Βάζει «βόμβα» η Κίνα στα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας!
Η ραγδαία μετάβαση της Κίνας στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και η αύξηση των εξαγωγών αυτοκινήτων αναδιαμορφώνουν τις παγκόσμιες ισορροπίες στην αγορά πετρελαίου, προκαλώντας σημαντικές προκλήσεις στους παραγωγούς υδρογονανθράκων.
Ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως, η Κίνα αντιπροσωπεύει το 41% της ετήσιας αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Ωστόσο, η κυριαρχία των EV στη χώρα αναμένεται να μειώσει δραστικά την κατανάλωση καυσίμων, οδηγώντας χώρες και εταιρείες σε αναθεώρηση των στρατηγικών τους.
Το 2023, 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα στην Κίνα ήταν ηλεκτρικό, ενώ οι πωλήσεις EV και υβριδικών ξεπέρασαν εκείνες των παραδοσιακών κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η κινεζική κυβέρνηση ενισχύει την αγορά με φορολογικές απαλλαγές και επιδοτήσεις ύψους 72 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η επιβολή δασμών έως και 100% από τις ΗΠΑ στα κινεζικά EV καθιστά τις εξαγωγές στην Αμερική ασύμφορες, εντείνοντας τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Η μείωση της ζήτησης από την Κίνα έχει ήδη επηρεάσει την παγκόσμια αγορά. Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου μειώθηκαν κατά 3,4% το 2024, αναγκάζοντας τον ΟΠΕΚ να παρατείνει τις περικοπές παραγωγής για σταθεροποίηση των τιμών. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου θα κορυφωθούν το 2025 προτού αρχίσουν να μειώνονται σταθερά.
Παρά τη στροφή στα EV, οι περιβαλλοντικές προκλήσεις παραμένουν έντονες, κυρίως λόγω της παραγωγής και ανακύκλωσης μπαταριών. Η εξάρτηση από τα καύσιμα παραμένει υψηλή για αερομεταφορές και την πετροχημική βιομηχανία. Οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας προς την Κίνα παραμένουν ισχυρές, αλλά η ανάγκη για διαφοροποίηση πελατών καθίσταται επιτακτική για τη μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα των ενεργειακών εταιρειών.
Η αναδιάρθρωση της πετρελαϊκής βιομηχανίας έχει ήδη ξεκινήσει, με επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και εναλλακτικές ενεργειακές πηγές, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την παγκόσμια ενεργειακή οικονομία.