σερέτη και Διονύση Χατζημιχάλη, η Εγκληματολόγος, Μαρία Αλβανού.
“(…) Υπάρχουν έθιμα και έθιμα και θα πρέπει μια κοινωνία σιγά σιγά να διακρίνει τι είναι αυτό το οποίο κάνει ρουστίκ, τι είναι αυτό το οποίο την κάνει ιδιαίτερη και έχει θετικά στοιχεία και τι θα πρέπει σιγά σιγά να αποβληθεί. Η έννοια του ξεπλένω με αίμα, μια προσβολή και μια ντροπή, ή κάτι (…) το αίμα δεν ξεπλένει τίποτα. Το αίμα μόνο λερώνει (…). Κάθε φορά στην Ελλάδα (αυτό είναι ένα ζήτημα) όταν έχουμε ένα πρόβλημα, πηγαίνουμε στην τελευταία φάση και το κοιτάζουμε αποσπασματικά. Εδώ θέλει μια συστηματική παρουσία, θετική του κράτους, μια αίσθηση εμπιστοσύνης που πρέπει να αποκτήσουν οι άνθρωποι απέναντι στους θεσμούς, ούτως ώστε σιγά σιγά, αυτή η παράλληλη εναλλακτική μορφή απάντησης, επίλυσης διαφορών να εκλείψει“, είπε αρχικά.
Και συμπλήρωσε “Κάθε φορά που μιλάμε για τέτοιου είδους φαινόμενα, το πρώτο το οποίο σχολιάζουμε και αναλύουμε είναι ότι αναπτύσσεται σε περιοχές που γενικά για διάφορους ιστορικούς λόγους υπήρχε αποδυναμωμένη η λειτουργική παρουσία του κράτους, των θεσμών και έτσι υπήρχε μία παράλληλη επιβίωση, όπως είπαμε, της τοπικής κυριαρχίας της οικογένειας, των δυνατών οικογενειών και ενός άλλου, όπως είπαμε, τρόπου καθημερινότητας και επιβολής (…). Ένα διαφορετικό αφήγημα πάνω στο θέμα της τιμής, που πλέον το άτομο δεν είναι ένας φορέας ατομικός, αλλά ουσιαστικά εκφράζει και είναι κάτω από τη γενικότερη έννοια της τιμής στην οικογένεια. Αυτό έχει σημασία. Δηλαδή, δεν είναι η προσβολή που γίνεται πχ σε μένα, τη Μαρία, στον Γιάννη, ή τον Κώστα. Αλλά πλέον η προσβολή περνάει σε όλη την οικογένεια, και επίσης το ζήτημα του να ξεπλύνεις την προσβολή ή την τιμή πάλι περνάει σαν υποχρέωση του ατόμου απέναντι πάλι στην οικογένεια – φυλή. Το γενικεύω λίγο διότι είναι ένα θέμα το οποίο θα το δούμε και σε άλλες περιοχές. Δεν αφορά βέβαια μόνο την Κρήτη, ούτε αφορά μόνο την Ελλάδα και χρήζει μιας προσοχής (…)”.
Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε επίσης, και ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντής, εγκληματολόγος και πρώην υποδιευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ρεθύμνου, συνομιλώντας με τους Γιώργο Κακούση και Δημήτρη Πετρόπουλο στην εκπομπή «Σεμνά και Ταπεινά».
Και επισήμανε “Η Κρήτη έχει μια ιδιαίτερη ροπή και έφεση στα όπλα, εδώ και χρόνια, η οποία μεγεθύνθηκε μετά την οικονομική ανάπτυξη κυρίως από τη δεκαετία του ’80 και μετά (…). Το θέμα είναι ότι μια αποτυχία, θα έλεγα της αστυνομίας διαχρονικά είναι ότι δεν κατάφερε, πέρα από κάποιες περιπτώσεις πυρομαχικών, να βρει δίκτυα διακίνησης όπλων στο νησί, ενώ έχει κατασχέσει πάρα πολλά όπλα με έρευνες που έχουν γίνει σε σπίτια (…)”.
Και πρόσθεσε “Αλλά αυτή η αποτυχία ερμηνεύεται γιατί το σύνολο σχεδόν της κρητικής κοινωνίας δεν θεωρεί έγκλημα το να κατέχει κάποιος όπλο. Και λέω το κατέχει, δηλαδή, η οπλοκατοχή, το να έχει κάποιος στο σπίτι του ένα όπλο δε θεωρείται καθόλου έγκλημα από το σύνολο σχεδόν της κρητικής κοινωνίας. Είναι άλλο το να το χρησιμοποιείς και να ρίχνεις μπαλωθιές στον αέρα, όπου λιγότεροι πια το ανέχονται και άλλο φυσικά σε έγκλημα που δεν το ανέχεται θεωρητικά κανείς. Αλλά όταν το έχεις στο σπίτι σου και το κατέχεις, δυστυχώς είναι μεγάλος ο πειρασμός να το χρησιμοποιήσεις σε διάφορες έκνομες ενέργειες”.
Από την δική του πλευρά τώρα, μιλώντας στην εκπομπή «Ναι, μεν Αλλά» με την Ευαγγελία Μπαλτατζή και τον Δημήτρη Τάκη, ο Σκεύος Παπαϊωάννου, Ομότιμος καθηγητής του τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, δήλωσε χαρακτηριστικά το εξής “Μπορούμε να μιλήσουμε για μια πολιτική οικονομία της εγκληματικότητας η οποία έχει περάσει πλέον-από το μικρό, το ελάχιστο- πλέον, τώρα, έχει περάσει στον επαγγελματισμό, δηλαδή είναι ένα τεράστιο κύκλωμα ανθρώπων που εμπλέκονται. Και προφανώς τα πράγματα δείχνουν ότι πολλοί από αυτούς που εμπλέκονται σε αυτά έχουν και κάποιες πολιτικές άκρες (…)”.
“Έχουμε περάσει σε μία φάση πλέον που δεν είναι έτσι για πλάκα ή πεινάει κάποιος, είναι φτωχός ή κλέβει κάτι. Το όπλο τώρα πλέον είναι ένα βασικό εργαλείο σε αυτή την πολιτική οικονομία της εγκληματικότητας (…)”, σημείωσε στη συνέχεια της συνομιλίας τους.
πηγή: ΕΡΤ







