Προσπάθειες για να γίνονται κανονικά τα δρομολόγια Παλαιόχωρα – Γαύδος
Σε αγωνία για τις εξελίξεις βρίσκονται οι κάτοικοι και επιχειρηματίες της Γαύδου τις τελευταίες μέρες μετά την γνωστοποίηση της επιθυμίας της ΑΝΕΔΥΚ ότι θέλει να προχωρήσει σε αλλαγές στα δρομολόγια της γραμμής που εξυπηρετεί το νησί.
Η συγκεκριμένη γραμμή που εξυπηρετεί το δρομολόγιο Παλαιόχωρα, Σούγια, Αγία Ρουμέλη και Γαύδος όπως αναφέρει στο Flashnews.gr η δήμαρχος του νησιού Λίλιαν Στεφανάκη «είναι επιδοτούμενη κατά ένα μέρος της από το κράτος επειδή εξυπηρετεί άγονη γραμμή, για αυτό το λόγο τα εισιτήρια προβλέπεται να έχουν πολύ χαμηλή τιμή με υπουργική απόφαση.
Ωστόσο επιθυμία της εταιρίας είναι να αλλάξει το καθεστώς, να σταματήσει η επιδότηση και να μετατραπούν έτσι τα δρομολόγια σε «ελεύθερα» με την εταιρία να καθορίζει τους όρους της και τις τιμές της».
Η αλλαγή του καθεστώτος όμως όπως συνεχίζει η κ. Στεφανάκη δεν είναι εύκολη υπόθεση ειδικά αυτή την περίοδο «για να γίνει η αλλαγή στο καθεστώς καθώς υπάρχει η σύμβαση ανάμεσα στην εταιρία και το κράτος απαιτείται μια διαδικασία. Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κυβέρνηση καθώς τη Δεύτερα θα προκηρυχθούν και πάλι εκλογές καθώς και τα αρμόδια όργανα για να μπορέσουν να προχωρήσουν σε αυτές τις αλλαγές της σύμβασης προκαλεί ακόμα μεγαλύτερες καθυστερήσεις.
Η ΑΝΕΔΥΚ λειτουργεί από την άλλη πλευρά ως εταιρία με βάση το συμφέρον της και η Γαύδος και πάλι είναι το θύμα της υπόθεσης».
Τι θα συμβεί με τα δρομολόγια της επόμενης εβδομάδας;
Παρόλα αυτά γίνονται προσπάθείες αυτή την στγμή ώστε να εξεβρεθεί μια λύση ώστε τουλάχιστον τα δρομολόγια της επόμενης εβδομάδας να διεξαχθούν κανονικά και να εξυπηρετηθεί ο κόσμος και η τουριστική κίνηση.
Όπως τονίζει στο Flashnews.gr η δήμαρχος του νησιού «η εταιρία προσπαθεί να βρει κάποια λύση για να μπορεί να εξυπηρετηθεί η Γαύδος. Έχει ζητηθεί τροποποίηση δρομολογίων στο Λιμεναρχείο και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην αναμονή για την απάντηση. Συγκεκριμένα για την Δευτέρα και την Τρίτη έχει ζητηθεί στο Λιμεναρχείο να γίνουν κανονικά τα δρομολόγια αλλά τροποποιημένα ώστε να μην είναι επιδοτούμενα. Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει στη εταιρία να χρεώνει με την επιθυμητή για εκείνη τιμή, χωρίς κάποιο κώλυμα από το κράτος, το εισιτήριο για Αγία Ρουμέλη, Σούγια και Παλαιόχωρα».
Η τουριστική σεζόν όμως έχει ξεκινήσει και οι επιχειρηματίες και οι κάτοικοι επηρεάζονται από την όλη κατάσταση με την δήμαρχο του νησιού να αναφέρει ότι «το ζητούμενο για εμάς στην Γαύδο όμως είναι να γίνονται κανονικά τα δρομολόγια από την Παλαιόχωρα. Η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει και πρέπει να γνωρίζουμε τι δρομολόγια ισχύουν. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις υπάρχει μια αναστάτωση στο νησί και έχουν επηρεαστεί και οι επιχειρήσεις εξαιτίας αυτής της αβεβαιότητας που υπάρχει στην διεξαγωγή των δρομολογίων.
