ASKOMET ΑΦΟΙ ΑΣΚΟΞΥΛΑΚΗ Α.Ε
Απόφαση-σταθμός στην Κρήτη: Τράπεζα υποχρεούται να αποζημιώσει πελάτη που έχασε 12.000€ από διαδικτυακή απάτη!

Απόφαση-σταθμός στην Κρήτη: Τράπεζα υποχρεούται να αποζημιώσει πελάτη που έχασε 12.000€ από διαδικτυακή απάτη!

Η Δικαιοσύνη αναγνώρισε αστική ευθύνη της τράπεζας για ανεπαρκή μέτρα ασφαλείας στις ηλεκτρονικές της υπηρεσίες

Τον δρόμο της αστικής ευθύνης των συστημικών τραπεζών για τις τηλεφωνικές – διαδικτυακές απάτες, ανοίγει απόφαση “σταθμός” του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρεθύμνου που αποκαλύπτει σήμερα το zarpanews.gr και η οποία έχει καταστεί αμετάκλητη, αναγκάζοντας την τράπεζα να επιστρέψει απωλεσθέν ποσό περίπου 12.000 ευρώ, σε 60χρονο εργαζόμενο στον ξενοδοχειακό κλάδο στα Χανιά.

Η απόφαση αυτή είναι η πρώτη – πιθανότατα – που καθίσταται αμετάκλητη σε εθνικό επίπεδο και αναμένεται να αποτελέσει οδηγό για χιλιάδες ανάλογες υποθέσεις που εκκρεμούν σε πρωτοβάθμια δικαστήρια και εφετεία της χώρας καθώς επιρρίπτει στην τράπεζα βαριά αμέλεια στην υποχρέωσή της να διασφαλίζει τις ηλεκτρονικές της υπηρεσίες και την θεωρεί συνυπαίτια για την εξαπάτηση και την περιουσιακή ζημιά που υπέστη ο πολίτης που την εμπιστεύτηκε!

Η υπόθεση

Το περιστατικό συνέβη στις 7 Ιουλίου του 2020, όταν επιτήδειοι που παραμένουν άγνωστοι στις Αρχές, με τη μέθοδο του Phising, κατάφεραν να μεταφέρουν από τον λογαριασμό του παθόντα σε άλλο λογαριασμό, μεγάλο χρηματικό ποσό, της τάξεως των 12.000 ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, ο 60χρονος έλαβε ένα email με δήθεν αποστολέα την τράπεζα, στο οποίο του ζητούταν να ακολουθήσει κάποιες οδηγίες μέσω ενός υπερσυνδέσμου (link) που τον μετέφερε σε ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτή του web banking της τράπεζας. Εκεί, του ζητήθηκαν αφενός οι κωδικοί του, αφετέρου η ταυτοποίηση του κινητού του, ενέργεια την οποία εκείνος έκανε, ανυποψίαστος για την κακόβουλη πρόθεση του μηνύματος. Έτσι, οι απατεώνες απέκτησαν πλήρη πρόσβαση τον λογαριασμό του και “ξάφρισαν” τις καταθέσεις του, μεταφέροντας τα χρήματα σε δικό τους λογαριασμό.

Του έλεγαν “Ας πρόσεχες”!

Στο μεταξύ, όταν ο 60χρονος απευθύνθηκε στην τράπεζα αναζητώντας τα χρήματα, ήρθε αντιμέτωπος με χλευαστική συμπεριφορά, καθώς του είπαν… «Ας πρόσεχες να μην έδινες τους κωδικούς σου». Ανάλογης αντιμετώπισης έτυχε και το εξώδικο του 60χρονου, στο οποίο η τράπεζα απάντησε με επιθετικό ύφος, υποδεικνύοντάς του… να είναι πιο προσεκτικός άλλη φορά!

Ωστόσο, ο 60χρονος συνέχισε τον δικαστικό του αγώνα, με το επιχείρημα ότι οι δικλείδες ασφαλείας ήταν ανεπαρκείς αφού όλες οι συναλλαγές προχώρησαν χωρίς επιβεβαιωτικά μηνύματα στο κινητό του και ότι έπρεπε να εντοπίσουν την απάτη από τις ύποπτες ασυνήθιστες κινήσεις όχι μόνο στο λογαριασμό του θύματος αλλά και στα προσωπικά του στοιχεία για την επικοινωνία της τράπεζας με αυτόν.

Μανώλης Πετρακάκης: Μια θαρραλέα απόφαση

Κληθείς από το zarpanews.gr να σχολιάσει την απόφαση, ο δικηγόρος του 60χρονου, Μανώλης Πετρακάκης, σημειώνει ότι «είναι μια θαρραλέα απόφαση της Δικαιοσύνης, η πρώτη αμετάκλητη στην Ελληνική Νομολογία -εξ όσων γνωρίζω- που δικαιώνει τον πολίτη στην αντιδικία του με τη συστημική Τράπεζα σε υπόθεση phishing.»

«Οι τράπεζες αρνούνται να επιστρέψουν τα χρήματα στους λογαριασμούς των θυμάτων τραπεζικής απάτης – phishing με μόνη δικαιολογία ότι την ευθύνη έχει αυτός που εξαπατήθηκε απο επιτήδειους παρέχοντας πρόσβαση στους κωδικούς του. Ο ισχυρισμός τους αυτός αποκρούστηκε και απορρίφθηκε.

Η ευθύνη της τράπεζας για μέτρα ασφαλείας και αυστηρή ταυτοποίηση υπάρχει και κρίνεται σε διάφορα στάδια και δεν αρκεί, για να απαλλαγεί από την ευθύνη, η αμέλεια ή το λάθος του θύματος που εξαπατήθηκε. Κάθε υπόθεση βέβαια είναι ξεχωριστή με τα δικά της δεδομένα. Είναι όμως μια σημαντική απόφαση» αναφέρει ο κ. Πετρακάκης.

 

 

zarpanews.gr

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις