Αναφορά στη Βουλή για το «χαράτσι» των 124 εκατ. ευρώ στον ΒΟΑΚ – Εξηγήσεις ζητά η Ελληνική Λύση

Ο βουλευτής Στυλιανός Φωτόπουλος ζητά να αποδοθούν ευθύνες για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στη βαριά αποζημίωση εργολάβων
Αναφορά κατςτέθηκε στη Βουλή από την Ελληνική Λύση σχετικά με το θέμα «Αίτημα για παροχή εξηγήσεων, αφενός, σχετικά με τους λόγους για τους οποίους προέκυψε τεράστια καθυστέρηση παράδοσης ορισμένων χώρων επί των οποίων θα διενεργηθεί η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), με αποτέλεσμα να καταπέσει εις βάρος του Δημοσίου σχετική συμβατική ρήτρα που το υποχρεώνει να καταβάλει στους εργολάβους χρηματικό ποσό πλέον των 124 εκατομμυρίων ευρώ, και αφετέρου, σχετικά με το αν έχει διεξαχθεί έρευνα για τον εντοπισμό των εμπλεκόμενων στο παραπάνω έργο πολιτικών ή υπηρεσιακών στελεχών, που με την αμέλειά τους προκάλεσαν την τεράστια αυτή ζημία στο ελληνικό Δημόσιο, ονοματίζοντας τα πρόσωπα αυτά ένα προς ένα».
Όπως αναφέρεται στο αίτημα:
"Με δυσάρεστα συναισθήματα διάβασα στην ιστοσελίδα του Διαδικτύου «voicenews.gr» άρθρο, που αναφέρεται σε απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία ενέκρινε αποζημίωση ύψους 124,5 εκατομμυρίων ευρώ στις εταιρείες που έχουν αναλάβει εργολαβικά την κατασκευή του έργου του ΒΟΑΚ, λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση εκείνων των χώρων όπου θα τελεστεί η εν λόγω κατασκευή που αντιστοιχούν στο τμήμα: Χερσόνησος – Νεάπολη. Έχοντας λάβει γνώση για τα αναφερόμενα στο ως άνω άρθρο, καταθέτω ενώπιόν σας το αίτημα για παροχή εξηγήσεων, αφενός, σχετικά με τους λόγους για τους οποίους προέκυψε τεράστια καθυστέρηση παράδοσης των ανωτέρω χώρων, με αποτέλεσμα να καταπέσει εις βάρος του Δημοσίου σχετική συμβατική ρήτρα που το υποχρεώνει να καταβάλει στους εργολάβους χρηματικό ποσό πλέον των 124 εκατομμυρίων ευρώ, και αφετέρου, σχετικά με το αν έχει διεξαχθεί έρευνα για τον εντοπισμό των εμπλεκόμενων στο παραπάνω έργο πολιτικών ή υπηρεσιακών στελεχών, που με την αμέλειά τους προκάλεσαν την τεράστια αυτή ζημία στο ελληνικό Δημόσιο, ονοματίζοντας τα πρόσωπα αυτά ένα προς ένα. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και αφού λάβετε υπόψη τα αναφερόμενα στο ως άνω συνημμένο άρθρο, σας παρακαλώ, να τα εξετάσετε και να αποφανθείτε σχετικά.
Ο Αναφέρων Βουλευτής
Φωτόπουλος Στυλιανός
Στο δημοσίευμα τονίζεται:
"Το Δημόσιο καλείται για ακόμη μία φορά να πληρώσει το τίμημα των καθυστερήσεων, αυτή τη φορά για το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αξίας 350 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που φέρει την υπογραφή του Χρίστου Δήμα, εγκρίθηκε αποζημίωση ύψους 124,5 εκατομμυρίων ευρώ στη ΓΕΚ Τέρνα και την Ακτωρ, λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση των χώρων κατασκευής του έργου Χερσόνησος – Νεάπολη.
Η καθυστέρηση υπολογίζεται σε 498 ημέρες (περίπου 16,5 μήνες), με αποτέλεσμα το έργο να ολοκληρωθεί αργότερα από τον αρχικό προγραμματισμό. Το υπουργείο αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει υπαιτιότητα του αναδόχου, καθώς η Αναθέτουσα Αρχή δεν είχε παραδώσει εγκαίρως τους χώρους του έργου – η παράδοση έγινε σταδιακά την άνοιξη του 2025, αντί για την άνοιξη του 2024.
Η αποζημίωση των 124,523 εκατ. ευρώ κατανέμεται ως εξής:
• 112,323 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή ( ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ )
• 12,200 εκατ. ευρώ προς τον Ιδιώτη Φορέα Σύμπραξης ( ΙΦΣ ).
Το υπουργείο μεταθέτει την ημερομηνία διαθεσιμότητας των υπηρεσιών από 21 Απριλίου 2027 σε 11 Ιουλίου 2028, καθώς και την απώτερη ημερομηνία από 21 Απριλίου 2028 σε 11 Ιουλίου 2029. Παράλληλα, αποδέχεται το δικαίωμα του αναδόχου για αποζημίωση, το τελικό ύψος της οποίας θα οριστικοποιηθεί αφού κατατεθούν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Η απόφαση στηρίζεται σε έκθεση του ανεξάρτητου ελεγκτή του έργου, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι δεν υπήρχαν εργασίες που θα μπορούσε να εκτελέσει ο ΙΦΣ ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις.
Το έργο «Χερσόνησος – Νεάπολη» έχει μήκος 22,5 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, 12 γέφυρες, 5 σήραγγες, 1 cut &cover και 5 ανισόπεδους κόμβους. Πρόκειται για ένα από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ:
• Το Χανιά – Ηράκλειο ( 1,75 δισ. ευρώ ) εκτελείται με σύμβαση παραχώρησης από τη ΓΕΚ Τέρνα,
• Το Αγιος Νικόλαος – Νεάπολη είναι δημόσιο έργο που υλοποιεί η Άκτωρ.
Η διάρκεια λειτουργίας του έργου παραμένει αμετάβλητη, στα 26 έτη από την ημερομηνία διαθεσιμότητας υπηρεσιών".