Αν ήμασταν σε άλλη χρονική στιγμή που δεν μεσολαβούσαν εκλογές ίσως το ζήτημα να είχε επιλυθεί πιο γρήγορα».
Η πρόταση του επικεφαλής της παράταξης «Γαύδος Πρώτα ο άνθρωπος και η απάντηση της δημάρχου
Μέσα στην αναστάτωση που επικρατεί στο νησί οι επιχειρηματίες και οι κάτοικοι της Γαύδου επιθυμούν να εξευρεθεί μια λύση ώστε να τελειώσει αυτό το «θρίλερ». Την δική του άποψη καθώς και μια πρόταση κατάθεσε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Γαύδος Πρώτα ο άνθρωπος» Ηλίας Κυριακόπουλος, ο οποίος μέσα στην ανακοίνωση που εξέδωσε προτείνει ως λύση την ναύλωση σκαφών με ιδίους πόρους του δήμου ώστε να διεξάγεται κανονικά το δρομολόγιο.
Ωστόσο η δήμαρχος του νησιού ξεκαθαρίζει ότι η ενέργεια αυτή δεν είναι νόμιμη και έτσι ο δήμος δεν μπορεί να την ακολουθήσει. Μάλιστα η κ. Στεφανάκη τονίζει ότι «δεν είναι μια σύννομη δαπάνη το να μισθώσει ο δήμος πλοία και δεν γίνεται να πάρουμε καμία έγκριση από την αποκεντρωμένη για μια τέτοια δαπάνη. Πέρα από αυτό ακόμα και να μπορούσε ο δήμος να κάνει αυτή την ενέργεια θα χρειαζόταν να διεξαχθεί ανοιχτός διαγωνισμός. Μια διαδικασία η οποία είναι αρκετά χρονοβόρα και απαιτεί τουλάχιστον 3 με 4 μήνες για να ολοκληρωθεί. Ωστόσο θέλω να τονίσω ότι πέρα από αρκετά χρονοβόρο δεν είναι νόμιμο να γίνει κάτι τέτοιο. Ο δήμος δεν μπορεί να δαπανά χρήματα όπως επιθυμεί. Όλα τα οικονομικά ελέγχονται από την Αποκεντρωμένη και το ελεγκτικό συνέδριο».
Ακολουθεί η ανακοίνωση που εξέδωσε ο κ. Κυριακόπουλος
Οι πρόσφατες εξελίξεις με την φημολογούμενη μηδενική στο εξής ακτοπλοϊκή διασύνδεση της Γαύδου με το λιμάνι της Παλαιόχωρας έχουν δημιουργήσει ήδη τεράστιο πρόβλημα στο νησί μας, τόσο στις επιχειρήσεις και τα καταλύματα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο που βλέπει την έναρξη της τουριστικής σεζόν να ξεκινά μετ’ ανυπέρβλητων εμποδίων, ενώ ταυτόχρονα η αμφιβολία για το εγγύς μέλλον ολοένα και περισσότερο αυξάνεται.
Ήδη αρκετές κρατήσεις στα καταλύματα έχουν ακυρωθεί, ενώ η επικοινωνία μεταξύ πελατών-επισκεπτών του νησιού μας με τους επιχειρηματίες της Γαύδου αφορά κατ’ αποκλειστικότητα το τι μέλλει γενέσθαι με τα δρομολόγια από και προς Παλαιόχωρα.
