ASKOMET ΑΦΟΙ ΑΣΚΟΞΥΛΑΚΗ Α.Ε
Ηράκλειο: Ξεκινά η μεταμόρφωση στην καθαριότητα – Αναλυτικά τα νέα μέτρα και πώς θα αλλάξει η καθημερινότητα των δημοτών

Ηράκλειο: Ξεκινά η μεταμόρφωση στην καθαριότητα – Αναλυτικά τα νέα μέτρα και πώς θα αλλάξει η καθημερινότητα των δημοτών

Σημαντικές αλλαγές φέρνει ο σχεδιασμός του Δήμου Ηρακλείου, με ενίσχυση προσωπικού, εξοπλισμού και νέες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων. Οι πρώτες λεπτομέρειες στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Σημαντικές αλλαγές στον τομέα της καθαριότητας ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου, Αλέξης Καλοκαιρινός, ενημερώνοντας το Δημοτικό Συμβούλιο για τον στρατηγικό σχεδιασμό που προωθεί η Δημοτική Αρχή με στόχο μια καθαρότερη και λειτουργικότερη πόλη. Η πρωτοβουλία αυτή ακολουθεί τις σχετικές ενημερώσεις προς εργαζόμενους και δημότες και αποτελεί ένα από τα πλέον φιλόδοξα προγράμματα διαχείρισης απορριμμάτων των τελευταίων ετών.

Ο κ. Καλοκαιρινός επισήμανε ότι το υφιστάμενο επίπεδο υπηρεσιών καθαριότητας δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις υποχρεώσεις του Δήμου, υπογραμμίζοντας πως η νέα προσέγγιση δεν περιορίζεται σε προσωρινά μέτρα αλλά βασίζεται σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Όπως δήλωσε, στόχος δεν είναι απλώς η βελτίωση αλλά η ουσιαστική μεταμόρφωση του Ηρακλείου σε μια πρότυπη καθαρή πόλη, με ξεκάθαρες επιδιώξεις και κριτήρια.

Στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης, ο Δήμαρχος ανέφερε ότι ο συνολικός σχεδιασμός αφορά το σύνολο του Δήμου Ηρακλείου, λαμβάνοντας υπόψη τη διεύρυνση του αντικειμένου, που πλέον περιλαμβάνει κομβικά σημεία όπως ο ΒΟΑΚ, το περιφερειακό οδικό δίκτυο, τα Ενετικά Τείχη και την ευρύτερη χερσαία ζώνη. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη συλλογή απορριμμάτων και τον οδοκαθαρισμό, ενώ νέες δράσεις προβλέπονται για την αντιμετώπιση της αφισορύπανσης, του γκράφιτι και την αναβάθμιση των δημόσιων χώρων.

Σημαντικός άξονας της νέας πολιτικής αποτελεί η βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος για τους εργαζόμενους, με σαφή πρόβλεψη για ορθολογικότερη διαχείριση δυνάμεων και διασφάλιση της ξεκούρασης του προσωπικού, αλλά και ανάληψη επιτελικών καθηκόντων από έμπειρα στελέχη.

Η νέα δομή βασίζεται σε μεικτό σύστημα διαχείρισης, που περιλαμβάνει συνεργασία με εξωτερικό πάροχο. Συγκεκριμένα, ο εξωτερικός συνεργάτης, υπό την καθοδήγηση του Βαγγέλη Μιχαλόπουλου και της ομάδας του, θα ενισχύσει την Υπηρεσία Καθαριότητας με 151 εργαζόμενους, 16 οχήματα και σύγχρονο εξοπλισμό, αναλαμβάνοντας:

  • Τη συνολική αποκομιδή ανακυκλώσιμων υλικών σε όλο τον Δήμο
  • Τη διαχείριση ογκωδών και πράσινων αποβλήτων
  • Την καθαριότητα στην 1η Δημοτική Κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των Ενετικών Τειχών και της ζώνης από το Παγκρήτιο έως τη Νέα Αλικαρνασσό

