Λογιάδης: "Ατύχημα μέσα στην πίστα του αεροδρομίου Μακεδονία"
Στο πλαίσιο των Εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και την ημέρα επίσκεψης του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ταξίδεψε στις 10/09/2022 με πτήση της Aegean, ο Υπουργός Εξωτερικών κος Δένδιας στη Θεσσαλονίκη.
Κατά την άφιξη του αεροσκάφους, μετέβησαν δυο υπουργικές λιμουζίνες συνοδεία οχήματος Follow-Me του ιδιώτη διαχειριστή του αερολιμένα Fraport στη σκάλα του αεροσκάφους, εντός του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών, κατά παράβαση των προβλεπόμενων στον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας, για να παραλάβουν τον Υπουργό.
Όταν σταμάτησε το όχημα Follow Me της Fraport, ο οδηγός του, υπάλληλος (airside supervisor) της Fraport-Greece, κατέβηκε από το όχημα και κατόπιν ο οδηγός της μιας λιμουζίνας, που όπως αναφέρθηκε βρισκόταν εκεί παρά τα προβλεπόμενα στη νομοθεσία, πιθανό από υπερβάλλων ζήλο να πλησιάσει ακόμα περισσότερο τη σκάλα του αεροσκάφους, κινήθηκε αυτόβουλα και ανεξέλεγκτα με αποτέλεσμα να συγκρουστεί και να εκτινάξει τον υπάλληλο (airside supervisor) της Fraport-Greece, και να τον τραυματίσει σοβαρά.
Υπόψη ότι, ενώ συνέβαιναν όλα τα παραπάνω στην πίστα στάθμευσης αεροσκαφών του αερολιμένα, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου δεν είχε λάβει ενημέρωση από κανέναν (Fraport, Τροχαία, κ.ά.) παρά μόνο από την Αερολιμενάρχη στις 18:20 τοπική της 10/9/2022, η οποία ενημερώθηκε από τον Διευθυντή της Fraport-Greece στον Αερολιμένα μόνο όταν η Διεύθυνση Αστυνόμευσης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (ΔΑΚΑΘ) τον ανάγκασε, αφού ζήτησε συνδρομή από την ΥΠΑ (λόγω αρμοδιότητας).
Οι Αερολιμενικοί βάρδιας ετέβησαν αμέσως στο Ιατρείο του Αερολιμένα για να ενημερωθούν, όπου διαπίστωσαν ότι ο υπάλληλος μεταφερόταν με φορείο σε ασθενοφόρο στο Νοσοκομείο.
Ο Διευθυντής της Fraport, μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις, ζήτησε πανικόβλητος την συνδρομή των κρατικών υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αφού υπήρξε τραυματισμός όπου εμπλέκονταν ακόλουθοι του Υπουργού και ζητήθηκε και από την Τροχαία. Μάλιστα, χωρίς να έχουν γνώσεις της ισχύουσας νομοθεσίας, ζήτησαν να μεταβεί συνοδεία ΥΠΑ προσωπικό του Τμήματος Τροχαίας της ΔΑΚΑΘ στο σημείο (εκτός αερ/να) που βρίσκονταν πλέον ο οδηγός της ΕΛ.ΑΣ., προκειμένου αυτός να υποβληθεί σε αλκοολομέτρηση, όπου θεώρησαν ότι θα έπρεπε να υπογράψει ο οδηγός υπηρεσίας της ΥΠΑ.
Τελικά οι Αερολιμενικοί βάρδιας επικοινώνησαν με την Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας της ΔΑΚΑΘ και την ενημέρωσαν ότι η νομοθεσία έχει τροποποιηθεί και πλέον (τυπικά από την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας της ΑΠΑ, 07 Ιαν. 2022), ισχύουν οι παρ. 2-4 του άρθρου 51 του Ν.4757/2020, βάσει των οποίων οι προανακριτικές αρμοδιότητες σε αερολιμένες ασκούνται πλέον αποκλειστικά από την ΑΠΑ, με έδρα την Αθήνα. Εκείνη με την σειρά της επικοινώνησε με την ΑΠΑ στην Αθήνα και ο Προϊστάμενος Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων την διαβεβαίωσε ότι θα προβεί σε προανάκριση για το συμβάν. Να σημειωθεί ότι για το συμβάν δεν πάρθηκε προανακριτικό υλικό.
