Η Νόρα επιστρέφει στο Ηράκλειο – Το “Κουκλόσπιτο” του Ίψεν ξαναζωντανεύει στο Πολιτιστικό Κέντρο!
Μετά την επιτυχημένη άνοιξη του 2025, η παράσταση της Ρίας Μεντηλίδου επιστρέφει για λίγες μόνο παραστάσεις τον Δεκέμβριο
Επιστρέφει τον Δεκέμβριο η παράσταση “Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα ”, μια σκηνική σύνθεση πάνω στο Κουκλόσπιτο του Ε. Ίψεν , στο Πολιτιστικό & Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου
από την Εταιρεία Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών BEHOLD
«Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα», μια σκηνική σύνθεση πάνω στο Κουκλόσπιτο του Ε. Ίψεν
2η σεζόν παραστάσεων: H προπώληση ανοίγει το Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2025
Μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη παρουσίασή της στο Ηράκλειο την άνοιξη του ‘25, η παράσταση «Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα» σε σκηνοθεσία Ρίας Μεντηλίδου, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Πολιτιστικό & Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2025 – την εποχή όπου εκτυλίσσεται και η ίδια η δράση του έργου – η Νόρα ξαναβγαίνει στη σκηνή για έναν περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Η επιστροφή της παράστασης στο Ηράκλειο αποτελεί μια ευκαιρία για το κοινό να ξανασυναντήσει μια δημιουργία που συζητήθηκε και αγαπήθηκε από τους θεατές.
Επιχειρώντας να αναδείξει τους μηχανισμούς εξουσίας και την αόρατη μικρο-βία σε οικογενειακές, φιλικές και εργασιακές σχέσεις μέσα (και) από το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων και των κοινωνικών ρόλων που καλούμαστε – συνειδητά ή ερήμην μας – να υπηρετήσουμε στην “αγία” καθημερινότητα, η παράσταση δημιουργεί ένα σύγχρονο συμβολικό περιβάλλον με τους ηθοποιούς να εναλλάσσουν συνεχώς ρόλους επί σκηνής και την Μαρία Κριτσωτάκη να παράγει ζωντανά διαφορετικά ηχητικά και μουσικά τοπία με τη φωνή της, προσδίδοντας στην παράσταση έναν επιπλέον αφηγηματικό άξονα.
«Μια γυναίκα δεν μπορεί να είναι ο εαυτός της στη σύγχρονη κοινωνία γιατί είναι μια αποκλειστικά ανδροκρατούμενη κοινωνία»
Henrik Ibsen
Το Κουκλόσπιτο, από τα πιο πολυπαιγμένα έργα του Νορβηγού συγγραφέα, εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις, ερμηνείες και διασκευές σε όλον τον κόσμο, από την πρώτη του παρουσίαση στο Βασιλικό Θέατρο της Κοπεγχάγης στις 21 Δεκεμβρίου 1879, έως και σήμερα. Η κοινωνία της εποχής του Ίψεν εξετάζεται και περιγράφεται – σαν σε μικροσκόπιο – με φόντο το ευτυχισμένο σπιτικό των Τόρβαλντ και Νόρας Χέλμερ και των τριών παιδιών τους. Σε ένα εξιδανικευμένο περιβάλλον ελεγχόμενων συνθηκών και σαφών περιορισμών, ένα ιδανικό ζευγάρι έχει αναλάβει αδιαμαρτύρητα τους ρόλους που η κοινωνία τούς έχει κληροδοτήσει από γενιά σε γενιά. Παραμονή Χριστουγέννων στο σπίτι των Χέλμερ, η Νόρα προσπαθεί με κάθε τρόπο να κρύψει από τον σύζυγό της το μυστικό που μέχρι πρότινος ήταν “η χαρά και η περηφάνεια” της και που τώρα η αποκάλυψή του απειλεί να τινάξει στον αέρα την οικογενειακή γαλήνη της κοινής τους συζυγικής ζωής. Περιμένοντας το “θαύμα” να συμβεί, δεν γνωρίζει πως ταυτόχρονα