Νέα απάτη με «μαϊμού» τηλεφωνήματα: Παριστάνουν τράπεζες και λογιστές

Μια επικίνδυνη μορφή ηλεκτρονικής απάτης επεκτείνεται με ταχύτητα σε όλη τη χώρα, με δράστες που χρησιμοποιούν εξελιγμένες τεχνικές παραπλάνησης μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, παριστάνοντας υπαλλήλους τραπεζών ή λογιστικών γραφείων. Αξιοποιώντας τεχνολογικά μέσα όπως το spoofing, καταφέρνουν να εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες και να αποσπούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Τεχνολογία παραποίησης αριθμών – Το “spoofing” σε δράση
Οι κλήσεις προέρχονται συνήθως από διεθνείς αριθμούς, ωστόσο οι απατεώνες χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό ώστε να εμφανίζεται στο κινητό του θύματος ο αριθμός εξυπηρέτησης κάποιας γνωστής ελληνικής τράπεζας ή το τηλέφωνο λογιστικού γραφείου.
Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, οι δράστες επικαλούνται λόγους όπως:
-
Εκκρεμείς επιστροφές φόρου
-
Ενημέρωση για κινδύνους ασφαλείας στις τραπεζικές συναλλαγές
-
Επικαιροποίηση στοιχείων πελάτη
Στόχος είναι η υφαρπαγή στοιχείων όπως:
-
PIN τραπεζικής κάρτας
-
Αριθμός λογαριασμού (IBAN)
-
Κωδικοί πρόσβασης σε e-banking
-
Αριθμοί ταυτοποίησης ή οικονομικά δεδομένα
Απάτες με το “πρόσωπο” του λογιστή
Ειδικά ανησυχητικό είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις, τα κυκλώματα φαίνεται να έχουν αποκτήσει πρόσβαση σε πληροφορίες πελατών από λογιστικά γραφεία, επιτρέποντάς τους να καλούν τα θύματα επικαλούμενοι το όνομα του πραγματικού λογιστή τους.
Οι τηλεφωνικές απάτες αφορούν:
-
Δήθεν επιστροφές φόρου από την Εφορία
-
Ανεκτέλεστες δηλώσεις ή ενημερώσεις
-
Πλαστά αιτήματα επιβεβαίωσης στοιχείων
Αυτή η μορφή απάτης είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική, καθώς η χρήση υπαρκτών στοιχείων και ονομάτων καθιστά δύσκολο για το θύμα να διακρίνει την απάτη.
Οδηγίες προστασίας – Τι να προσέχετε
Οι πολίτες καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μην απαντούν σε ύποπτες κλήσεις, ιδίως όταν ζητούνται προσωπικά ή οικονομικά στοιχεία.
Ποτέ μην αποκαλύπτετε:
-
PIN
-
Κωδικούς e-banking
-
Στοιχεία κάρτας ή λογαριασμού, ακόμη κι αν η κλήση φαίνεται να προέρχεται από “γνωστό” αριθμό.
Σε περίπτωση ύποπτης κλήσης:
-
Επικοινωνήστε απευθείας με την τράπεζά σας ή τον λογιστή σας, χρησιμοποιώντας επίσημους αριθμούς.
-
Καταγγείλετε το περιστατικό στην Αστυνομία ή στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Η άμεση αντίδραση και η πληροφόρηση του κοινού αποτελούν το μόνο αξιόπιστο όπλο απέναντι στις ολοένα και πιο εξελιγμένες μεθόδους ηλεκτρονικής εξαπάτησης.