Παράλληλα, η ίδια η Υπηρεσία Καθαριότητας διατηρεί τον επιχειρησιακό έλεγχο των υπολοίπων δράσεων, όπως:

  • Τη συλλογή συμμείκτων απορριμμάτων σε όλο τον Δήμο εκτός 1ης Δημοτικής Κοινότητας
  • Τον οδοκαθαρισμό σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές
  • Τον σχεδιασμό, επανασχεδιασμό και συνεχή έλεγχο όλων των υπηρεσιών

Το σχέδιο, όπως υπογράμμισε ο κ. Καλοκαιρινός, έχει δομηθεί ώστε να ενισχύεται με νέο προσωπικό και να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του, ανεξάρτητα από αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς. Προσφέρει ευελιξία και δυνατότητα προσαρμογής ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και προκλήσεις.

«Προχωρούμε σε ένα ουσιαστικό άλμα προς μια καθαρότερη πόλη», ανέφερε ο Δήμαρχος, επισημαίνοντας πως η εφαρμογή του σχεδίου θα υλοποιηθεί με υπευθυνότητα και τη συνεχή υποστήριξη της Υπηρεσίας Καθαριότητας.

Η συζήτηση για τις λεπτομέρειες του σχεδίου συνεχίζεται αυτή την ώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο, με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Νίκο Γιαλιτάκη να παρουσιάζει επιμέρους πτυχές της νέας στρατηγικής.

Συγκεντρωτικά η σημερινή κατάσταση ανά κατηγορία και οι προσθήκες του σχεδιασμού

εικόνα_Viber_2025-07-14_18-59-39-857.jpg

 

Σημαντικές τομές στην υπηρεσία καθαριότητας ανέφερε ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου, Νίκος Γιαλιτάκης, παρουσιάζοντας στο Δημοτικό Συμβούλιο τον νέο, πλήρως αναθεωρημένο σχεδιασμό για την αποκομιδή απορριμμάτων και τον οδοκαθαρισμό του Δήμου.

Στόχος του σχεδίου, όπως ανέφερε ο κ. Γιαλιτάκης, είναι η βελτιστοποίηση της συλλογής σύμμεικτων, ανακυκλώσιμων και ογκωδών αποβλήτων, η ενίσχυση του οδοκαθαρισμού, καθώς και η προσφορά νέων υπηρεσιών όπως η αντιμετώπιση αφισορύπανσης, η καταπολέμηση του γκράφιτι και το συστηματικό πλύσιμο κάδων και δρόμων.

Όπως ανέφερε ο κ. Γιαλιτάκης

Ο επανασχεδιασμός των υπηρεσιών αποκομιδής και οδοκαθαρισμού έγινε με γνώμονα:

  • Βελτιστοποίηση της συλλογής των σύμμεικτων αποβλήτων, των ανακυκλώσιμων υλικών, των πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
  • Ενίσχυση του οδοκαθαρισμού.
  • Παροχή πρόσθετων υπηρεσιών όπως αντιμετώπιση αφισορύπανσης, καθαρισμό γκράφιτι, πλύσιμο κάδων και δρόμων.

Παράμετροι του προτεινόμενου σχεδιασμού:

  • Οι αυξανόμενες ποσότητες ογκωδών αποβλήτων.
  • Ο υφιστάμενος τρόπος ελλιπούς απομάκρυνσης πράσινων και ογκωδών αποβλήτων.
  • Η επιθυμητή και σταθερή συχνότητα συλλογής απορριμμάτων.
  • Οι ιδιαιτερότητες της κάθε χωρικής ενότητας (π.χ. 1η Δημοτική Κοινότητα, στενοί δρόμοι, ανάγκη για μικρά οχήματα τύπου Cander).
  • Η κατανομή του πληθυσμού και η περιοδικότητα (τουριστική περίοδος, επιβάρυνση 1ης ΔΚ).

