ASKOMET ΑΦΟΙ ΑΣΚΟΞΥΛΑΚΗ Α.Ε
Από την Αθήνα έως την Κρήτη: Η Ελλάδα σαρώνει στις διεθνείς προτιμήσεις για διακοπές – 15η θέση διεθνώς με 36 εκατ. αφίξεις

Από την Αθήνα έως την Κρήτη: Η Ελλάδα σαρώνει στις διεθνείς προτιμήσεις για διακοπές – 15η θέση διεθνώς με 36 εκατ. αφίξεις

Η Ελλάδα κατάφερε να σημειώσει αύξηση 106% σε σύγκριση με το 2019, αφήνοντας πίσω τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και ενισχύοντας την οικονομία με άμεση συμβολή 13% στο ΑΕΠ

Με μια εντυπωσιακή επίδοση, η Ελλάδα κατακτά την 15η θέση στον παγκόσμιο χάρτη τουρισμού για το 2024, καταγράφοντας περίπου 36 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις, αυξημένες κατά 5% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO), η χώρα έχει ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα κατά 106%, υπερβαίνοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της Ελλάδας και στις παγκόσμιες κατατάξεις, από την 13η στην 9η θέση σε αριθμό αφίξεων μέσα σε μόλις έναν χρόνο.

Παγκόσμιες επιδόσεις και δυναμική ανάκαμψη

Σύμφωνα με την UNWTO, το 2024 περίπου 1,4 δισεκατομμύρια ταξιδιώτες μετακινήθηκαν διεθνώς – σχεδόν στο 99% των επιπέδων του 2019. Η Ευρώπη ηγήθηκε με 747 εκατ. αφίξεις. Πρωταθλήτρια παγκοσμίως αναδείχθηκε η Γαλλία με 100 εκατ. επισκέπτες, ακολουθούμενη από Ισπανία, ΗΠΑ, Κίνα και Ιταλία.

Στην Ελλάδα, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 12,8%, με τα ταξιδιωτικά έσοδα να φθάνουν τα 21,7 δισ. ευρώ (+5,4%), σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Παρότι η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 5,1%, ο τουριστικός τομέας συνεισφέρει απευθείας στο 13% του ΑΕΠ και συνολικά μέχρι και 30% αν συνυπολογιστούν οι έμμεσες επιπτώσεις.

Η Αθήνα, οι επενδύσεις και τα νέα ξενοδοχεία

Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πόλεις για ξενοδοχειακές επενδύσεις, με την CBRE να κατατάσσει την Ελλάδα στην 5η θέση παγκοσμίως σε ελκυστικότητα για ξενοδοχειακές τοποθετήσεις το 2024.

Μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι ενισχύουν την παρουσία τους. Hilton και Marriott προγραμματίζουν από πέντε νέα ξενοδοχεία η καθεμία το 2025, ενώ Accor, IHG και Mandarin Oriental εντάσσονται ενεργά στην αγορά. Παρά τη δυναμική, μόνο 1 στα 5 πεντάστερα και 1 στα 20 τετράστερα ξενοδοχεία ανήκουν σε διεθνείς αλυσίδες, με τη Marriott να διατηρεί το 19% της αγοράς.

Εκτόξευση στις βραχυχρόνιες μισθώσεις

Η αγορά Airbnb παρουσιάζει εκρηκτική αύξηση: +20% στις ενεργές καταχωρήσεις την τελευταία πενταετία, με την πληρότητα και ζήτηση σε ανοδική τροχιά. Οι κλίνες που προσφέρονται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουν ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, υπερβαίνοντας τις ξενοδοχειακές υποδομές (888.000). Αν και αυτό προκαλεί ανησυχία στον ξενοδοχειακό κλάδο, αποτελεί σημαντικό μηχανισμό απορρόφησης της τουριστικής ζήτησης.

Σταθερή άνοδος και το 2025

Η θετική πορεία συνεχίζεται: το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκε αύξηση 5,4% στις αφίξεις, 14,1% στις αεροπορικές μετακινήσεις και 4,4% στα έσοδα. Η Ελλάδα καλύπτει πλέον το 8% της διεθνούς ζήτησης για ταξίδια στη Νότια Ευρώπη, με την Αθήνα να συγκεντρώνει το 55% της εγχώριας τουριστικής κίνησης. Η πρωτεύουσα βρίσκεται στην 6η θέση των δημοφιλέστερων προορισμών, πίσω από Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Ρώμη, Μιλάνο και Λισαβόνα.

Η Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά) διατηρεί υψηλό επίπεδο ζήτησης, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος παρουσιάζουν ελαφρά πτώση – χωρίς, ωστόσο, να χάνουν τη θέση τους ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς.

Ορίζοντας αειφορίας και τεχνολογίας

Η χωρητικότητα των πτήσεων για το καλοκαίρι του 2025 αυξάνεται κατά 5%, με το βάρος να πέφτει στην ενδιάμεση τουριστική περίοδο (shoulder season), τάση που αποτυπώνει τη στροφή σε ταξίδια εκτός αιχμής.

Σύμφωνα με την ETC, η Ελλάδα είναι δεύτερη μετά την Ισπανία στις προτιμήσεις για ήλιο και θάλασσα, ενώ το 21% των τουριστών την επισκέπτεται για πρώτη φορά, ποσοστό που συγκαταλέγεται στα υψηλότερα διεθνώς.

Ο UNWTO προβλέπει ότι η τουριστική ανάπτυξη το 2025 θα επηρεαστεί από τρεις άξονες: βιωσιμότητα, εξατομίκευση εμπειριών και καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές.

Προκλήσεις και ευκαιρίες για το αύριο

Παρά τη θετική δυναμική, η χώρα αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως το υψηλό κόστος, η έλλειψη εργατικού δυναμικού και η ανάγκη για σύγχρονες, βιώσιμες υποδομές που θα στηρίξουν την εμπειρία επισκεπτών και κατοίκων.

Η Ελλάδα βρίσκεται σε σημείο καμπής, με την ευκαιρία να εδραιώσει τη θέση της ως παγκόσμιος τουριστικός κόμβος, μέσα από στοχευμένες επενδύσεις, καινοτομία και στρατηγικό σχεδιασμό.

 

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις