Φουρτούνα για τα τουριστικά λεωφορεία στο Ηράκλειο – Δέκα φορείς αντιδρούν στην αιφνιδιαστική μεταφορά της στάσης

Χωρίς διάλογο και χωρίς απάντηση στις ενστάσεις τους, η Δημοτική Αρχή προχωρά σε αλλαγή που, σύμφωνα με τους επαγγελματίες, πλήττει την αγορά και την εικόνα της πόλης
Σοβαρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην τοπική επιχειρηματική κοινότητα του Ηρακλείου η απόφαση της Δημοτικής Αρχής να μεταφέρει τη στάση των τουριστικών λεωφορείων από το κέντρο της πόλης, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Με νέα κοινή επιστολή προς τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο, δέκα παραγωγικοί και θεσμικοί εκπρόσωποι εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους, επισημαίνοντας πως η αλλαγή ελήφθη μονομερώς, αγνοώντας την προηγούμενη επιστολή τους που εστάλη τη Δευτέρα, με αίτημα για άμεση σύσκεψη και συζήτηση του ζητήματος.
Την επιστολή υπογράφουν οι εκπρόσωποι από:
-
το Επιμελητήριο Ηρακλείου,
-
τον Σύνδεσμο Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης,
-
τον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων,
-
την Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου,
-
τον Εμπορικό Σύλλογο Ηρακλείου,
-
τους Συλλόγους Εστίασης και Καταστημάτων Κέντρου,
-
την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ηρακλείου,
-
τον Παγκρήτιο Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων,
-
τον Σύλλογο Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων & Δίκυκλων «Ηνίοχος» και
-
την Ομοσπονδία Τουριστικών Καταλυμάτων Ανατολικής Κρήτης.
Όπως υποστηρίζουν οι φορείς, η δημοτική απόφαση υιοθετήθηκε με επιχείρημα την ανάγκη «υιοθέτησης ευρωπαϊκής κουλτούρας πεζής μετακίνησης». Ωστόσο, επισημαίνουν ότι αυτή η προσέγγιση παραβλέπει κρίσιμους παράγοντες, όπως:
-
τη φύση της τουριστικής κίνησης κρουαζιέρας,
-
τη σύντομη παραμονή των επισκεπτών στο Ηράκλειο,
-
τις ιδιαίτερες ανάγκες ηλικιωμένων ή ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
Σύμφωνα με την επιστολή, η αποσύνδεση του κέντρου της πόλης από τα τουριστικά λεωφορεία θα έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία, μειώνοντας την επισκεψιμότητα σε καταστήματα, εστιατόρια και πολιτιστικά σημεία ενδιαφέροντος.
Παράλληλα, οι φορείς τονίζουν πως η επίκληση ευρωπαϊκών πρακτικών για την απομάκρυνση των Δ.Χ. μέσων από το κέντρο δεν ευσταθεί. Όπως σημειώνουν, «σε καμία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα δεν απομακρύνονται τα μέσα μαζικής μεταφοράς από τα κέντρα των πόλεων για να εξυπηρετηθούν τα Ι.Χ. Αντιθέτως, η πολιτική προσανατολίζεται στον περιορισμό της ιδιωτικής κυκλοφορίας και στην ενίσχυση των δημόσιων και επαγγελματικών μέσων μεταφοράς».
«Η τουριστική εικόνα του Ηρακλείου δεν χτίζεται με αποφάσεις κεκλεισμένων των θυρών, αλλά με διάλογο, συνεργασία και σχεδιασμό. Η απομάκρυνση της στάσης θα επηρεάσει αρνητικά την τουριστική εμπειρία και, τελικά, την τοπική επιχειρηματικότητα», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας, οι δέκα φορείς επαναλαμβάνουν την έκκλησή τους για σύγκληση σύσκεψης, ώστε να συζητηθεί το θέμα επί της ουσίας και να διαμορφωθεί μια λύση κοινά αποδεκτή, με γνώμονα τη βιωσιμότητα της πόλης, την ανάγκη εξυπηρέτησης των επισκεπτών και την ενίσχυση της τοπικής αγοράς.
Στη νέα επιστολή αναφέρουν τα εξής:
«Με έκπληξη και έντονο προβληματισμό διαπιστώσαμε ότι το αίτημα δέκα θεσμικών και παραγωγικών φορέων της πόλης για έναν ουσιαστικό διάλογο σχετικά με τη μεταφορά της στάσης των τουριστικών λεωφορείων, αντί απάντησης ή πρόσκλησης σε διάλογο, αντιμετωπίστηκε με ένα μονομερές δελτίο τύπου.
Η ενέργεια αυτή αφήνει σοβαρά ερωτήματα για τη διάθεση συνεννόησης από πλευράς της Δημοτικής Αρχής. Σε μια περίοδο που το Ηράκλειο βρίσκεται στο απόγειο της τουριστικής του κίνησης, η εφαρμογή μιας τόσο σημαντικής αλλαγής, αιφνιδιαστικά, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση και χωρίς καμία επίσημη ανταπόκριση στην κοινή μας επιστολή, γεννά εύλογες ανησυχίες.
Η επιμονή στη μεταφορά της στάσης, επικαλούμενη ως βασικό επιχείρημα μια «ευρωπαϊκή κουλτούρα πεζής μετακίνησης», παραβλέπει ουσιώδεις παραμέτρους: τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των επισκέψεων κρουαζιέρας, τη μικρή διάρκεια παραμονής των τουριστών, τις ανάγκες ηλικιωμένων ή επισκεπτών με κινητικές δυσκολίες. Το επιχείρημα ότι οι επισκέπτες «μπορούν να περπατήσουν περισσότερο» δεν απαντά στο ουσιαστικό πρόβλημα: ότι με αυτόν τον τρόπο το κέντρο της πόλης αποσυνδέεται από τη βασική τουριστική ροή, με αποτέλεσμα να πλήττεται η τοπική οικονομία, η αγορά, η εστίαση και τα σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Επιπλέον, η επίκληση των “ευρωπαϊκών προτύπων” για να δικαιολογηθεί η απομάκρυνση των τουριστικών λεωφορείων από το κέντρο, δεν ανταποκρίνεται στην ευρωπαϊκή πρακτική. Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα ή πολιτική που να προωθεί την απομάκρυνση των δημόσιας χρήσης (Δ.Χ.) μέσων μεταφοράς από τα κέντρα των πόλεων υπέρ της ελεύθερης διέλευσης των Ι.Χ. Στην πράξη ισχύει ακριβώς το αντίθετο: περιορίζεται η κυκλοφορία των ιδιωτικών οχημάτων και ενισχύονται τα Δ.Χ. μέσα, όπως τουριστικά λεωφορεία, ταξί και αστικές συγκοινωνίες, στο πλαίσιο στρατηγικών για τη βιώσιμη κινητικότητα, τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.
Εμείς, σεβόμενοι τον θεσμικό μας ρόλο και τον κοινό μας στόχο για ένα καλύτερο Ηράκλειο, επαναλαμβάνουμε το απολύτως θεμιτό και δημοκρατικό αίτημά μας: να συγκληθεί άμεσα κοινή σύσκεψη, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων, ώστε να συζητηθεί εκ νέου το ζήτημα και να αναζητηθεί μια ρεαλιστική, λειτουργική και κοινώς αποδεκτή λύση.
Οι ανάγκες της πόλης και των επισκεπτών της δεν αντιμετωπίζονται με ανακοινώσεις, αλλά με διάλογο, συνεννόηση και έμπρακτο σεβασμό προς όσους εργάζονται καθημερινά για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος.»

