Κληρονομιές: Τι αλλάζει από τις αρχές του 2024 – Ποια δικαιολογητικά θα χρειάζονται
Απλούστερες και ταχύτερες γίνονται πλέον οι δηλώσεις φόρου για απονομή κληρονομιάς, ειδικά όταν δεν αφορούν ακίνητα αλλά χρηματικά ποσά και κινητά περιουσιακά στοιχεία. Ακόμα και όσες υποθέσεις είχαν μπλέξει στις ΔΟΥ, μπορούν πλέον (προαιρετικά) και από σήμερα να υποβάλλονται ηλεκτρονικά, μέσω της εφαρμογής myPROPERΤY της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Από 1.1.2024 όμως, δηλώσεις οι οποίες δεν υποβάλλονται με τη διαδικασία αυτή, αλλά υποβάλλονται σε έντυπη μορφή είτε μέσω της εφαρμογής «Τα αιτήματά μου», θεωρούνται μη υποβληθείσες και ο φορολογούμενος καλείται με μήνυμα στην προσωποποιημένη πληροφόρηση στο Taxisnet, να υποβάλει την φορά την δήλωσή του ξανά μέσω της εφαρμογής “Δήλωση Φόρου Κληρονομιάς μέσω Δ.Ο.Υ.”
Στην πλατφόρμα myPROPERTY της ΑΑΔΕ έχουν ξεκινήσει από πέρυσι ήδη να υποβάλλονται οι δηλώσεις, για κληρονομιές θανόντων από το 2022 και μετά. Σε άλλες περιπτώσεις όμως, όπου ο θάνατος επήλθε παλαιότερα ή η αρχική δήλωση φόρου κληρονομιάς υποβλήθηκε στη ΔΟΥ, χιλιάδες υποθέσεις έχουν «σκαλώσει» στα γραφεία, απαιτώντας χρονοβόρες διαδικασίες.
Πλέον όμως, αν υπάρχουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η υποβολή μπορεί να ολοκληρωθεί με λίγα «κλικ», καθώς η υποβολή τους θα γίνεται διαδικτυακά μέσω υπολογιστή, για σχεδόν όλες τις περιπτώσεις.
Με νέα απόφαση (1184/2023) του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κυρίου Γιώργου Πιτσιλή, επεκτείνεται η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, και στις υποθέσεις που δεν είχαν περιληφθεί αρχικά στην εφαρμογή myPROPERTY. Πρόκειται για υποθέσεις οι οποίες δεν εκκαθαρίζονται κεντρικά, αλλά από τις Δ.Ο.Υ. Η ίδια απόφαση καθορίζει και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που θα επισυνάψει ο δικαιούχος στις δηλώσεις φόρου κληρονομιάς, τα περισσότερα από τα οποία εκδίδονται ηλεκτρονικά ή από τη δικαστική αρχή.