ASKOMET ΑΦΟΙ ΑΣΚΟΞΥΛΑΚΗ Α.Ε
ΒΟΑΚ: Πέφτουν οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κρήτης – Παρών ο Πρωθυπουργός

ΒΟΑΚ: Πέφτουν οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κρήτης – Παρών ο Πρωθυπουργός

Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από τα Χανιά έως το Ηράκλειο δρομολογείται, εκτός απροόπτου, για την Πέμπτη 9 Μαΐου, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το έργο συγκαταλέγεται στα μεγαλύτερα ενεργά οδικά έργα στην Ευρώπη, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, και ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Τεχνικά χαρακτηριστικά και διάρκεια παραχώρησης

Η παραχώρηση θα έχει διάρκεια 35 ετών, εκ των οποίων τα πρώτα πέντε χρόνια θα αφορούν τη μελέτη και την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Το κύριο έργο περιλαμβάνει το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο μήκους 157 χιλιομέτρων, ενώ προβλέπεται και προαιρετική επέκταση Κίσσαμος – Χανιά, επιπλέον 30 χλμ..

Με την πλήρη ολοκλήρωσή του, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα συνδέει τα δυτικά και κεντρικά τμήματα του νησιού, από Κίσσαμο έως Άγιο Νικόλαο, αφήνοντας εκτός μόνο την ανατολική Κρήτη (Σητεία).

Πηγή χρηματοδότησης και αποζημίωση παραχώρησης

Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από συνδυασμό δημόσιων και ιδιωτικών πόρων:

  • ΕΣΠΑ 2021–2027

  • Ταμείο Ανάκαμψης, με συνεισφορά 490 εκατ. ευρώ για όλα τα τμήματα

  • Εθνικοί πόροι και ιδία κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

  • Συμμετοχή των τεσσάρων συστημικών τραπεζών

Η κρατική επιχορήγηση ανέρχεται συνολικά σε 792 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 693 εκατ. ευρώ για το Χανιά – Ηράκλειο και 99 εκατ. ευρώ για το Κίσσαμος – Χανιά.

Κατά την περίοδο λειτουργίας, η αποζημίωση προς τον παραχωρησιούχο θα γίνεται μέσω σκιωδών διοδίων, με ποσοστό επιδότησης 64,62% επί των τελών.

Προδιαγραφές νέου αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ

Ο νέος ΒΟΑΚ σχεδιάζεται με τις εξής τεχνικές προδιαγραφές:

  • Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση

  • Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ)

  • 46 ανισόπεδοι κόμβοι

  • 15 σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χλμ.

  • 40 γέφυρες συνολικού μήκους 8,67 χλμ.

  • Μέγιστη ταχύτητα: 130 χλμ./ώρα

Η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διαρκεί 70 λεπτά, ενώ η πλήρης διαδρομή έως τον Άγιο Νικόλαο θα ολοκληρώνεται σε περίπου 100 λεπτά.

Προγραμματισμένα τμήματα υλοποίησης

Η συνολική υλοποίηση του νέου ΒΟΑΚ προβλέπει τρία ξεχωριστά έργα:

  • Χανιά – Ηράκλειο (και προαιρετικά Κίσσαμος – Χανιά): Έργο παραχώρησης με ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

  • Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 χλμ.): Μέσω ΣΔΙΤ, από κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR

  • Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (14,5 χλμ.): Δημόσιο έργο, με ανάδοχο την AKTOR

Ανοιχτά ζητήματα και μελλοντικές προοπτικές

Παρά τη σημασία του έργου, υπάρχουν εκκρεμότητες και ενδεχόμενες προσφυγές από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν επανεξέταση του σχεδιασμού τοπικών κόμβων.

Η ανατολική επέκταση του ΒΟΑΚ προς τη Σητεία δεν περιλαμβάνεται στον παρόντα σχεδιασμό, ωστόσο η κυβέρνηση έχει δηλώσει πρόθεση να εξετάσει μελλοντικά την ένταξή της, εφόσον εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις