Κυκλοφοριακό: 6,5 εκατ. χαμένες ώρες στην κίνηση στον Κηφισό το 2024 – «Απαιτείται πλέγμα παρεμβάσεων»

Ο Πρόεδρος των Συγκοινωνιολόγων Αθανάσιος Τσιάνος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και ζητά τη δημιουργία ενιαίου φορέα για τις μετακινήσεις
Τα κυκλοφοριακά προβλήματα έχουν ενταθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με τις χαμένες ώρες κυκλοφορίας στον Κηφισό να έχουν σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε διάστημα έξι ετών. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Αθανάσιο Τσιάνο, οι ώρες καθυστέρησης αυξήθηκαν από 3,5 εκατομμύρια το 2018 σε 6,5 εκατομμύρια το 2024.
Ο κ. Τσιάνος επισημαίνει πως είναι επιτακτική η ανάγκη για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης μετακινήσεων στην Αττική, ο οποίος θα αναλάβει συνολικά την ευθύνη για την κυκλοφορία και τα μέσα μεταφοράς. Μέχρι να συσταθεί αυτός ο φορέας, προτείνει τη συγκρότηση ενός συντονιστικού οργάνου που θα διαθέτει τους απαραίτητους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, ενώ κάθε εμπλεκόμενος φορέας θα αναλάβει τις ευθύνες του στην υλοποίηση.
Στη συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Τσιάνος εξηγεί ότι τα ζητήματα που αφορούν την περιοχή του Σκαραμαγκά είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμα σε σχέση με τα σύνθετα προβλήματα της Λεωφόρου Κηφισού. Οι καθυστερήσεις στον Κηφισό δεν μπορούν να λυθούν με μονομερείς παρεμβάσεις, αλλά απαιτούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα συνδυάζει έργα υποδομής με την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς.
Για το ζήτημα του fly over στον Κηφισό, ο Πρόεδρος των Συγκοινωνιολόγων αναφέρει ότι παλαιότερες μελέτες περιελάμβαναν την επέκταση των λωρίδων κυκλοφορίας και την κατασκευή υπερυψωμένων διαβάσεων, αλλά οι προτάσεις απορρίφθηκαν για τεχνικούς και οικονομικούς λόγους. Η αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του άξονα Ελευσίνα-Θήβα έχει επισημανθεί εδώ και δεκαετίες αλλά παραμένει ανεκπλήρωτη.
Αναφορικά με την Παραλιακή Οδό, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων έχει τονίσει την ανάγκη για αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ανισόπεδων κόμβων και της σύνδεσής της με την Αττική Οδό, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κυκλοφορία, ειδικά με την ανάπτυξη του νέου μητροπολιτικού πόλου στο Ελληνικό.
Στο λιμάνι του Πειραιά, το σύστημα κυκλοφορίας, παρά τις επενδύσεις σε μέσα όπως το Μετρό και το Τραμ, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας πυκνοκατοικημένης και πολυλειτουργικής περιοχής. Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε πολλούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των υπουργείων, δυσχεραίνει τη λήψη και υλοποίηση αποτελεσματικών μέτρων.
Σχετικά με τον δακτύλιο στην Αθήνα, ο κ. Τσιάνος χαρακτηρίζει το μέτρο παρωχημένο και μη αποδοτικό, καθώς πολλοί πολίτες διαθέτουν δεύτερο παλιό όχημα για να παρακάμπτουν τους περιορισμούς. Επισημαίνει την ανάγκη εισαγωγής ζωνών χαμηλών εκπομπών ρύπων (Low Emission Zones), όπως εφαρμόζονται σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, οι οποίες απαιτούν σοβαρό σχεδιασμό και ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών πριν την εφαρμογή.
Τέλος, ο Πρόεδρος προβλέπει ότι, χωρίς αλλαγές, η κατάσταση θα επιδεινωθεί, με τις μετακινήσεις και τις καθυστερήσεις να αυξάνονται σημαντικά στο λεκανοπέδιο. Το 2024 οι χαμένες ώρες κυκλοφορίας στον Κηφισό εκτοξεύτηκαν στα 6,5 εκατομμύρια, έναντι 3,5 εκατομμυρίων το 2018, δείχνοντας την επιτακτική ανάγκη για ολιστικές λύσεις στο κυκλοφοριακό ζήτημα της Αττικής.