Ταυτόχρονα, το μοναδικό ζήτημα που απασχολεί το νησί μας είναι για το τι πρόκειται να γίνει αν και εφόσον η ακτοπλοϊκή εταιρία «ΑΝΕΝΔΥΚ Seaways» δεν επανέλθει στα καθιερωμένα και επιδοτούμενα δρομολόγια επί τρεις ημέρες τη βδομάδα «Παλαιόχωρα-Γαύδος». Επικρατεί φόβος, άγνοια, σύγχυση και εν τέλει απαισιοδοξία για τη σεζόν, κάτι που είναι καταστροφικό για τους κατοίκους της Γαύδου, αφού ο τουρισμός αποτελεί τη βασικότερη πηγή εισοδήματος για τη νήσο.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι το λιμάνι της Παλαιόχωρας αποτελεί το κομβικό σημείο φορτοεκφόρτωσης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Γαύδο, ενώ εξυπηρετεί και χιλιάδες επισκέπτες που επιλέγουν το νησί μας για τις διακοπές τους.
Όπως είναι κατανοητό, η αποτροπή μιας τέτοιας κατάστασης πρέπει να γίνει «χτες», προκειμένου να μη διαταραχθεί ακόμα περισσότερο η κανονικότητα και οι προσδοκίες όλων για το φετινό Καλοκαίρι.
Ως εκ τούτου και ως επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Γαύδος: Πρώτα ο Άνθρωπος», προτείνω ο Δήμος Γαύδου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ενδεχομένως το Υπουργείο Αμύνης, να μισθώσει -ακόμα και με ιδίους πόρους- πλοίο, που θα εκτελεί το δρομολόγιο Παλαιόχωρα- Γαύδος και τούμπαλιν, απευθείας, επί τρεις ημέρες τη βδομάδα, έως ότου βρεθεί οριστική λύση και η ανάδοχος εταιρία της άγονης γραμμής επαναφέρει τα δρομολόγια στο «καλεντάρι» της και στην πράξη.
Κατά την έναρξη του έτους, στον απολογισμό του Δήμου Γαύδου, η Δήμαρχος ανέφερε πως το ταμείο του Δήμου Γαύδου έχει χρηματικό υπόλοιπο περί τις 947.000,00 ευρώ, ένα ποσό που σίγουρα επιτρέπει στο Δήμο να προβεί στην εν λόγω προτεινόμενη κίνηση προκειμένου να μη χαθεί η τουριστική σεζόν, να αποτραπεί το σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει με τη διασύνδεση με το λιμάνι της Παλαιόχωρας, αλλά και να υπάρξει ΛΥΣΗ αντί προβληματισμού ή «άγνοιας» όπως δηλώθηκε από τη Δήμαρχο σε πρόσφατο ρεπορτάζ τοπικού ειδησεογραφικού σάιτ.
Επιπλέον, επειδή η θέση της Γαύδου είναι γεωστρατηγικής σημασίας, είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι τόσο τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Αμύνης και εν γένει η Κυβέρνηση, όσο και όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, θα σταθούν στο πλευρό μας ως αρωγοί στην προτεινόμενη λύση που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του νησιού.
Τέλος, οφείλω να ξεκαθαρίσω πως είναι απαραίτητο να υπάρξει μια πρότερη συνεννόηση με τη διοίκηση της «ΑΝΕΝΔΥΚ Seaways», μια εταιρία που επί χρόνια στήριξε το ακριτικό νησί μας και ταύτισε το όνομα της και την πορεία της με τη Γαύδο. Με αγαστή συνεργασία, καλή προαίρεση και σαφείς δεσμεύσεις, τόσο η εταιρία, όσο και ο Δήμος, οφείλουν να ξεπεράσουν το υποφαινόμενο εμπόδιο θέτοντας ως πρωταρχικό τους μέλημα την εξυπηρέτηση των Ανθρώπων, τη βιωσιμότητα του νησιού και φυσικά τη διασφάλιση με κάθε τρόπο της ζωής στο νοτιότερο ακριτικό νησί της Ελλάδας, τόσο για τους κατοίκους, όσο και τους επισκέπτες που επιθυμούν να μας τιμήσουν με την παρουσία τους για ακόμη μια φορά!