Η εικόνα της Παναγίας από την Κρήτη που ήταν η αγαπημένη του Πάπα Φραγκίσκου
Η εικόνα της Παναγίας από την Κρήτη που ήταν η αγαπημένη του Πάπα Φραγκίσκου

Η εικόνα της Παναγίας από την Κρήτη που ήταν η αγαπημένη του Πάπα Φραγκίσκου

Ο Πάπας Φραγκίσκος ήταν γνωστός για την απλή ζωή του. Η τελευταία του επιθυμία ήταν να θαφτεί σε έναν απλό χωμάτινο τάφο στη Σάντα Μαρία Ματζόρε, μία από τις τέσσερις παπικές βασιλικές της Ρώμης.

Ο Ποντίφικας, μετά από κάθε του ταξίδι προσευχόταν πάντοτε στη συγκεκριμένη βασιλική, που είναι αφιερωμένη στην Παναγία.

Η εικόνα της Παναγίας από την Κρήτη που ήταν η αγαπημένη του Πάπα Φραγκίσκου

Ο Πάπας είχε μία ιδιαίτερη σύνδεση με τη διάσημη εικόνα της Παναγίας, που βρίσκεται στον συγκεκριμένο ναό και έχει το όνομα «Salus Populi Romani» – Υπέρ υγείας του λαού της Ρώμης – Προστάτιδα των Ρωμαίων.

Ο Πάπας έχει φωτογραφηθεί δεκάδες φορές να προσεύχεται μπροστά στη συγκεκριμένη εικόνα, για την οποία μάλιστα έδωσε εντολή να διατεθούν σημαντικά κεφάλαια, προκειμένου να συντηρηθεί από το αρμόδιο εξειδικευμένο τμήμα του Βατικανού από το 2017 μέχρι και το 2018.

Η εικόνα της Παναγίας από την Κρήτη που ήταν η αγαπημένη του Πάπα Φραγκίσκου

Η Κρητική εικόνα που δόθηκε ως δώρο στον Πάπα Γρηγόριο τον Μέγα

Η συγκεκριμένη εικόνα της Παναγίας έχει μία μακρά ιστορία που τη συνδέει με τη χώρα μας και συγκεκριμένα με την Κρήτη. Σύμφωνα με τα ιστορικά αρχεία του Βατικανού, η εικόνα της Παναγιάς για την οποία έχουν υπάρξει δύο διαφορετικές εκδοχές αναφορικά με την χρονολογία αγιογράφησης, μεταφέρθηκε στη Ρώμη μέσω του Τίβερη με πλοίο, από την υπό Βυζαντινή κυριαρχία Κρήτη το 590 μ.Χ και έγινε δεκτή με τιμές από τον Πάπα Γρηγόριο τον Μέγα.

Επί αιώνες η εικόνα βρισκόταν πάνω από το Βαπτιστήριο, εντός του ναού της Σάντα Μαρία Ματζόρε, μέχρι τον 13ο αιώνα, από όπου μεταφέρθηκε σε ειδική μαρμάρινη προθήκη για την προστασία της.

Στην εικόνα είναι ευδιάκριτη στα ελληνικά η θεολογική ονομασία της Παναγίας (μήτηρ Θεού) και φαίνεται να έχει αγιογραφηθεί κατά τη Βυζαντινή περίοδο από τον τρόπο με τον οποίο η Παναγία κρατά στην αγκαλιά της το νεαρό Ιησού. Θρύλοι συνδέουν τη συγκεκριμένη εικόνα με τον Ευαγγελιστή Λουκά, ο οποίος λέγεται πως τη φιλοτέχνησε στο σπίτι του Ιωάννη, στο οποίο είχε καταφύγει μετά τη σταύρωση του Ιησού η ίδια η Παναγία.

Ο θρύλος θέλει τον Λουκά να εμπνεύστηκε τη συγκεκριμένη εικόνα, την ώρα που η Παρθένος Μαρία εξιστορούσε στιγμές από τη ζωή του Ιησού. Αναφέρεται επίσης ότι ο Λουκάς την φιλοτέχνησε στην επιφάνεια του τραπεζιού που η Μαρία είχε πάρει ως ενθύμιο από το σπίτι του συζύγου της Ιωσήφ και έζησαν ως οικογένεια. Την εικόνα λέγεται πως βρήκε η Αγία Ελένη και ο Μέγας Κωνσταντίνος στην Κρήτη.

Αμφιβολίες  ερευνητών

Ορισμένοι νεότεροι ερευνητές σημειώνουν πως η εικόνα υπάρχει πιθανότητα να έχει φιλοτεχνηθεί και πολύ αργότερα  και συγκεκριμένα τον 13ο αιώνα, από βυζαντινούς αγιογράφους που εργάζονταν για λογαριασμό της παπικής πύλης στο Βατικανό. Αναμφίβολα όμως είναι μία εικόνα που βάσει της αγιογραφίας ανήκει στη βυζαντινή τεχνοτροπία της ορθόδοξης πίστης.

Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη εικόνα συνδέθηκε με το τάγμα των Ιησουιτών – στο οποίο ανήκε και ο Πάπας Φραγκίσκος – και αποτέλεσε το μέσο με το οποίο υπήρξε προσπάθεια η Παρθένος Μαρία να αποτελέσει προπύργιο και στήριγμα της πίστης.

 

 

zougla.gr

Ακολουθήστε το Iraklionews σε Google News  και Facebook 
Κρήτη - Τελευταία Νέα
Περισσότερες Ειδήσεις