διανύει την προσωπική της διαδρομή προς μια βίαιη ενηλικίωση που θα θέσει σε αμφισβήτηση καθετί παραδεδεγμένο και αυτονόητο μέχρι τότε. Στην παράσταση «Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα», έξι πρόσωπα – τρεις γυναίκες και δύο άντρες ηθοποιοί, καθώς και μία μουσικός και τραγουδίστρια – «παγιδεύονται» στο μεταίχμιο ανάμεσα σε μυθοπλασία και πραγματικότητα, ανάμεσα στον Ρόλο και το Πρόσωπο. Προσπαθώντας να ισορροπήσουν ανάμεσα στο “εκεί και τότε” της ιστορίας της Νόρας και στο “εδώ και τώρα” της πραγματικότητας που μας περιβάλλει, βρίσκουν τα δικά τους βήματα με συνοδοιπόρους τους τα δραματικά πρόσωπα του Ίψεν, δίνουν φωνή στο ανείπωτο των διαπροσωπικών σχέσεων. Εναλλάσσοντας συνεχώς ρόλους μεταξύ τους, κατασκευάζουν το προσωπείο που τους ζητείται κάθε φορά προσπαθώντας να επιβιώσουν μέσα στην κατασκευή που τους κληροδοτήθηκε. Οι αόρατες διαδρομές των ηρώων, οι καταπιεσμένες φύσεις που επαναστατούν υπόκωφα, φανερώνονται μπροστά στα μάτια των θεατών καθώς το περίβλημα του Κουκλόσπιτου λίγο λίγο διαρρηγνύεται. Από τους ρόλους του Κουκλόσπιτου, φτάνουμε σε εκείνους τους ρόλους που ως γυναίκες και άντρες μεγαλωμένοι στην Ελλάδα του ‘80 και έπειτα, κληθήκαμε και καλούμαστε ακόμη να παίζουμε.
Το 1879 ο Ίψεν αποκάλυπτε από σκηνής στους τότε θεατές πως Νόρες ζούσαν ανάμεσά τους. Σήμερα;
ΧΕΛΜΕΡ: Μιλάς λες κι είσαι παιδί. Δεν καταλαβαίνεις την κοινωνία μέσα στην οποία ζεις.
ΝΟΡΑ: Όχι, δεν την καταλαβαίνω, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Πρέπει όμως να την ανακαλύψω μόνη μου και να αποφασίσω, ποιος έχει δίκιο:
η κοινωνία ή εγώ ;
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ
Απόδοση κειμένου – Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Ρία Μεντηλίδου
Ηχητική δραματουργία: Μαρία Κριτσωτάκη
Κινησιολογία: Εβίτα Τσακαλάκη
Σχεδιασμός φωτισμού: Ελένη Χούμου
Βοηθός σκηνοθεσίας: Στέλλα Κουφάκη
Φωτογραφίες promo: Γωγώ Καλλιγιαννάκη
Σχεδιασμός αφίσας: Μαργαρίτα Κονδυλάκη_MotiveCreative
Κινηματογράφηση παράστασης: Νικόλας Λεβεντάκης, Μάνος Βιδάκης
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Τζωρτζίνα Χατζηελευθερίου
Τεχνική υποστήριξη παράστασης: Χρήστος Αλούμπης
Επί σκηνής: Αλίκη Ατσαλάκη, Θοδωρής Θεοδωρίδης, Ίριδα Μπάμη, Γιώργος Σοφικίτης, Χρυσούλα Φλαμπούτογλου και η μουσικός Μαρία Κριτσωτάκη
Βοηθός παραγωγής – Social Media: Γωγώ Καλλιγιαννάκη
Παραγωγή: BEHOLD ΑΜΚΕ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνίες διεξαγωγής: Παρασκευή 12/12, Σάββατο 13/12, Κυριακή 14/12, Δευτέρα 15/12 & Παρασκευή 19/12, Σάββατο 20/12, Κυριακή 21/12, Δευτέρα 22/12
Ώρα έναρξης: Παρασκευή 21:15, Σάββατο διπλή 18:30 και 21:15, Κυριακή 20.00, Δευτέρα 21:15
Χώρος διεξαγωγής: Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου – Πειραματική Σκηνή (Λεωφ. Νικολάου Πλαστήρα 49)
και στην είσοδο του θεάτρου 30’ πριν την έναρξη της παράστασης.
Τιμή εισιτηρίου: 15 € (κανονικό) || 12 € (φοιτητικό/μαθητικό, ανέργων, ΑμεΑ, σπουδαστές δραματικών σχολών, ΠΕΣΥΘ, ομαδικό άνω των 10 ατόμων) || Ατέλεια ΣΕΗ
Επικοινωνία: τηλεφωνικά στο 6979031752 (καθημερινές 11.00 – 14.00) & στο beholdtheatre@gmail.com