Διαδικασία αποκομιδής και οδοκαθαρισμού

Για τα σύμμεικτα απορρίμματα:

Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με 21 δρομολόγια μεγάλων απορριμματοφόρων και δρομολόγια ραντεβού στο κέντρο της πόλης. Υπάρχουν προβλήματα λόγω παλαιού εξοπλισμού, έλλειψης προσωπικού και δύσκολων εργασιακών συνθηκών. Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού είναι χρονοβόρες, ενώ υπάρχει δυσκολία στην προμήθεια νέου εξοπλισμού.

Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:

  • Προστίθενται 5 επιπλέον δρομολόγια και 5 νέα οχήματα.
  • Εξασφαλίζεται άμεση κάλυψη βλαβών, σταθερό προσωπικό, ενισχυμένος μηχανισμός ελέγχου.
  • Βελτιώνονται οι εργασιακές συνθήκες και ενισχύονται οι υπόγειοι κάδοι.

Για τα ανακυκλώσιμα υλικά:

Σήμερα η αποκομιδή γίνεται με 6-7 δρομολόγια, με εξοπλισμό της ΕΕΑΑ, αλλά υπάρχει έλλειψη μόνιμου προσωπικού και αβεβαιότητα για το μέλλον.

Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:

  • Γίνεται οριζόντια ανάθεση της αποκομιδής.
  • Προστίθενται 2 νέα οχήματα και ενισχύεται η αποκομιδή ραντεβού στο κέντρο της 1ης Δ.Κ.
  • Ενισχύεται ο μηχανισμός ελέγχου, ενώ βλάβες καλύπτονται άμεσα.
  • Προβλέπεται απόκτηση νέου εξοπλισμού μέσω του Ολιστικού Σχεδίου Χωριστής Συλλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών.

Για τα πράσινα και ογκώδη αντικείμενα:

Σήμερα, η αποκομιδή γίνεται με παλιό εξοπλισμό, κατόπιν τηλεφωνικών ραντεβού και εποπτείας, χωρίς να καλύπτονται όλες οι ανάγκες.

Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:

  • Καθιερώνεται σταθερό πρόγραμμα αποκομιδής με 5 τακτικά δρομολόγια καθημερινά και ραντεβού σε συγκεκριμένα σημεία.
  • Τα αιτήματα γίνονται και μέσω ψηφιακής πλατφόρμας (App).
  • Προστίθενται 6 νέα οχήματα.
  • Ενισχύεται η παρακολούθηση σημείων απόρριψης.

Για τον οδοκαθαρισμό:

Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του Δήμου δεν καλύπτεται λόγω έλλειψης προσωπικού και παλιού εξοπλισμού. Οι ανάγκες σε Ενετικά Τείχη, Χερσαία Ζώνη, ΒΟΑΚ, περιαστικές οδούς και πλύσιμο δρόμων δεν καλύπτονται επαρκώς.

Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό:

  • Εξασφαλίζεται 100% κάλυψη όλου του Δήμου.
  • Προστίθενται 10 νέα σάρωθρα, 6 φυσητήρες, 45 χειραμαξίδια, 3 οχήματα.
  • Το προσωπικό αυξάνεται από 63 άτομα σήμερα σε 208218 θερινούς μήνες).
    • Στην 1η Δ.Κ. θα επιχειρούν 72 οδοκαθαριστές (από 16 σήμερα), στο υπόλοιπο αστικό κομμάτι 100 άτομα (από 34), στις κοινότητες 20 άτομα (από 3), στις λαϊκές αγορές 16 (από 10).
  • Καθημερινή οδοσάρωση στην 1η Δ.Κ., οδοσάρωση κεντρικών οδών συνοικιών ανά 15 μέρες, πλύσιμο δρόμων της 1ης Δ.Κ. τρεις φορές την εβδομάδα και των συνοικιών ανά 15 μέρες.
  • Άμεση κάλυψη βλαβών και έκτακτων αναγκών.

