Λευτέρης Αυγενάκης: «Η ΑΣΤΕΚ χρειάζεται στήριξη!»

Αναφορά προς τις Υπουργούς Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη και Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Σοφία Ζαχαράκη, κατέθεσε ο π. Υπουργός – Βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης, φέρνοντας στο προσκήνιο τα διαχρονικά και ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Κρήτης (ΑΣΤΕΚ).
Η παρέμβαση βασίζεται σε αναλυτικό υπόμνημα που συνέταξε η διοίκηση της Σχολής, με στόχο την άμεση κινητοποίηση της Πολιτείας για την ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης – ειδικά σε ένα νησί όπου ο τουρισμός αποτελεί βασικό οικονομικό πυλώνα.
«Η στήριξή σας κρίνεται κρίσιμη, ώστε να διαμορφωθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία της Σχολής», τονίζεται χαρακτηριστικά στην εισαγωγή του υπομνήματος.
Ακαδημαϊκό προσωπικό: Ανάγκη για μόνιμες προσλήψεις
Η Σχολή λειτουργεί ουσιαστικά με μόνο έναν μόνιμο καθηγητή, ενώ το υπόλοιπο διδακτικό έργο καλύπτεται από ωρομίσθιους με συνεχείς καθυστερήσεις στις προσλήψεις. «Το φετινό ακαδημαϊκό έτος ξεκίνησε στα τέλη Νοεμβρίου», σημειώνεται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ζητείται η άμεση στελέχωση με μόνιμο προσωπικό, καθώς και η θεσμοθέτηση προτεραιότητας για διδάσκοντες με αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στην ΑΣΤΕΚ.
Υποδομές & εξοπλισμός: Υποστελέχωση και ακαταλληλότητα
Η ΑΣΤΕΚ στεγάζεται σε χώρο που δεν πληροί τις προδιαγραφές και δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών. Πολλά εργαστηριακά μαθήματα πραγματοποιούνται σε εξωτερικούς χώρους, όπως σε ξενοδοχεία.
Ζητούνται:
Αναβάθμιση κτηρίων και δημιουργία μόνιμων εργαστηρίων
Φοιτητική λέσχη, εστία και σίτιση
Σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός για προγράμματα σπουδών αιχμής
«Η ΑΣΤΕΚ χρειάζεται υποδομές που να υποστηρίζουν τον ρόλο της και να ενισχύουν την ποιότητα των αποφοίτων της».
Αναβάθμιση πτυχίου: Από το επίπεδο 5 στο 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων
Αν και οι σπουδές διαρκούν 4 έτη + 9 μήνες πρακτικής άσκησης, το πτυχίο της ΑΣΤΕΚ παραμένει σε επίπεδο ΙΕΚ (επίπεδο 5). «Δεν έχουν πρόσβαση σε μεταπτυχιακά προγράμματα, ενώ το πτυχίο δεν αναγνωρίζεται ισότιμα στην Ελλάδα και το εξωτερικό». Κρίνεται κρίσιμη η ένταξη στο επίπεδο 6, ώστε οι απόφοιτοι να έχουν:
Ακαδημαϊκή συνέχεια
Πρόσβαση σε μεταπτυχιακά
Επαγγελματική εξέλιξη
Διεθνή αναγνώριση
Φοιτητική μέριμνα: Ανισότητα και αποκλεισμός
Οι φοιτητές των ΑΣΤΕ δεν απολαμβάνουν βασικά φοιτητικά δικαιώματα, όπως: Επίσημη ακαδημαϊκή ταυτότητα (πάσο), Εκπτώσεις μετακίνησης, Πρόσβαση σε φοιτητική σίτιση και στέγαση. «Η ισότιμη συμμετοχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να υφίσταται χωρίς ουσιαστικά μέτρα φοιτητικής μέριμνας», αναφέρεται.
Διοικητική αυτοτέλεια & διεθνείς συνεργασίες
Η Σχολή δεν διαθέτει αυτοδιοίκηση, ούτε τη δυνατότητα να συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το ERASMUS+, καθώς δεν έχει νομική και θεσμική υπόσταση. «Η απομόνωση από τον διεθνή εκπαιδευτικό και τουριστικό χώρο στερεί πολύτιμες ευκαιρίες εξέλιξης». Ζητείται:
Αυτοδιοίκητο καθεστώς και διοικητική ευελιξία
Απόδοση ΑΦΜ και νομικής μορφής
Δυνατότητα συμμετοχής σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Αναγνώριση της ΑΣΤΕΚ ως ανώτατη εκπαιδευτική δομή ειδικού σκοπού
Διασύνδεση με την αγορά εργασίας: Η συμβολή της ΑΣΤΕΚ στον ελληνικό τουρισμό
Η ΑΣΤΕΚ έχει εκπαιδεύσει εκατοντάδες επαγγελματίες που εργάζονται σε κορυφαίες τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. «Το πρόγραμμα σπουδών είναι απολύτως προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς, με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα, επισκέψεις και ετήσια πρακτική άσκηση». Κι όμως, οι απόφοιτοι παραμένουν χωρίς αναγνώριση, δυνατότητα μεταπτυχιακών και πρόσβαση σε ανώτερες θέσεις.
Ο Λευτέρης Αυγενάκης καλεί τις Υπουργούς να λάβουν άμεσες και συντονισμένες πρωτοβουλίες, τονίζοντας ότι: «Η τουριστική εκπαίδευση δεν μπορεί να αγνοείται. Οι ΑΣΤΕ είναι θεσμοί που υπηρετούν με συνέπεια την ποιότητα και την καινοτομία στον ελληνικό τουρισμό. Η στήριξή τους είναι επένδυση για τη χώρα».