Τα συμβάντα στα αεροδρόμια είναι πολλά και η παρουσία του κράτους ανύπαρκτη υπό τις σημερινές δυσμενείς νομοθετικές εξελίξεις. Υπόψη ότι με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, η Αεροπορική Αρχή του Αερολιμένα θα έλεγχε απόλυτα την διαδικασία παραλαβής του επισήμου και δεν θα υπήρχε κανένα συμβάν. Αν όμως κάτι συνέβαινε, θα είχε επιληφθεί άμεσα, θα είχε συλλέξει το απαιτούμενο προανακριτικό υλικό (φωτογραφίες κ.λ.π.), θα είχε διενεργήσει η ίδια αλκοολομέτρηση και θα είχε επιβάλλει άμεσα πρόστιμο στους υπευθύνους.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
- Γιατί δεν απαντά κανείς υπηρεσιακός παράγοντας στις υπηρεσιακές επιστολές των αερολιμένων για τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας που δημιουργούνται; Γιατί δεν απαντά ο Υπουργός στα σχετικά ερωτήματα που έχουν καταθέσει όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης; Τι κρύβεται πίσω από την ανεύθυνη αυτή στάση, που υπηρεσιακά-ιεραρχικά φτάνει έως τον Υπουργό;
- Ποιος ευθύνεται για την ανυπαρξία παρουσίας του κράτους, της νομιμότητας και της ασφάλειας στους ελληνικούς αερολιμένες; Πως γίνεται για ένα συμβάν σε αεροδρόμιο να δημιουργείται τέτοιο χάος, λόγω της απορρύθμισης που επέβαλλε ο κυβερνητικός νόμος Ν. 4757/2020; Ποιόν εξυπηρετεί αυτό το μπάχαλο στην πίστα αεροσκαφών;
- Με ποιο δικαίωμα ένας ιδιώτης στα αεροδρόμια, όπως η Fraport, παραβιάζει τα προβλεπόμενα από τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας; Αλήθεια, είναι ασφαλισμένες οι λιμουζίνες για ατυχήματα εντός ελεγχόμενου χώρου αερολιμένα; Πως επετράπη να «σουλατσάρουν» σε ελεγχόμενο χώρο δύο πολυτελής λιμουζίνες; Που είναι η Κρατική Αρχή του αερολιμένα να ελέγξει τέτοιες αυθαιρεσίες και να επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα; Μήπως για αυτό το λόγο καταργήθηκε από τον Υπουργό κ. Καραμανλή;
- Από πού άντλησε το δικαίωμα ο οδηγός της λιμουζίνας να κινηθεί σε ελεγχόμενο χώρο ανεξέλεγκτα
- Ποιος θα αποδώσει ευθύνες και θα επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα στους υπευθύνους, όποιοι και αν είναι αυτοί (Fraport, Οδηγός Λιμουζίνας κ.λ.π.); Σε τι ποσό θα ανέρχονται αυτά; Πως μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστική προανάκριση για το συμβάν χωρίς την άμεση συγκέντρωση προανακριτικού υλικού από τον τόπο του συμβάντος; Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια προανακριτική διαδικασία από την Αθήνα, αφού τρεις ημέρες μετά το συμβάν, η προανακριτική αρχή δεν έχει παρουσία στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης;
- Υπάρχει διαδικασία που θα έπρεπε να ακολουθήσει ο φορέας λειτουργίας του αεροδρομίου στη περίπτωση αυτή, με τα νέα δυσμενή νομοθετικά δεδομένα; Από την συμπεριφορά του υπευθύνου της εταιρίας Fraport, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η διαδικασία, είτε δεν υπάρχει, είτε δεν έχει επικαιροποιηθεί, είτε δεν μπορεί να επικαιροποιηθεί με δεδομένη την μόνιμη απουσία της ΑΠΑ από τους αερολιμένες, τι ισχύει;
- Είναι το υπουργείο Δημόσιας Τάξης ενημερωμένο για το τι πραγματικά συμβαίνει πια στα αεροδρόμια; Έχουν ενημερωθεί τα αστυνομικά τμήματα αεροδρομίων ότι προανάκριση για οποιοδήποτε συμβάν θα γίνει …κάποτε από την ΑΠΑ με έδρα την Αθήνα? Γνωρίζουν ότι θα πρέπει να επικοινωνούν εργάσιμες ημέρες και ώρες και να μην υφίστανται συμβάντα σε περίοδο γιορτών και διακοπών; Η Fraport έχει καταλάβει ότι συνδρομή θα πρέπει να ζητάει μόνο από την ΑΠΑ και να φροντίσει να μην έχει συμβάντα κατά το Σαββατοκύριακο, τα απογεύματα, τις νύχτες και τις εορτές και να περιμένει υπομονετικά κάποια στιγμή να έρθει κάποιος από την Αθήνα;
- Πιστεύει κανένας ότι σε μια τουριστική χώρα, όπου ο τουρισμός συνεισφέρει έως και 30% στο ΑΕΠ της χώρας και όπου οι αεροπορικές μεταφορές στηρίζονται εν πολλοίς στην αίσθηση ασφάλειας, όλη αυτή είναι μια σοβαρή αντιμετώπιση του αεροπορικού χώρου, όπου αεροδρόμια μπορεί να εξυπηρετούν 400 κινήσεις αεροσκαφών καθημερινά και όλα πρέπει να γίνονται άμεσα και ταχύτατα σε πραγματικό χρόνο; Πιστεύει πραγματικά κανείς ότι η χαλαρή απομακρυσμένη και ανεπαρκώς στελεχωμένη εποπτεία των αεροδρομίων είναι υπεύθυνος τρόπος σκέψης για την πολιτική αερομεταφορών της χώρας που θα ωφελήσει κράτος-πολίτες-εταιρίες;