Επιπλέον:

  • Το πλύσιμο κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης θα γίνεται ανά 15 ημέρες περίπου.
  • Δημιουργούνται δύο συνεργεία για την καθημερινή απομάκρυνση πανό, αφισών και καθαρισμό επιφανειών από γκράφιτι.
  • Δημιουργούνται δύο μεικτά συνεργεία πλήρους επέμβασης (5 ατόμων το κάθε ένα) για πολλαπλές εργασίες καθαριότητας, βαψίματα, συντηρήσεις σε κοινόχρηστους χώρους, όπως πάρκα.
  • Δημιουργούνται τρία συνεργεία μηχανικής οδοσάρωσης.
  • Δημιουργούνται δύο συνεργεία των δύο ατόμων για πλύσιμο κάδων και δρόμων.
  • Ενισχύεται το συνεργείο αντικατάστασης/τοποθέτησης κάδων με 5 άτομα (από 1 οδηγό και 1 άτομο σήμερα).
  • Τοποθετούνται νέοι ηλιακοί αυτοσυμπιεζόμενοι κάδοι στην 1η ΔΚ.
  • Παρέχονται στους πολίτες δωρεάν μεγασάκοι απόθεσης κλαδεμάτων και πράσινων αποβλήτων.
  • Εξασφαλίζεται επιχειρησιακή σταθερότητα χωρίς διακυμάνσεις.
  • Εξασφαλίζεται ευελιξία ανάλογα με την επισκεψιμότητα της πόλης και τις επερχόμενες αλλαγές στη διαχείριση διαφορετικών ρευμάτων αποβλήτων.
  • Εξασφαλίζεται σταθερότητα στην κατανομή προσωπικού στην περιφέρεια του Δήμου.

Εν κατακλείδι, με την εφαρμογή του μεικτού συστήματος καθαριότητας, εξασφαλίζεται:

  • Πλήρης οδοκαθαρισμός σε όλη την πόλη.
  • Μόνιμος οδοκαθαριστής σε κάθε Τοπική Κοινότητα.
  • Απομάκρυνση ογκωδών αποβλήτων από ανεξέλεγκτες χωματερές και εκτέλεση εισαγγελικών παραγγελιών σε καθημερινή βάση.
  • Πλύσιμο κάδου ανά 15 ημέρες.
  • Πλύσιμο οδοστρώματος κεντρικών οδών συνοικιών ανά 15 ημέρες.
  • Μηχανική σάρωση σε κάθε συνοικία ανά 15 ημέρες.
  • Άμεση σημειακή παρέμβαση στους κοινόχρηστους χώρους ανά γειτονιά του Ηρακλείου για το σύνολο των αναγκών της καθαριότητας.
  • Εξάλειψη αφισορύπανσης με άμεση επέμβαση.
  • Καθαρισμός ΒΟΑΚ και περιφερειακών δρόμων ανά 15 ημέρες.
  • Παροχή ρεπό και αδειών στους εργαζόμενους για προηγούμενα έτη που έχουν συσσωρευθεί.
  • Μεταφορά, τοποθέτηση και μετακίνηση κάδων εντός της εβδομάδας, σύμφωνα με τις αποφάσεις της αρμόδιας Επιτροπής.
  • Έγκαιρος καθαρισμός δημοτικών οικοπέδων.
  • Αποκομιδή και απομάκρυνση απορριμμάτων πέριξ του καταυλισμού των Ρομά ανά δύο (2) ημέρες.
  • Εξυπηρέτηση άλλων δημοτικών υπηρεσιών και φορέων (Αστυνομική Δ/νση, Τελωνείο, Δικαστήρια, Περιφέρεια Κρήτης κ.α.).
Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις