Ηράκλειο: Έντονες αντιδράσεις από τους καθηγητές του 10ου ΓΕΛ για τη μετατροπή του σχολείου σε Ωνάσειο
Η απόφαση για τη μετατροπή του 10ου Λυκείου και του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου σε Ωνάσεια σχολεία έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς των μαθητών.
Αν και αρχικά η ανακοίνωση υποδέχθηκε με ενθουσιασμό, καθώς υποσχέθηκε αναβάθμιση των υποδομών και νέες εκπαιδευτικές ευκαιρίες, σύντομα αποκαλύφθηκαν ανησυχίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των νέων σχολείων.
Ο βασικός προβληματισμός αφορά στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών, ο οποίος θα γίνεται μέσω εξετάσεων. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει εγγύηση ότι τα παιδιά της περιοχής θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο ίδιο σχολείο. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για το μέλλον τους, καθώς δεν υπάρχει σαφής εικόνα για το πώς θα διαχειριστεί το Ίδρυμα Ωνάση το υπάρχον προσωπικό.
Σε ανοιχτή επιστολή τους, οι εκπαιδευτικοί του 10ου Λυκείου εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για την απόφαση αυτή. Υποστηρίζουν ότι η μετατροπή του σχολείου σε Ωνάσειο θα οδηγήσει στην απομάκρυνση των μαθητών της περιοχής και στην ανασφάλεια για το μέλλον των εκπαιδευτικών.
Οι γονείς, από την πλευρά τους, ανησυχούν για το κόστος της προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις και για το ενδεχόμενο να χάσουν τα παιδιά τους ένα σχολείο που έχει αποδείξει την αξία του.
Η ανοικτή επιστολή του Συλλόγου Διδασκόντων του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου έχει ως εξής: «Αμέσως μετά τις γιορτές, ως πρωτοχρονιάτικο «δώρο» στην ευάλωτη περιοχή των Δειλινών, αφίχθη η είδηση της «αναβάθμισης» του σχολείου μας σε Δημόσιο (;) Ωνάσειο Σχολείο, με κριτήριο επιλογής την «ευάλωτη περιοχή με τις κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις».
Στην αρχή, τα συναισθήματα των μαθητών και των κατοίκων της περιοχής εναλλάσσονταν από ενθουσιασμό σε αμηχανία ακόμα και επιφυλακτικότητα: «Επιτέλους! Η εργατική συνοικία των Δειλινών θα αναβαθμιστεί με την «προαγωγή» του σχολείου σε Ωνάσειο με μία γενναία χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση για την ανακαίνιση των υποδομών, για καινοτόμες διδακτικές μεθόδους, για την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού, για σύνδεση με τα ΑΕΙ και για ομίλους και σύνολα, όλα πολλά υποσχόμενα…
Όμως, με το πέρασμα των ημερών ήρθαν στη δημοσιότητα και πολλές άλλες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας και τη σύνθεση του νέου σχολείου όσον αφορά στο μαθητικό και διδακτικό δυναμικό: Οι μαθητές του σχολείου αυτού θα εισάγονται με εξετάσεις κατά τον ανταγωνιστικό θεσμό των Πρότυπων σχολείων, που απαιτεί γερή και κοστοβόρα προετοιμασία με ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια.
Αβίαστα λοιπόν ήρθε στο μυαλό μας η σοφή ρήση των προγόνων μας «Φοβοῦ τούς Δαναούς και δῶρα φέροντας». Μόνο που αυτά τα δώρα δε θα τα δεχτούν οι ευπαθείς οικογένειες της ευάλωτης περιοχής των Δειλινών, αλλά μαθητές που θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να εισαχθούν στο «αναβαθμισμένο» σχολείο του ιδρύματος Ωνάση με μια εκπαίδευση χρησιμοθηρική, εξετασιοκεντρική και ανταγωνιστική, μακριά από κάθε πνεύμα ουσιαστικής, πολύπλευρης και ανθρωπιστικής παιδείας.
Πώς, λοιπόν θα καρπωθούν τα οφέλη του εκσυγχρονισμού οι μαθητές αυτής της περιοχής, από τη στιγμή που δε θα φοιτήσουν σε αυτό το σχολείο, αλλά αντιθέτως θα εκδιωχθούν από αυτό, ψάχνοντας θέση στα όμορα και ήδη υπερπλήρη σχολεία του Ηρακλείου;
Όσο για τους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν τόσα χρόνια σε αυτό το σχολείο και δίνουν καθημερινό αγώνα για την εκπαίδευση αυτών των μαθητών με αντίπαλο τις οικονομικές, κοινωνικές και μαθησιακές δυσκολίες, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, έστω με τη μεταβατική διάταξη που ισχύει και στα Πρότυπα σχολεία, που προβλέπει την παραμονή των εκπαιδευτικών με διετή θητεία και αξιολόγηση με τη λήξη της. Αντιθέτως, απομακρύνονται βιαίως και ξαφνικά, χωρίς καμία ενημέρωση και συζήτηση σχετικά με την απορρόφησή τους σε άλλες οργανικές θέσεις. Θα περιφέρονται ως πρόσφυγες, παραμένοντας στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ και αναμένοντας πού και πότε θα βρεθεί οργανική θέση για αυτούς…
Στο σχολείο αυτό που οι εκπαιδευτικοί όλα αυτά τα χρόνια, πέραν των διδακτικών τους καθηκόντων μέσα από ποικίλες δράσεις, (αναρτημένες στην ιστοσελίδα μας και γνωστές στην τοπική κοινωνία) πέτυχαν την εξωστρέφεια του σχολείου με Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus (2019-2025) με ανταλλαγές μαθητών, με επιμόρφωση σε φορείς του εξωτερικού, με συμμετοχή σε διεθνή, εθνικά και τοπικά δίκτυα, με περιβαλλοντικές, πολιτιστικές και φιλανθρωπικές δράσεις… Αυτοί που ταξίδεψαν τους μαθητές των Δειλινών στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία Φινλανδία, Δανία), που ενθάρρυναν τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς και έλαβαν σημαντικές διακρίσεις (σε διαγωνισμούς διηγήματος, συγγραφής θεατρικού έργου, ποίησης και φιλοσοφίας (2019-2024), στα εθνικά δίκτυα «Ταπερίστας» και «Eco Schools» (2023-2025).
Αυτοί που έκαναν Ομίλους (Σκακιστικούς, Αστρονομίας, Δημιουργικής Γραφής και Δραματοποίησης) χωρίς μείωση ωραρίου, χωρίς επιμίσθιο, με μόνο κίνητρο τη διάθεση να προσφέρουν δημιουργικές διεξόδους στους μαθητές τους. Είναι αυτοί που φρόντισαν να φοιτήσουν ισότιμα σε αυτό οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε ένα σχολείο συμπερίληψης και ενσωμάτωσης, χάρη στην προσπάθεια των συναδέλφων καθηγητών της Ειδικής Αγωγής. Και κυρίως αυτοί που έχουν καλλιεργήσει ένα ζεστό και οικογενειακό κλίμα στο σχολείο με τα παιδιά και τις οικογένειές τους και που, εν ολίγοις το νιώθουν σαν το δεύτερο σπίτι τους…
Αυτή είναι η ταυτότητα ενός σχολείου που κρίνεται σκόπιμο από κάποιους να κλείσει, ενός σχολείου χωρίς βαρύγδουπους τίτλους και περγαμηνές. Ένα σχολείο που αναβαθμίζει τόσα χρόνια την περιοχή των Δειλινών, που αποτελεί καταφύγιο για τους μαθητές του, που υπηρετείται από τους εκπαιδευτικούς του με κέφι και αγάπη για το λειτούργημά τους.
Στο μυαλό και κυρίως στην καρδιά όλων μας, αυτή η δήθεν αναβάθμιση του σχολείου – που όμως δε θα είναι το σχολείο μας, αφού δε θα έχει τους μαθητές της περιοχής μας – καταγράφεται ως διάλυση και κατάργηση μιας μαθησιακής κοινότητας που είχε καταφέρει μέσα σε μια ανθρώπινη και ζεστή ατμόσφαιρα, που δύσκολα συναντά κανείς σε αστικά σχολεία, να διδάσκει αξίες, ήθος και αγάπη για τη μάθηση.
Με την επιστολή αυτή εκφράζουμε την ανησυχία μας για το όφελος της περιοχής των Δειλινών, της οποίας οι γονείς και οι μαθητές θα βιώσουν την ταλαιπωρία και τον αποκλεισμό. Μια ολόκληρη περιοχή μιας μεγάλης πόλης, όπως είναι το Ηράκλειο, μένει χωρίς σχολείο. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Καταργείται το Γυμνάσιο και το Λύκειο και απειλείται το μέλλον και του Δημοτικού.
Ευελπιστούμε ότι οι προβληματισμοί μας θα ληφθούν υπόψη και θα τεθούν στη βάσανο της κοινοβουλευτικής συζήτησης που θα ακολουθήσει στη Βουλή. Χωρίς να εκπροσωπούμε καμία πολιτική παράταξη , πέρα από την ιδιότητά μας ως παιδαγωγοί που αγαπούν και σέβονται το λειτούργημά τους, ζητούμε να παραμείνει δημόσιος ο χαρακτήρας του σχολείου μας με χορηγό για την αναβάθμισή του την Πολιτεία, για να υποστηριχθεί το αγαθό της γνώσης για όλους τους μαθητές των Δειλινών, αν πραγματικά η ευαλωτότητα της περιοχής δεν αποτελεί απλά προμετωπίδα για την επιβολή του νέου θεσμού ως μία κεκαλυμμένη «ευγενική χορηγία του δημόσιου σχολείου μας στο Ίδρυμα Ωνάση!»